Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon :spekulationer om nya 1ds MK111, mer pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Då får du nog läsa på lite vad en enskild pixelstorlek betyder och när diffraktion inträder .
Jag vet vad diffraktion är. Jag har läst tillräckligt med fysik på högskolenivå för att greppa det. Det inträder inte vid en viss pixelstorlek, men det syns vid en viss pixelstorlek.
Diffraktion uppträder i kanten av bländaren och blir värre ju mindre öppningen är. Sedan måste sensorn ha tillräckligt hög upplösning för att den oskärpa som detta resulterar i ska spela någon roll på pixelnivå. Att se högre upplösning som en nackdel för att diffraktionen syns verkar dumt. Vid samma visningsstorlek av bilden syns den givetvis inte alls mer för den delen.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Jag vet vad diffraktion är. Jag har läst tillräckligt med fysik på högskolenivå för att greppa det. Det inträder inte vid en viss pixelstorlek, men det syns vid en viss pixelstorlek.
Diffraktion uppträder i kanten av bländaren och blir värre ju mindre öppningen är. Sedan måste sensorn ha tillräckligt hög upplösning för att den oskärpa som detta resulterar i ska spela någon roll på pixelnivå. Att se högre upplösning som en nackdel för att diffraktionen syns verkar dumt. Vid samma visningsstorlek av bilden syns den givetvis inte alls mer för den delen.
Nej det inträder inte vid en viss pixelstorlek,ljusspridningen är ljusspridning men en enskild pixel med större yta klarar av en större spridning av ljuset. Det betyder i sin tur att exv min d2x kan jag blända ner till ca 8 pga av spridningseffekten och enskild pixelyta medan min 5d kan jag blända ner till 11.
Mikael
 

Makten

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Nej det inträder inte vid en viss pixelstorlek,ljusspridningen är ljusspridning men en enskild pixel med större yta klarar av en större spridning av ljuset
Precis, alltså syns det inte;-) Frågan återstår nu varför man skulle se det som en nackdel att upplösningen är så hög att diffraktionen syns per pixel. Man kan ju låta bli att skriva ut bilderna större än man hade gjort med kameran med lägre upplösning om man vill, och således slippa se diffraktionen.

Edit: D2X har ju en mindre sensor, vilket förstås är värre än en större. Det blir ju fler pixlar per ytenhet vid samma totala antal.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Precis, alltså syns det inte;-) Frågan återstår nu varför man skulle se det som en nackdel att upplösningen är så hög att diffraktionen syns per pixel. Man kan ju låta bli att skriva ut bilderna större än man hade gjort med kameran med lägre upplösning om man vill, och således slippa se diffraktionen.

Edit: D2X har ju en mindre sensor, vilket förstås är värre än en större. Det blir ju fler pixlar per ytenhet vid samma totala antal.
Men det är ju dit jag vill komma- varför 24Mpix???
Och det sista med d2x begriper jag inte vad du menar, om du menar att d2x upplösning lider mer av nerbländning till bl 11 än exv 5d gör så förstår jag
Mikael
 
Senast ändrad:

Anders74

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
"Vi" kan inte räkna med någonting. Men jag skulle bli väldigt förvånad om den inte lanseras i år. Det skiljde 8 månader mellan 1D MkII och 1Ds MkII. Så även om det inte är Photokina i år så är augusti-oktober en het gissning. Men vem vet.. Canon kanske slår med storsläggan och lanserar den under PMA.

Om 1Ds MkIII inte kommer till PMA, kan man då tänka sig ett nytt tillfälle för kameralanseringar innan hösten? Ett fristående Canonjippo i april? Har de något förstående jubileum att fira någon speciell dag?

Man får ju intrycket av att de slog ihjäl marknaden för 30D redan med 400D och 1 Ds MkII lär väl knappast gå som smör i sommar heller. Att lansera 1Ds samtidigt med 1D är förstås också omöjligt då 1Ds skulle stjäla för stor del av uppmärksamheten den dagen. Kanske är det för tätt redan att släppa 1 Ds redan 6/3 med tanke på att tidskrifter och webbsidor ska hinna testa dem? 40D och 1Ds (kanske tillsammans med 24-70/2,8 L IS) skulle dock gå släppa samtidigt utan att de konkurrerar för mycket om utrymmet. 5D däremot gissar jag säljer ganska bra än med tanke på bristen på konkurrens i segmentet, så den skulle kunna vänta till augusti. Ur ett marknadsperspektiv skulle jag alltså kunna tänka mig:

Vid PMA eller någon månad senare
1Ds MkIII + 40D, båda i butik samtidigt med 1D MkII (dvs. ca maj).

I augusti - september
5D N + möjligen 3D eller 7D
+ kanske 3000D eller liknande instegsmodell.

Sammanfattad fråga:
Är det rimligt med ett tillfälle någon månad efter PMA, eller är draghjälpen av mässan större än bristen på medieutrymme med flera modeller samtidigt?

Förutom medieaspekten skulle man ju iofs kunna tänka sig att det är trångt om produktionsresurser för att bygga för-produktionsmodeller till mässor och testare till flera serier samtidigt.
 

Makten

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Men det är ju dit jag vill komma- varför 24Mpix???
Man behöver ju inte blända ner tills diffraktionen syns, eller hur? ;-)
Men ja, det verkar extremt onödigt med så hög upplösning.

Och det sista med d2x begriper jag inte vad du menar
Jag menar att sensorformatet avgör när diffraktion blir ett problem.

om du menar att d2x upplösning lider mer av nerbländning till bl 11 än exv 5d gör så förstår jag
Precis.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Man behöver ju inte blända ner tills diffraktionen syns, eller hur? ;-)
Men ja, det verkar extremt onödigt med så hög upplösning.


Jag menar att sensorformatet avgör när diffraktion blir ett problem.


Precis.
Sensorformatet avgör inte när diffraktion blir problem, det gör den enskilda pixelns storlek, det är inget problem att blända ner en d1x till bl 11 pga av den stora enskilda pixelns storlek hos d1x, likaså exv 5d, 1dmk2
Mikael
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Sensorformatet avgör inte när diffraktion blir problem, det gör den enskilda pixelns storlek, det är inget problem att blända ner en d1x till bl 11 pga av den stora enskilda pixelns storlek hos d1x, likaså exv 5d, 1dmk2
Ja, men det är precis det jag menar. Om man vill ha ett visst antal megapixlar så blir det ju sensorns storlek som avgör när problemen börjar. Alltså är man mer begränsad vad gäller maxupplösning ju mindre sensorn är.
En kompaktkamera med 10 mpix är ju rena vansinnet.

Edit: Det är lite dumt att det inte finns två olika vedertagna termer för totala antalet pixlar och upplösning per yta. Det är ju det som skapar huvudbry oss emellan här;-)
 

macrobild

Avslutat medlemskap
förstår inte vad du skriver, nu blandar du och ger, nyss sa du att sensorstorleken hade betydelse.
Det är den enskilda pixelns storlek, oavsett om den sitter i en aps stor sensor eller i en större 24 x36
Mikael
 

Jeppe

Aktiv medlem
Anders74 skrev:
Sammanfattad fråga:
Är det rimligt med ett tillfälle någon månad efter PMA, eller är draghjälpen av mässan större än bristen på medieutrymme med flera modeller samtidigt?
Nej, jag tror inte det är rimligt. EOS-systemet fyller 20 år i mars och släpper knappast 1Ds MkIII nu, de vill naturligtvis lägga fokus på 1D MkIII nu. Låta marknaden suga i sig kameran och berömma? den.
Jag tror att det kan komma en 40D eller vad den nu komemr att heta omgående, då denna inte alls är riktad till samma målgrupp och därmed stjäler den inte utrymme såsom en ny 1Ds hade gjort.

Men detta är naturligtvis bara spekulationer från min sida, men kanske rimliga sådana?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Det är inget större problem med en kompaktkamera som har 10 miljoner pixlar - mer än att du kan inte blända ner den mer än till ca bl 4 samt att brusnivån är hög, och det dynamiska omfånget är mindre pga liten enskild pixelyta/signalnivå, undet idealiska förhållanden som en solig sommardag och bl 2.8 - bl4 fungerar den utmärkt.
Mikael
 

Anders74

Aktiv medlem
Makten skrev:
Det förvånar mig.

Nån annan som förstår?
Ditt resonemang verkar klart och tydligt från min utgångspunkt. Kanske pratar ni bredvid varandra på något sätt. Dags att testat en ny vinkel... för att komma bort från låsningen vid pixlarna.

Antag att sensorn har nästan oändlig upplösning. (Tja, så stor att upplösningen kvittar vid utskrift, då utskriften har lägre upplösning, ungefär som när vi skriver ut i 15*22 cm och 3 eller 23 Mpixel ger samma resultat.)

Med oändlig upplösning på sensorn kommer diffraktionen bara synas på ett sätt på utskriften, dvs. så som den uppträder i bildplanet multiplicerat med förstoringen (och sedan begränsat av utskriftens upplösning). Med en mindre sensor, t ex APS-C, kommer förstoringen bli 10 ggr, med fullformat bara 6 ggr. På bilden från 1,6-cropkameran kommer diffraktionen alltså synas tydligare.
 

Makten

Aktiv medlem
Det är ett evigt editerande här, hehe.

macrobild skrev:
förstår inte vad du skriver, nu blandar du och ger, nyss sa du att sensorstorleken hade betydelse.
Det är den enskilda pixelns storlek, oavsett om den sitter i en aps stor sensor eller i en större 24 x36
Jag menar samma sak hela tiden, och det är samma sak som du menar.

Den enskilda pixelns storlek är ju mindre hos en mindre sensor med samma totala antal pixlar. Om man vill ha en kamera med 10 megapixel så syns diffraktionen tidigare om sensorn är mindre.

macrobild skrev:
Det är inget större problem med en kompaktkamera som har 10 miljoner pixlar - mer än att du kan inte blända ner den mer än till ca bl 4 samt att brusnivån är hög, och det dynamiska omfånget är mindre pga liten enskild pixelyta/signalnivå, undet idealiska förhållanden som en solig sommardag och bl 2.8 - bl4 fungerar den utmärkt.
Ja, precis. Men optiken är antagligen bäst lite nedbländad, alltså vid f/4-5,6 eller så. När diffraktion syns redan innan optikens maximala prestanda har inträtt så är ju upplösningen onödigt hög, eller hur?
 

Anders74

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Nej, jag tror inte det är rimligt. EOS-systemet fyller 20 år i mars och släpper knappast 1Ds MkIII nu, de vill naturligtvis lägga fokus på 1D MkIII nu. Låta marknaden suga i sig kameran och berömma? den.
Jag tror att det kan komma en 40D eller vad den nu komemr att heta omgående, då denna inte alls är riktad till samma målgrupp och därmed stjäler den inte utrymme såsom en ny 1Ds hade gjort.

Men detta är naturligtvis bara spekulationer från min sida, men kanske rimliga sådana?
Ja, det låter väldigt rimligt.

Om vi antar att försäljningen av 1Ds inte är större än att Canon kan leva med att MkII säljer riktigt dåligt ett tag (och det kan de nog) kan det antas att de hellre behåller fokus på 1D som jag antar går i högre volym, speciellt som 5D täcker upp lite bland ff-köparna. Ett motsvarande problem dyker dock upp i höst istället, om de ska lansera efterträdaren till 5D samtidigt med 1Ds MkIII, men det är möjligt att nästa generation av dem då ligger i så olika segment att det funkar att introducera dem samtidigt. Nåja, man kan misstänka att någon modell från augusti -06 blev lite försenad vilket gör det väl trångt med utrymmet under 2007, vilket i sin tur gör att en optimal lösning saknas, vilket i sin tur gör att det blir allt svårare att förutsäga dragen, men det är väl kul det, vad skulle man annars skriva om här :)
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Slutsatsen i er diskussion om diffraktion är alltså att det alltid är bättre med fullformat? Färre pixlar per ytenhet?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Danlo skrev:
Slutsatsen i er diskussion om diffraktion är alltså att det alltid är bättre med fullformat? Färre pixlar per ytenhet?
slutsatsen är om du vill erhålla både skärpedjup och max upplösning så är enligt de flesta en pixelstorlek runt 7-8 micron det optimala, även ur brussynpunkt mm
Mikael
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag tror den lanseras i (v)år och att priset hamnar runt 71k. Råkade prata med en butik idag som hade det preliminärpriset bl.a...
 

Anders74

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Slutsatsen i er diskussion om diffraktion är alltså att det alltid är bättre med fullformat? Färre pixlar per ytenhet?
Ur ren diffraktionssynpunkt skulle jag säga att större sensor alltid är bättre, det finns säkert sådana skäl till att digitalkompakter sällan går under f/8, men sett till systemet finns det förstås sådant som gör att den mindre sensorn ibland kanske leder till mindre diffraktion. Låt säga att du vill uppnå ett visst skärpedjup, då kan du ha större bländare med den mindre sensorn, vilket (utan att jag räknat på det) bör ge ungefär samma diffraktionsproblem på en utskrift från en APS-C-sensor som från en ff-sensor. Om begränsningen ligger i budgeten, men skärpedjupet är oväsentligt, kan det också vara enklare att hitta objektiv med större bländare till den minde sensorn eftersom du ofta använder kortare brännvidd (och dessutom har möjlighet att använda EF-S-objektiv). Brus och liknande utelämnar jag ur diskussionen ovan, men det kommer förstås in om vi beaktar hur många pixlar som är rimligt på en viss sensoryta
 
ANNONS