Annons

Canon :spekulationer om nya 1ds MK111, mer pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Idag har Canon ett antal sensorer med olika storlek på enskild pixel.
De tillverkar sensorer för 400 kameran med 5,7 micron, en för nuvarande 30d, en för 1dmk111 . En för 5d osv
Nya 1Dmk111 har en enskild pixelyta av 7.2 micron jämfört med 5d som har ca 8.2.

Antag nu att Canons kommande 1dsMK3 (eller vad den kommer att heta) kommer att ha 24Mpix som rykten säger, dvs då har Canons flaggskepp lika stor yta på sin enskilda pixel som Canon 400d.

Antag att Canon kommer att använda sig av den sensor som sitter i Canon 1dMK111 då blir antalet pixlar något färre ca 17Mpix i en kommande efterträdare till 1dsmk2.

Canon har visat att de kan minska omkringliggande elektronik och öka fillfactor i sin nya sensor som sitter i 1dmk111. Nu inträder dock ett problem, låt oss åter anta att Canon släpper en 24Mpix kamera, storleken skulle då bli på enskild pixel ca 5.8 micron,det skulle vara en stor bedrift om Canon än en gång kan utöka fillfactorytan så den motsvarar den som finns i 1dmk111.

Ett annat problem är att denna kamera, dvs efterträdaren till 1dsmk2 inte kan bländas ner lika mycket med lika bra resultat som 1dmk111 pga av att diffraktion inträder tidigare. Med kunskap om hur flertalet av dagens Canonoptik uppträder så verkar 24M pix idag ett ganska dumt val ur flera
aspekter.
1. Bruset/signalnivå = kan kompenseras med större filfactor, bättre microlinser, och bättre elektronik.
2.Diffraktionsproblematik.
3.Upplösningsproblematik , idag kan flera av mina objektiv inte lösa upp min 5d sensors förmåga till upplösning.

Det skall bli ytterst spännande att se vad en kamera med troligen 24Mpix kan i praktiken åstakomma då jmf exv med gamla 1dsmk11.

Mikael
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Är det inte lite knasigt att säga att diffraktionen blir värre? Snarast kan man inte utnyttja sensorns upplösning när väl diffraktion inträder, men det lär ju inte bli sämre totalresultat än med en lägre upplöst sensor. Diffraktionen orsakas ju av bländaren.

För övrigt verkar 24 mpix vansinnigt jobbigt bara. Behöver man den upplösningen så är det väl lika bra att gå på mellanformat direkt.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Läskigt, tänkte PRECIS på samma sak :)

Tänkte i likande banor, på vilken sensor en 1DsMKIII skulle bygga på.
Som jag ser kommer nya 1DsMKIII ha sensorn från någon av följande 400D, 30D eller nya 1DMKIII.

Antal möjliga pixlar, beroende på vilket arv den får ses längst ned (räknade också på en ev 40D).

Håller helt med Mikael om att 24MP alternativet verkar riktigt korkat. Så frågan är väl om det blir 21MP eller 16.6MP som idag.

Om jag själv skulle välja, så skulle nog en 16.6MP vara bäst, och då få 3200ISO i standardläget och 14 bitars färgdjup, som nya 1DMKIII.

PS! Blir också spännande att se vilken sensor dom kommer att ha i efterföljaren till 30D. Tror knappast dom trycker in samma sensor som nya 1DMKIII. Visst, 6400 ISO och 14 bitars färgdjup, men "bara" 6,4 MP pixlar. Skulle nog inte sälja så bra....
 

Bilagor

Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon behöver inte få mark II-ägarna att vilja byta in sin kamera, utan det räcker med att de har en modell som får nya köpare att välja Canon och inte Hasselblad eller Nikon.

Jag tror nog att många skulle vara nöjda med dagens upplösning om de istället får:

- Större dynamiskt omfång (för att konkurrera med Hasselblad)
- Live-view för manuell skärpeinställning
- Större skärm
- Och allt annat gött från 1D mark III

En 1Ds mark III skulle också kunna utnyttja den nya processorn och det nya batteriet för snabbare serietagning. Då blir kameran mumma för reportagefotografer med höga kvalitetskrav.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Makten skrev:
För övrigt verkar 24 mpix vansinnigt jobbigt bara. Behöver man den upplösningen så är det väl lika bra att gå på mellanformat direkt.
Det är ju det som Canon försöker att konkurrera mot. Att knapra lite på den kakan också. Men då krävs det lite tuffare objektiv. Jag har sett bilder från H3D och de är riktigt grymma. Å andra sidan så har ju H3D två st 24x36 sensorer med upp till 19,5 MP/Sensor.

Men en 1Ds är ju betydligt enklare i handhavandet än en H3D.

________________________________________________

Som Mikael säger så skulle en 1Ds MkIII med samma pixelyta ha ca 16.6MP, alltå mindre än den nuvarande modellen, vilket inte är speciellt trovärdigt.

Jag tror att Canon fick bita lite i det sura äpplet och trycka in 10 MP i 400D därför att marknaden krävde det. Inte för att det finns ett rimligt behov, utan just för att flera andra släppt modeller med 10 megaflipps.

Ponera att Canon istället använder 30D's pixelyta och då får en 1Ds MkIII en upplösning på 20,95 (21MP). Men eftersom kameran är en studiomodell och knappast för dagspress, så ser jag ingen anledning att boosta ISO till 6400 på den modellen.

14 bitars färgdjup blir det alla gånger.. och infällbara stödlinjer för olika format och allt det där andra lull-lull som 1D MkIII har. Sökaren i 1D MkIII var betydligt ljusare och större än i min gamla 1D MkII, så säkerligen en ny mattskiva och som sagt.. En 1D MkIII fast med en 21MP sensor på är vad jag tror..
 

Jeppe

Aktiv medlem
x-per skrev:
När kan vi räkna med att en 1Ds Mark III kommer ut på marknaden?
"Vi" kan inte räkna med någonting. Men jag skulle bli väldigt förvånad om den inte lanseras i år. Det skiljde 8 månader mellan 1D MkII och 1Ds MkII. Så även om det inte är Photokina i år så är augusti-oktober en het gissning. Men vem vet.. Canon kanske slår med storsläggan och lanserar den under PMA. Vilket skulle göra att "allt annat bleknar i jämförelse" ;p

Nej, skämt å sido så hoppas jag att Nikon kommer på banan igen. De ligger ju väldigt långt framme nu.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Håller nog tyvärr med Jesper, att den nog mer är riktad mot studio, och då är 6400 ISO överflödigt, samt att dom nog vill ta lite andelar från Mellanformat och komma ikapp deras högupplösta format. Så då blir det säkert 21MP iallafall.

Med samma processorkraft som 1DMKIII borde det bli:
16,6MP = 6b/s
21MP = 4,5b/s

Samma sak där. I studio behöver man väl sällan många bilder/sekund...

Hoppas ändå på 16.6MP varianten (hoppas och hoppas, ingen kamera som jag ändå kommer att ha råd med, så varför hoppas..... :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Men staffan.. Du kommer ju att kunna köpa en 1Ds MkII för en spottstyver när 1Ds MkIII väl har kommit.. Då blir den ju värdelös ;)
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Men staffan.. Du kommer ju att kunna köpa en 1Ds MkII för en spottstyver när 1Ds MkIII väl har kommit.. Då blir den ju värdelös ;)
Tänkte inte på det :)

Och min 20D som redan är värdelös (sedan 30D kom) blir väl snart dubbelt så värdelös när efterföljaren till 30D kommer...
 

StaffanW

Aktiv medlem
Lite off topic, men ändå inte.

Är det inte rätt troligt att en ev kommande 5D kommer att ha 1DMKIIIs sensor och då få 16.6MP?
OCH, om det är så, är det väl nästan ÄNNU troligare att 1DsMKIII får just 21MP..
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
StaffanW skrev:

Är det inte rätt troligt att en ev kommande 5D kommer att ha 1DMKIIIs sensor och då få 16.6MP?
OCH, om det är så, är det väl nästan ÄNNU troligare att 1DsMKIII får just 21MP..
Dessa spekulationer bygger på dagens förhållanden. Jag tycker att Canon med mark III bevisat att de går sina egna vägar.

Bara skillnaderna i hus skulle väl egentligen motivera prisskillnader mellan en 1Ds mk II och 5Dn med samma sensor, om jag nu får spekulera lite... :)
 

Makten

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Men eftersom kameran är en studiomodell och knappast för dagspress, så ser jag ingen anledning att boosta ISO till 6400 på den modellen.
Studiomodell??? Vad i halva friden ska man ha ett så robust och tätat hus till vid studiofotografering? :-O Jag har alltid sett det som en typisk "fältkamera" som ska tåla allt och samtidigt ge bästa möjliga bildkvalitet. Annars tycker jag att studionissarna borde ta sig en funderare på vad det är de betalar för. Jag skulle snarare se 5D som en "studiomodell" om något.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Är det inte lite knasigt att säga att diffraktionen blir värre? Snarast kan man inte utnyttja sensorns upplösning när väl diffraktion inträder, men det lär ju inte bli sämre totalresultat än med en lägre upplöst sensor. Diffraktionen orsakas ju av bländaren.

För övrigt verkar 24 mpix vansinnigt jobbigt bara. Behöver man den upplösningen så är det väl lika bra att gå på mellanformat direkt.
Ordvalet bör kanske vara , diffraktionen inträder tidigare pga av den mindre enskilda pixelytan,dvs det går inte att blända ner ett objektiv lika mycket som som med en sensor som har större enskild pixelyta.
Nöjd nu ?
Mikael
 

Makten

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Ordvalet bör kanske vara , diffraktionen inträder tidigare pga av den mindre enskilda pixelytan,dvs det går inte att blända ner ett objektiv lika mycket som som med en sensor som har större enskild pixelyta.
Nöjd nu ?
Nästan;-)

Diffraktionen "inträder" precis lika tidigt, men den syns tidigare med högre upplösning. Om vi (åter igen) skriver ut två bilder i samma storlek så kommer ju inte diffraktionen synas mer på bilden från kameran med högre upplösning. Alltså tycker jag att det verkar märkligt att se det som en nackdel. Det blir inte mindre diffraktion med färre pixlar, men upplösningen räcker inte till för att visa den förrän man bländat ner ytterligare en aning.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Nästan;-)

Diffraktionen "inträder" precis lika tidigt, men den syns tidigare med högre upplösning. Om vi (åter igen) skriver ut två bilder i samma storlek så kommer ju inte diffraktionen synas mer på bilden från kameran med högre upplösning. Alltså tycker jag att det verkar märkligt att se det som en nackdel. Det blir inte mindre diffraktion med färre pixlar, men upplösningen räcker inte till för att visa den förrän man bländat ner ytterligare en aning.
Då får du nog läsa på lite vad en enskild pixelstorlek betyder och när diffraktionens inträder och ses som försämring hos en stor respektive mindre pixel.
Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS