Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Kundservice

Produkter
(logga in för att koppla)

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Ingen bör dömas ohörd brukar det heta, men här dömer man med utgångspunkt från enbart en part i målet. Något som är ytterst vanligt på nätforum som detta.
Jag vill inte påstå att att TS far med osanning, men är det verkligen den helt sanna bilden som har presenterats? Kanske saken skulle se annorlunda ut om de övriga inblandades bild av ärendet kom i dager.
 

Palletheking

Aktiv medlem
A
Ingen bör dömas ohörd brukar det heta, men här dömer man med utgångspunkt från enbart en part i målet. Något som är ytterst vanligt på nätforum som detta.
Jag vill inte påstå att att TS far med osanning, men är det verkligen den helt sanna bilden som har presenterats? Kanske saken skulle se annorlunda ut om de övriga inblandades bild av ärendet kom i dager.[/QUOTE Omöjligt för mig att bevisa fakta för en skeptiker. Men både MM och Nikon har ju möjlighet att gå i svaromål. MM vet om tråden då en anställd reagerade tidigt och tyckte jag var orättvis som påpekade det något komplicerade kring MM:s kundtjänst. Blev faktiskt uppringd i hemmet av vederbörande. Att Nikon inte skulle känna tilk tråden håller jag som osannolikt.

Utav naturliga skäl är man som leverantör och återförsäljare försiktig med att kasta sig in i dylika trådar, men de har haft och har möjlighet att kommentera sånt de upplever som orättfärdiga anklagelser, eller direkt felaktig information från min sida. Jag vet ju det jag vet och mer än så kan jag inte hävda. Personer som kännrr mig vet att jag sällan överdriver eller förvränger fakta. Men det kan ju inte alla som läst tråden veta.
 

keckax

Aktiv medlem
och när gluggarna kommer tillbaks för 10:e gången med kommentaren "inom toleranserna" och bara visar bokeh får man väl ta några bilder, ställa ut dem och kalla sig konstnär:)

//Lennart
Glöm för allt i världen inte att tilta kameran 30-40 grader också! Alla flummiga konstrecensenter verkar har det kravet!

/K
 

Photocon

Aktiv medlem
Glöm för allt i världen inte att tilta kameran 30-40 grader också! Alla flummiga konstrecensenter verkar har det kravet!

/K
Självklart! Har nu plåtat min navel med ett felfokuserande objektiv, tiltat 31,7 grader. Därtill felexponerat och kört med så lång tid att jag hann förflytta naveln så att den där efterfrågade skakningsoskärpan simulerades. Felexponeringen har korrigerats i rawkonverteraren så att utbrända högdagrar blev ännu mer utbrända, skuggorna fördjupades till att bli kolsvarta.

Skrev därefter ut bilden och plåtade utskriften inne i en garderob i skenet från en fotogenlampa (givetvis otänd). Sedan in med den nya exponeringen i rawkonverteraren igen, tog fram en tärning och slog ett slag för varje reglage och ställde parametrarna efter tärningens slumpvärde multiplicerat med 10.

Skrev ut resultatet på en A3-skrivare där jag använde glättat fotopapper som jag limmat toapapper på skrivsidan. Blev kissnödig och pinkade på papperet som fick torka i ugnen. Äntligen färdig.

Döpte konstverket till " Ångestens mest förbjudna livmoder". Är nu inbjuden till 5 olika vernissager.

I alla fall sa de vänliga männen och kvinnorna det innan de kom och gav mig roliga piller och var dessutom så snälla att de gav mig en ny skjorta. Fast ärmarna är konstigt sydda och knyts på ryggen.
Fick en fin svit på hotellet också. Men jag begriper inte varför de har madrasserna på väggarna och sängen är så smal att man måste spänna fast benen för att inte ramla ur...:)

//Lennart
 

avslutad121105

Aktiv medlem
Lennart är inte Terje, Lennart är inte Terje, LENNART ÄR INTE TERJE!!!

Näe, jag är inte det minsta övertygad efter det inlägget...
 

Mesch

Aktiv medlem
Senaste försvaret i rättegångar:
-Det är inte misshandel, det är performance art. Alla som inte kan se skönheten i det är obildade tölpar
 

Palletheking

Aktiv medlem
Har ännu inte fått kameran. Börjar bli lite nervös över att den inte skall hinna komma till midsommar. Blev uppringd av MM nyligen som dessvärre inte tycks kunna få tag i deras kontaktperson på Nikon. Jag förtydligar än en gång önskemål om att häva mitt köp. Får till svar att man först måste få hem utrustningen för att se om den fortfarande inte fungerar tillfredsställande. Anledningen för mig att häva köpet är bla för att främst få tillbaka min kamera och slippa vänta på att Nikon får tummen ur arslet. Nu fårjag likt förbannat vänta tills den återkommer från service och då går själva syftet med hävningen om intet.

Uppenbarligen vill man från MM Norrköpings sida vänta in i det sista med att häva köpet, för att undvika någon slags ekonmisk förlust. Tycker det är trist att man inte kan gå mig till mötes. Om man gjorde det kan ju Nikon bara skicka hem min kamera. Nu är jag på något slags vanmäktigt vis tvungen att vänta på den bara för att en glugg som köptes 24/4 bara vägrar att fungera. Men men, om allt bara funkar när den kommer tillbaka så kanske man på något konstigt sätt ändå blir nöjd. Frågan är ju dock om jag verkligen skullet betalat de där 800 kr för kalibrering av mitt kamerahus. Verkar ju inte som om gluggen är så felfri som Nikon hela tiden påstått. Utav 5 st objektiv: 24-70 2,8 afs, 70-200 2,8 afs, Zeiss 35 2,0, 180 2,8 samt då den här förbannade 85 1,4 afs G så är det bara 85:an som inte gått att få till anständig skärpa med. Någon respons på gårdagens mail till kundservice har jag inte fått än.
 

Martin F

Aktiv medlem
Självklart! Har nu plåtat min navel med ett felfokuserande objektiv, tiltat 31,7 grader. Därtill felexponerat och kört med så lång tid att jag hann förflytta naveln så att den där efterfrågade skakningsoskärpan simulerades. Felexponeringen har korrigerats i rawkonverteraren så att utbrända högdagrar blev ännu mer utbrända, skuggorna fördjupades till att bli kolsvarta.

Skrev därefter ut bilden och plåtade utskriften inne i en garderob i skenet från en fotogenlampa (givetvis otänd). Sedan in med den nya exponeringen i rawkonverteraren igen, tog fram en tärning och slog ett slag för varje reglage och ställde parametrarna efter tärningens slumpvärde multiplicerat med 10.

Skrev ut resultatet på en A3-skrivare där jag använde glättat fotopapper som jag limmat toapapper på skrivsidan. Blev kissnödig och pinkade på papperet som fick torka i ugnen. Äntligen färdig.

Döpte konstverket till " Ångestens mest förbjudna livmoder". Är nu inbjuden till 5 olika vernissager.

I alla fall sa de vänliga männen och kvinnorna det innan de kom och gav mig roliga piller och var dessutom så snälla att de gav mig en ny skjorta. Fast ärmarna är konstigt sydda och knyts på ryggen.
Fick en fin svit på hotellet också. Men jag begriper inte varför de har madrasserna på väggarna och sängen är så smal att man måste spänna fast benen för att inte ramla ur...:)

//Lennart
Amatörkonstnär... alla proffskonstnärer vet att det måste till pålagd kornighet också för att det ska bli bra ;-)
 

Photocon

Aktiv medlem
Amatörkonstnär... alla proffskonstnärer vet att det måste till pålagd kornighet också för att det ska bli bra ;-)
Nej, man måste lämna ett litet köttben till kritikerna så de har något att anmärka på. Känner de sig inte viktiga riskerar man att bli totalsågad.

//Lennart
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Betalade du 800 kr för att kalibrera ditt kamerahus? Det är ju svindyrt, jag tror inte ens jag gav 100 kr för det på Lasses!
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Nehej, men att insinuera det har du uppenbarligen inget problem med...

Jag känner trådskaparen sedan tidigare och jag har ingen anledning att tro att ärendet förflutit på annat sätt än vad som beskrivs.
OK, men kan du till att börja med att förklara vad som kan räknas som av dig godkända formuleringar? Har du måhända någon länk till en lista med godkända formuleringar?

Jag har INTE påstått att trådskaparen far med osanning vilket du vill få det till. Dock har jag missat att be om ditt godkännande av min formulering innan jag skrev inlägget vilket är en miss jag starkt beklagar!

Jag kvarstår dock i min uppfattning att ingen bör dömas ohörd och att i det här fallet har endast en part i målet gett sin bild av det hela. Att döma på ett så klent underlag ser jag som ganska svårt.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag kvarstår dock i min uppfattning att ingen bör dömas ohörd och att i det här fallet har endast en part i målet gett sin bild av det hela. Att döma på ett så klent underlag ser jag som ganska svårt.
Kallar du helt ärligt åtta veckors tid för att justera ett objektiv för klent underlag? Det finns ju inga ursäkter för att få något att ta så lång tid, enda alternativet är ju att det hela aldrig har hänt och det har jag mycket svårt att tänka mig.

Det finns tveksamma fall där det kan finnas orsak att vänta på vad andra sidan har att säga, men i det här fallet kan väl Nikon och MM knappast ha något att försvara sig med?
 

Palletheking

Aktiv medlem
OK, men kan du till att börja med att förklara vad som kan räknas som av dig godkända formuleringar? Har du måhända någon länk till en lista med godkända formuleringar?

Jag har INTE påstått att trådskaparen far med osanning vilket du vill få det till. Dock har jag missat att be om ditt godkännande av min formulering innan jag skrev inlägget vilket är en miss jag starkt beklagar!

Jag kvarstår dock i min uppfattning att ingen bör dömas ohörd och att i det här fallet har endast en part i målet gett sin bild av det hela. Att döma på ett så klent underlag ser jag som ganska svårt.
Jag förstår vad du menar och det är inte fel att hålla viss distans till trådar som rör kunders missnöje gentemot leverantörer och återförsäljare. Men om du tänker efter lite grann. När bemöts dylika trådar av de det berör, i det här fallet, främst Nikon. I stort sett aldrig, vilket gör att läsarna sällan har annat underlag än trådskaparens att luta sig mot. Jag kan ha vinklat saker till min fördel och framförallt, ha glömt en del saker under resans gång. Det har trots allt gått snart nio veckor. Jag tror dock att min information kring ärendet i huvudsak är riktig. Men var och en väljer vad man vill tro på. Hur som helst, så länge ena sidans aktörer väljer att vara tysta i dylika trådar får de nog finna sig i att bli dömda ohörda. De har alla möjligheter att förklara sitt agerande och som jag nämnt tidigare. MM känner till tråden, och att Nikon skulle vara ovetandes håller jag inte som troligt.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Den bilden jag får av situationen (av EN part) är otvetydig. Jag har inte sett att någon annan part (MM eller Nikon) uttalat sig i ärendet. För min del har jag inte det minsta tvivel på TS beskrivning av vad som hänt.

Beklagligt och mycket besvärande för MM och Nikon. Lider med dig Paul och hoppas verkligen att du kan få dina saker innan midsommar!!
 

jacglenphoto©

Aktiv medlem
Det ska väl inte behöva ta så här lång tid för att lösa ett för Nikon enkelt fel?

Jag lämnade in ett hus till RCC (Canon i Mölndal Göteborg ) de hade mycket att göra och skickade det vidare till Solna som kom med ett kostnadsförslag och kameran tillbaka samma vecka.
Frakten stod de för ... jag blev helnöjd - detta var oerhört proffsigt gjort - dessutom kunde jag lämna in kameran samma dag och få sensorn rengjord och hämtad efter bara några timmar ...

Tycker det är amatörmässigt om det är skött på detta sätt och det blir ju inte nån bra PR - till saken hör att MM är kund till Nikon och det är faktiskt de som egentligen skall göra jobbet och stå för eventuella extra kostnader , inte kunden som köper varan.
Detta måste väl ändå vara reglerat nånstans så man kan häva köpet ..??

Hoppas för din del att du får dina grejer - eller säg till MM att de får låna ut ett komplett paket till dig så du har nåt att plåta med - i vilket fall som helst ,Lycka till.
//Glenn
 

Palletheking

Aktiv medlem
Idag kom kamera och objektiv tillbaka för tredje gången i ordningen. Dessvärre med lika dåligt och inkonsekvent resultat som tidigare. Omöjligt att få till tillfredställande skärpa på, låt säga, 70 - 80 % av alla bilder. Det går helt enkelt inte att lita på objektivet. Den här gången hade Nikon åtgärdat objektivet. Avkodninc av kontakter samt justering av bakfokus, hmmm. Gluggen som de hela tiden hävdat är så perfekt. Naturligtvis bekräftas ovanstående av MM:s personal.

Glädjande för mig så tar de tillbaka gluggen och jag får välja på pengar tillbaka eller ny vara. Skall tillbaka med kartong och tillbehör senare idag och slutföra den här tråkiga affären. Känns ändå som om MM tar sitt ansvar och jag tror det slutar ok för min del. Återkommer när allt är klart och jag vet mer exakt hur vi kommer överens.

Kul grej att Nikon gjort ytterligare en check and clean på det de kallar goodwill. Det är ju redan gjort och kameran har ju inte använts, utan varit på verkstad hela tiden.
 

Mesch

Aktiv medlem
Idag kom kamera och objektiv tillbaka för tredje gången i ordningen. Dessvärre med lika dåligt och inkonsekvent resultat som tidigare. Omöjligt att få till tillfredställande skärpa på, låt säga, 70 - 80 % av alla bilder. Det går helt enkelt inte att lita på objektivet. Den här gången hade Nikon åtgärdat objektivet. Avkodninc av kontakter samt justering av bakfokus, hmmm. Gluggen som de hela tiden hävdat är så perfekt. Naturligtvis bekräftas ovanstående av MM:s personal.

Glädjande för mig så tar de tillbaka gluggen och jag får välja på pengar tillbaka eller ny vara. Skall tillbaka med kartong och tillbehör senare idag och slutföra den här tråkiga affären. Känns ändå som om MM tar sitt ansvar och jag tror det slutar ok för min del. Återkommer när allt är klart och jag vet mer exakt hur vi kommer överens.

Kul grej att Nikon gjort ytterligare en check and clean på det de kallar goodwill. Det är ju redan gjort och kameran har ju inte använts, utan varit på verkstad hela tiden.
Otroligt!

Hoppas du hittar ett objektiv som fungerar och att MM inte hittar på något bus i sista stund.
 
ANNONS