Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon släpar efter?

Produkter
(logga in för att koppla)
the_Rose skrev:
Ursäkta att jag är en tråkig matematikmärkare men
med snabb överslagräkning i skallen ser jag att skillnaden mellan D40x och 40d är närmare 100% och skillnaden mellan 40D och D300 runt 50%. Ditt påstående skulle stämma om man sa att den faktiska skillnaden i pris, mängd kronor, är lika stor mellan modellerna nämligen ca 5000kr.

Än en gång, jag ber om ursäkt för min petighet, och att jag egentligen inte för diskusionen vidare.;)

//Mårten

Jo sant så sant. Kanske inte en helt schysst jämförelse. Påpekade lite kort i det tidigare inlägget att det inte var en procentuell skillnad som visades...

Men visst skillnaden är 47 procent mellan D300 och 40D, då blir det samma skillnad som en ny 5D med batterigrepp och en D300, 15700 mot 23000 kr.
Hehe observera att jag i detta fall går uppåt, allt för att vända det till Canon's fördel:)

Nämen visst det vore väl schysstare å jämföra 40D mot en D80 för 7500 kanske.

Men till trådskaparen Daniel, antingen kommer du billigt undan med en 40D, alternativt väntar 1 år och 3 månader till 50D. Men dock finns det andra bra möjligheter 1D MK III kan komma att skjunka dock behövs det väl en IV för det, men men, 1D MK IIN för 15-18 loppor är ett kanon komplement annars...

Har du förstått något av vad jag skrivit Anders?
Det känns inte så i alla fall.På vilket sätt har jag klagat på tekniken? Däremot har jag hyllat den det är fantastiskt hur snabbt det gått o att man kan köpa en instegsmodell som ger likvärdigt resultat i bildkvalite med mångdubbelt dyrare kameror.Varför skulle yrkesfotografer känna sig hotade utav amatörer?
Det räcker knappast bara med en bra autofocus som ger skarpa bilder.
Konkkurensen idag är ännu hårdare än när du slutade som pressfotograf/polisfotograf Anders så idag krävs det ännu mer för att kunna leva på det.

Mitt inlägg var väl inte helt genomtänkt - var lite för trött både när jag läste ditt inlägg, och skrev mitt svar ;)

dsa1979 skrev:
Min känsla är att många som köper en 40D är villiga att betala den skillnaden.
Inte jag. I mitt fall är det fotografen som kroknar före kameran om det ösregnar längre stunder. Jag hittar förresten inget att ta bilder på heller i sådant väder. Är det skurar eller duggregnar är det inga som helst problem att vara lite försiktig och skydda kameran från det värsta.

Om man tänker efter vad som vanligtvis är mest utsatt för regn är det betydligt mycket smartare att sätta tätade objektiv på ett otätat hus än tvärtom som blivit så vanligt nu för tiden.

När jag gick i plugget fick någon en dykarklocka och plötsligt ville alla ha en sådan trots att de flesta var badkrukor. Hysterin känns bekant på något vis ...

Okej, jag ska vara ärlig. Jag trodde faktiskt inte att prisskillnaden mellan 40D och D300 var så stor.

Dock så anser jag fortfarande att det skulle vara trevligt med ett vädertätat hus även i klassen under 1D-husen. Men Canon lär väl vara sist med att införa det sådär lagom till år 2020 när alla andra har det i deras instegsmodeller.

Jag påstår inte att det är livsnödvändigt, men det vore ju trevligt om de vädertätade objektiv som jag har köpt även är fullt kompatibla med hus under 1D-serien.

Jag hoppas innerligt att nästa kamera i xxD serien har bättre vädertätning.

Det fungerar till en viss punkt att "släpa efter" men förr eller senare så kommer Canon att få ge sig på denna punkt det är jag säker på.

Man ska inte glömma att dom som köper instegsmodellerna är väldigt många och att konkurensen där är stenhård. Redan nu ser man att Canon har tuffat till sig med nya EOS 450D.

Nu väntar jag snällt på 50D och fortsätter att njuta av min 5D.

/Daniel

AFE skrev:
- var lite för trött både när jag läste ditt inlägg, och skrev mitt svar ;)
Det är frapperande hur många som skriver här som säger sig vara trötta, eller fulla, eller möjligen bådadera. Samtidigt.

Är det något som uppstått sen det blev digitalt, eller?

apersson850 skrev:
Det är frapperande hur många som skriver här som säger sig vara trötta, eller fulla, eller möjligen bådadera. Samtidigt.

Är det något som uppstått sen det blev digitalt, eller?

Det är något som uppstod när internetforum uppstod :) Det är väldigt lätt att skriva först och tänka sedan, och formulera sig på ett sätt som kan tolkas mycket elakare än det var menat.

Jag står dock för att jag tycker det är ganska många medelålders (och äldre) yrkesfotografer som gnäller här. Klart det finns yngre gnällspikar också, men de hörs inte lika mycket, och hänvisar inte lika till sin status som erfarna fotografer ...

StaffanW skrev:

Vi behöver inte ta i, men jag tror att en 1.6x kamera för runt 20-25" med följande specifikationer skulle tilltala många:

- 12MP
- ISO 50-6400 (12800)
- Microadjustment av linser
- Vädertätad som 1D husen
- BRA skärm där bak
- Stor sökarbild (100% och samma storlek som 1D husen)
- 8 b/s
- Samma AF som i 1D husen
mm

Jag tycker att det där låter väldigt mycket som en 1D mkII med 1.6 crop?

Själv är jag rätt nöjd om 50D får allt som 40D har plus vädertätning(för att matcha pentax osv) och lite bättre AF.

Då skulle jag sälja min 30D, eller ha kvar som reserv eventuellt.

En 50D lär ju knappast läggas på prisnivån 20-25 tusenlappar. Då får de peta in en 9D eller nåt.

Jag tvivlar på att man kommer att vädertäta á la 1D i den här klassen. Inte heller att sökaren kommer att bli lika stor som på en FF eller 1,3 crop. Det finns ju rent optikmekaniska problem med det.

Men 12 MP som 450D, och Live view från samma modell och bättre upplösning på displayen och kanske ett mellanting av AF mellan 40D och 1D Mk III kan komma i fråga?

50D? Varför inte 5D mkII?

Det verkar som en upphottad 40D med 5D-egenskaper och lite mer där till.

- 15.3 MP full frame CMOS sensor (vastly improved light-gathering capacity per pixel: improved micro lenses; miniaturized micro circuitry; enhanced signal/noise ratio)

- Weather sealing same as 1Ds Mark III

- Dual Digic III with all-new "CXR" NR system reported to best 3rd party NR software. Available as a C.F with 4 levels of customizable parameters. 14 bit A/D conversion
- ISO 12800 (C.F. up to 25600)
- Reported 1 2/3 stop sensitivity improvement
- All-new 29-point TTL CMOS sensor
with 12 cross-type for F/2.8 or faster lens
(35% faster than 40D)
- Micro lens fine adjustment for up to 14 lenses
- 300,000 exposure shutter durability
- 6.0 / 3.0 fps
- 3.0" LCD 922,000 pixels
- EOS Integrated Cleaning System
- Live View (improved from 450D; latest generation)
- 6/3 fps continuous shooting for up to 68 frames

Priset uppskattat till $3499. Kommer i Juni.

Fast det var 13 cross-type tror jag. Ryktet säger att den ska presenteras 22 april och levereras i juni men det är nog inte sant och kanske kommer det inte alls nåt i den här stilen. men hoppas kan man ju. glad påsk.

Jag körde bara copy+paste ifrån fotofeber. Jag håller absolut hoppet uppe för denna! :)

Re: Re: Canon släpar efter?

Danlo skrev:

Alla snackar så mycket "jobbigt att behöva sälja av hela objektivparken vid märkesbyte"

Men ärligt, hur många har egentligen några vettiga objektiv?! Mer än några skräpzoomar med största bländare 3,5 eller mindre..??

Jag har en del vettiga objektiv, bla:
Sigma 14mm F2.8 EX Aspherical (HSM)
Canon EF 28mm f/1.8 USM
Canon EF 50mm f/1.4 USM
Canon EF 85mm f/1.8 USM
Canon EF 135mm f/2.0L USM
Canon EF 300mm f/4.0L USM
Canon 16-35mm F2.8L USM
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM
Canon EF 1.4x II extender

Jag lägger gärna pengar på bra objektiv då de "överlever" flera hus. Många av objektiven hade jag redan under film-tiden (även kallad analogt).

Så visst kostar det att byta märke varannat år bara för att "det andra" märket har ett bättre hus just då. Objektiven är trots allt ganska viktiga för slutresultatet. Köp det som känns rätt och plåta på eller byt system som du vill. Huvudsaken det känns bra. Jag fortsätter i alla fall med Canon och är glad ändå.

/Jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto