Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Speedlite 430EX 580EX , Canon Speedlite 220EX och Sigma EF-500 DG Super II

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle nog säga Sigman.
Valde mellan 430EX och Sigman för ungefär en månad sen. Blev Sigman pga fler funktioner och kraftfullare. De största nackdelarna med den är väl att den tydligen skall vara sämre byggd än Canons och större. Jag är nöjd med min dock.
220EX är inget att ha. 580EX var alldeles för dyr för mig.

220 ex verkar ju var en intern blixt som är extern.
Vem köper den?
Har den någon bra sida?

Har själv en Canon Speedlite 420EX vilket är föregångaren till 430EX och är skitnöjd med den, har även provat en Sigma 550 och den var inte alls lika bra som Canon.

Jag har haft en sådan där Sigma 500 som du funderar på och jag har bytt ut den till en 580 EX, det är mycket stor skillnad i kvalitetskänsla mellan dom. Sigman skramlar och rasslar det om, Canon blixten är tyst som en mus och helt skrammelfri. Jag hade aldrig några problem med Sigman den fungerade som den skulle, men jag är ändå glad att jag tog mig råd att byta. Min rekomendation är, om du tycker att du har råd köp original prylar, jag har snart bytt ut alla mina "pirat prylar" och köpt Canon original.

//Anders

ATJ skrev:
Jag har haft en sådan där Sigma 500 som du funderar på och jag har bytt ut den till en 580 EX, det är mycket stor skillnad i kvalitetskänsla mellan dom. Sigman skramlar och rasslar det om, Canon blixten är tyst som en mus och helt skrammelfri. Jag hade aldrig några problem med Sigman den fungerade som den skulle, men jag är ändå glad att jag tog mig råd att byta. Min rekomendation är, om du tycker att du har råd köp original prylar, jag har snart bytt ut alla mina "pirat prylar" och köpt Canon original.

//Anders

Jag men ade sigman och 430 ex

Robin Gyllander skrev:
Jag men ade sigman och 430 ex

bländare = ledtal / avstånd (i meter) eller
Avstånd =ledtal / bländare.

43/2,8 = 15,3 m
50/2,8 = 17,8 m

Alltså ingen stor skillnad, mitt råd är alltså fortfarande köp original. Jag köpte min 580 EX på AC-Foto i tyskland tog 3 dagar att få den rekomenderas

//Anders

Är det värt att lägga till 1500-2000 kor för en 580 ex istället för en 430 ex.

220 ex har någon erfarenhet av den den verkar ju var ett dumt köp.

Robin Gyllander skrev:

Det kan du bara svara på själv :).

58/2,8 = 20,7 m

Jag tyckte det, men det var jag det.

//Anders

Robin Gyllander skrev:

sök i forum. Denna fråga är redan besvarad.
Enkelt: 580EX kan vara både MASTER och SLAV i flerblixt uppsättning. 430EX kan endast vara slav, dvs du kan inte styra någon annan blixt med den.

Om du inte tänker skaffa mer än en blixt så köp en 430EX.
Om du vet säkert att du kommer att köpa fler blixtar; köp fortf en 430EX ochh 580 som andrablixt....

220EX.. näää!!

Den stora fördelen med en extern blixt är att man kan vinkla den för inderekt ljus. EX220 går inte att vinkla och är därför i mitt tycke en helt ointressant modell. Speciellt med tanke på priset.

En EX430 kan man få för 2400:- inkl cashback, just nu.

En Sigma EF 500 DG Super kostar en hundralapp mindre. Man bör verkligen ha behov av de extra funktionerna som sigman har, för Canonblixten känns klart bättre och räcker väldigt långt för de flesta.

Eller leta bland annonserna. Jag sålde en nästan ny 580EX för 3500 inkl omnibounce för en månad sedan. Har nu en 430EX som andrablixt och för frun, funkar mycket bra även om den inte är lika kraftig eller har lika mycket finesser som en 580. Annars är det 580EXmk2 som gäller, verkar bli några hundra billigare än gamla 580:n!

Robert_Vallentuna skrev:
Eller leta bland annonserna. Jag sålde en nästan ny 580EX för 3500 inkl omnibounce för en månad sedan. Har nu en 430EX som andrablixt och för frun, funkar mycket bra även om den inte är lika kraftig eller har lika mycket finesser som en 580. Annars är det 580EXmk2 som gäller, verkar bli några hundra billigare än gamla 580:n!
580 EX Mark II tror jag tvärt emot blir ett par hundra dyrare. På Cyberphoto är den prissatt till 4795 kr medans den äldre modellen kostar 4495 kr. Jag tror att det priset står sig ett tag. Tycker sällan det sker dramatiska förändringar med blixtars prissättning. Dyrare gluggar kan ju som bekant sjunka ett par tusen i pris efter ett halvår/ett år. jag har själv beställt en 580 EX Mark II. Jag har en bekant som äger en 430 EX och den blixten känns verkligen robust. Den är också extremt snabb i uppladdningen, samt har en väldigt lång drifttid.

Jag valde nog en 430EX för att Sigman kändes plastig och 580EX var för dyr. Är VÄLDIGT nöjd med blixten och rekommenderas verkligen!

/Carl

Valde en 430EX eftersom jag föredrar orginaltillbehör. För min del kändes en 580EX alldeles för dyr och i dagsläget ser jag inte behovet av att ha en blixt som kan styra andra blixtar. Enligt tester som jag läst i digitalkamera tidningar så är visserligen 580EX snäppet bättre men inte så mycket bättre så attd et motiverar prisskillnaden från en 430EX.

Jag är i alla fall helnöjd med mitt val. Det är enorm skillnad på att använda en extern blixt mot den inbyggda.

ANNONS
Götaplatsens Foto