Annons

Nikon Kundservice

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad121105

Aktiv medlem
Varför de ska behöva diskutera hävningen av ditt köp med Nikon begriper jag absolut inte. Det är väl ett beslut MM kan fatta själva. Inte fasiken diskuterar ICA med Arla-mejerier om du vill återlämna 2 liter mjölk som sålts långt efter att datummärkningens sista förbrukningsdag passerats.

//Lennart
Precis vad jag tycker. Detta är tillfället då MM borde dra ett streck över hela den sorgliga historien och gå kunden till mötes, så kan väl MM och Nikon fortsätta diskutera sinsemellan tills korna kommer hem. Har jag förstått saken rätt har du ju handlat hos MM för ganska betydande summor (Norrköpingsbutiken är väl för övrigt en av de få MM-butiker som uppvisar ett plus i kassaboken) och är de inte medvetna om att det är strul av den här magnituden som gör att man tappar trogna kunder så är det nog dags för en timeout för att begrunda kundbemötande i allmänhet.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Precis vad jag tycker. Detta är tillfället då MM borde dra ett streck över hela den sorgliga historien och gå kunden till mötes, så kan väl MM och Nikon fortsätta diskutera sinsemellan tills korna kommer hem. Har jag förstått saken rätt har du ju handlat hos MM för ganska betydande summor (Norrköpingsbutiken är väl för övrigt en av de få MM-butiker som uppvisar ett plus i kassaboken) och är de inte medvetna om att det är strul av den här magnituden som gör att man tappar trogna kunder så är det nog dags för en timeout för att begrunda kundbemötande i allmänhet.
Har inte handlat foto för jättesummor hos MM pga upoehåll med fotandet. Men handlat för ca 35000 kr under våren och har ju planer på fler inköp vartefter. Köpte en D90 med en 35 1,8 för tre år sedan innan mitt uppehåll. Me. Det har ju handlats filmer, musik och annan hemelektronik för åtskilliga tusenlappar genom åren. De vet ju mycket väl vem jag är vid det här laget.
 

avslutad121105

Aktiv medlem
Fast visst, nog vilar en mörk skugga över Nikon också i det här ärendet, inte bara MM. Å andra sidan är knappast Canons service är så mycket bättre, hos Intervision i Solna kan man ju inte ens läsa innantill. Skulle man byta märke när man inte är nöjd med servicen så skulle man förmodligen kunna avverka de flesta märkena inom en ganska kort tid. Återstår sedan bara att snickra fågelholkar eller virka grillvantar. Något mindre komplicerat och framförallt billigare än foto... ;-)
 

Mesch

Aktiv medlem
Fast visst, nog vilar en mörk skugga över Nikon också i det här ärendet, inte bara MM. Å andra sidan är knappast Canons service är så mycket bättre, hos Intervision i Solna kan man ju inte ens läsa innantill. Skulle man byta märke när man inte är nöjd med servicen så skulle man förmodligen kunna avverka de flesta märkena inom en ganska kort tid. Återstår sedan bara att snickra fågelholkar eller virka grillvantar. Något mindre komplicerat och framförallt billigare än foto... ;-)
NEj nej inte billigare. Du får utveckla den lite, kombinera med andra saker som är dyra. Dykning är en bra kombination. Man passerar lätt 150000:- :)

Det är dock märkligt att det då och då verkligen går troll i något ärende. Inte för att det kanske är så där fantastiskt i vanliga fall men det här måste väl ändå vara bland det värsta som passerat FS?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Fast visst, nog vilar en mörk skugga över Nikon också i det här ärendet, inte bara MM. Å andra sidan är knappast Canons service är så mycket bättre, hos Intervision i Solna kan man ju inte ens läsa innantill. Skulle man byta märke när man inte är nöjd med servicen så skulle man förmodligen kunna avverka de flesta märkena inom en ganska kort tid. Återstår sedan bara att snickra fågelholkar eller virka grillvantar. Något mindre komplicerat och framförallt billigare än foto... ;-)
Jo visst är det så. Mesta besvikelsen ligger över Nikons kundpolicy. Uppenbarligen anser man att trots, att jag skickat gluggen tredje gången på raken och totalt 8 veckors servicetid. Inte att förglömma, med min kamera som ständig följeslagare, så går NPS-kunders serviceärenden före i kön. Var finns förståelsen för mig som kund. Jag har dragit igång en tråd i ämnet, men vet att många har haft liknande erfarenheter genom åren. Skall vi amatörer / entusiaster som köper nya produkter för 15000, 20000, 30000 kr acceptera ett sånt synsätt. Jag har fått ett batteri till kameran som kompensation. Kommer nog till användning, men det var ingen från Nikon som frågade om jag behövde ett nytt batteri. Det bara skickades med förra gången kamera och optik kom tillbaka från verkstaden. Tycker jag också säger en del om vilket engagemang som läggs ner på att vårda kundrelationer.
 

Photocon

Aktiv medlem
Fast visst, nog vilar en mörk skugga över Nikon också i det här ärendet, inte bara MM. Å andra sidan är knappast Canons service är så mycket bättre, hos Intervision i Solna kan man ju inte ens läsa innantill. Skulle man byta märke när man inte är nöjd med servicen så skulle man förmodligen kunna avverka de flesta märkena inom en ganska kort tid. Återstår sedan bara att snickra fågelholkar eller virka grillvantar. Något mindre komplicerat och framförallt billigare än foto... ;-)
Börjar minnas nu. Var det inte du och jag som hade en ganska livlig mailväxling ang Canons berömda EF 24-70/2.8 L usm och efter ett antal serviceförsök beslöt oss för att vi tillfälle samlas och kasta gluggarna i Bråviken när jag passerade Norrköping på väg upp till Nyköping?

Rätta mig om jag har fel!

Mitt ärende tog "bara" sammanlagt 3 månader innan jag fick ett utbytesexemplar som inte var mycket bättre det heller. Det tillsammans med 4 kamerahus som felfokuserade var upptakten till att jag faktiskt bytte märke. Började använda Sonys FF-kameror och dito Zeissgluggar (Sonys Zeissgluggar har ju AF) istället. Inte på långa vägar så många fel, men när jag slutligen fick ett "surt" Sony Zeiss som behövde justeras fick det tillbringa sammanlagt 2 månader på Assist Workshop i Linköping samt en månad i Frankrike. Fick en utbytesoptik som var sämre än den första. T o m serviceteknikern blev bestört när han såg utbytesexemplaret. Nu har jag full orsning på Sonysystemet i alla fall, men har ett mindre sidosystem bestående av Nikon.

Själv har jag många gånger funderat på att börja knyppla istället för att fotografera.

Det enda sättet att garanterat slippa få en oskarp bild är att aldrig trycka på knappen som utlöser slutaren. Skulle man ändå frestas till att göra det bär man ha främre objektivlock på eller köra med urladdat batteri.

//Lennart
 

avslutad121105

Aktiv medlem
Stämmer bra, Lennart! Än så länge har inget hävts i Bråviken, men jag lärde mig att aldrig ens gå i närheten av en EF 24-70 igen. Jag föredrar att åldras naturligt och inte att få åldrandet påskyndat av Canon... ;-) Däremot har jag en PC som börjar ligga i farozonen för att förvandlas till korallrev, så det kanske blir en tripp till Bråviken i alla fall!

Även jag tog en runda med manuell Zeiss-optik (ZE) som uppförde sig helt exemplariskt, speciellt 100/2 är helt underbar. Har nu gett upp dem och återgått till AF-optik. Saknade helt enkelt AF för mycket.

Hade jag befunnit mig i Palles skor så skulle jag minst sagt ha varit flyendes förbannad. Och som jag är stöpt i huvudet skulle det medskickade batteriet ha retat upp mig ännu mer. Ska ett sketet batteri anses vara tillräcklig kompensation för en 13000-kronorsglugg som inte går att använda!?!? Det skulle förmodligen ha räckt som orsak för mig att dumpa alla Nikon-grejor, men problemet är att jag vet att gräset INTE är grönare på andra sidan. Så då är vi tillbaka till fågelholkarna och virkandets/knypplingens ändla konst... ;-)
 

Mesch

Aktiv medlem
Mmmm den dagen jag har en D800 eller något åt det hållet blir det nog en Zeiss 35mm...
Fördelen med D800 att sökarens mattskiva faktiskt går att fokusera manuellt med. Tja i alla fall bättre än allt annat digitalt jag provat.

Kört en del med Nikkor AIS 35/1.4 på den och ... tja det är svårt att inte använda tveksamma förstärkningsfraser i beskrivningen av känsla och resultat :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Fördelen med D800 att sökarens mattskiva faktiskt går att fokusera manuellt med. Tja i alla fall bättre än allt annat digitalt jag provat.

Kört en del med Nikkor AIS 35/1.4 på den och ... tja det är svårt att inte använda tveksamma förstärkningsfraser i beskrivningen av känsla och resultat :)

Ja, jag blev också en smula överraskad hur pass bra den mattskivan fungerar för manuell fokus. Den är inte speciellt ljus jämfört med jätteprismasökaren o mattskivan på Sony A900, men kontrasten i den gör det lättare.

Fast det hjälper ju inte Paul.

//Lennart
 
Senast ändrad:

Photocon

Aktiv medlem
Stämmer bra, Lennart! Än så länge har inget hävts i Bråviken, men jag lärde mig att aldrig ens gå i närheten av en EF 24-70 igen. Jag föredrar att åldras naturligt och inte att få åldrandet påskyndat av Canon... ;-) Däremot har jag en PC som börjar ligga i farozonen för att förvandlas till korallrev, så det kanske blir en tripp till Bråviken i alla fall!

Även jag tog en runda med manuell Zeiss-optik (ZE) som uppförde sig helt exemplariskt, speciellt 100/2 är helt underbar. Har nu gett upp dem och återgått till AF-optik. Saknade helt enkelt AF för mycket.

Hade jag befunnit mig i Palles skor så skulle jag minst sagt ha varit flyendes förbannad. Och som jag är stöpt i huvudet skulle det medskickade batteriet ha retat upp mig ännu mer. Ska ett sketet batteri anses vara tillräcklig kompensation för en 13000-kronorsglugg som inte går att använda!?!? Det skulle förmodligen ha räckt som orsak för mig att dumpa alla Nikon-grejor, men problemet är att jag vet att gräset INTE är grönare på andra sidan. Så då är vi tillbaka till fågelholkarna och virkandets/knypplingens ändla konst... ;-)
Tja, jag har sjön bara ett stenkast (objektivkast:) från bostaden. Fast där ligger badstranden. Skulle någon glugg hamna där är det alltid någon tysk turist som hittar det och tror att det är en termos. Bästa sättet är sannolikt att under gösfiske över djuphålorna använda kassationsexemplaret till objektiv som lod till djupriggen och "råka" fästa det dåligt i stålwiren. På 40 meters djup lär det väl försvinna ordentligt och oxidera samt blanda sig med vattnet och så småningom hamna i Skåne via Bolmentunneln som förser Skåne med dricksvatten:)

Men det är alldeles för dyrt att hålla på så, Man får fortsätta kampen mot servicefirmornas väderkvarnar och när gluggarna kommer tillbaks för 10:e gången med kommentaren "inom toleranserna" och bara visar bokeh får man väl ta några bilder, ställa ut dem och kalla sig konstnär:)

A pro pos fågelholkar undrar jag om inte vissa "tagit sig en holk" och snedtänt innan de monterar objektiven.

Eller också får man väl testa att ta en sådan själv och i sin dimmiga skalle inbilla sig att gluggen är skarp.
Fast det är ju förbjudet. Får kanske bli en knypplingskurs till hösten:)

//Lennart
 

Mesch

Aktiv medlem
Ja, jag blev också en smula överraskad hur pass bra den mattskivan fungerar för manuell fokus. Den är inte speciellt ljus jämfört med jätteprismasökaren o mattskivan på Sony A900, men kontrasten i den gör det lättare.

Fast det hjälper ju inte Paul.

//Lennart
Ingen tråd är komplett utan märkeskrig och OT ;-)
 

Photocon

Aktiv medlem
R

Jag är helt klart jävig. Kanske Photocon ställer upp, fast han verkar iofs lite för nöjd med Canons service.
Jag hoppas det inlägget var ironiskt. Jag har liksom lämnat Canon i stort sett. Om jag vore domare: Rött kort, matchstraff, böter etc..Gäller tyvärr de flesta serviceverkstäder. Jag har förvisso ett undantag: Intervision i Malmö och det gäller när man skickar dit direkt utan ÅF:s medverkan.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har idag mailat MM:s kundtjänst och krävt att det går fram till någon person med övergripande ansvar. Länkade i mailet också till den här tråden. Såg idag att MM klart deklarerar rätten till låneprodukter under tiden för service och reklamationsärenden. Det har ingen yppat ett ord om hittills, trots att jag varit tydlig ett flertal gånger med att jag endast äger ett kamerahus. Lite slött och oengagerat tycker nog jag. Speciellt i mitt ärende som pågått så lång tid.
 

avslutad121105

Aktiv medlem
Då får vi hoppas att någon på MM tar en titt här och visar lite stake (...) och ordnar upp den här pinsamma sörjan. Om inte kan jag dyrt och heligt lova att även jag satt foten innanför MM:s dörrar för sista gången!

Dra du iväg ett mail till Nikon också. Jag tror att de båda får plats vid skampålen...
 
ANNONS