Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon store!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Där var inte specielt mycket att välja mellan. Kanske blir det bättre med tiden.

/Benny

Tillverkare och importörer brukar inte konkurrera med sina återförsäljare och är därför sällan billiga.

Olle

Så dyra verkar de inte vara, kikade iof bara på batterigrepp till 40D och där var de billigare eller lika dyra som de butiker jag brukar handla på.

Hittade däremot inte vad frakten kostade på Canon Store.

Kollade bläcket till min Canon Pro 9000 och de var ca 10% dyrare än Dustin och Kjell # Co. Dessutom uppgav de 10 eller 3 dagars levaranstid. Lite komiskt med tanke på att de två nämnda brukar har på lager.

Kollade också fotopapper - 10 dagars leverans på det mesta. Då lär det inte bli mycket sålt...

Man kan ju förstå att Canon inte vill konkurrera med priset gentemot återförsäljarna men varför inte kunna leverera omedelbart? Det kunde ju vara ett argument för att ta lite högre priser.

Gränssnittet i shopen var väl inte det bästa heller.

Mvh
Anders

Robin Gyllander skrev:
De var ju inte så värst billiga heller.
Vill man bli ordentligt rånad på pengar så skall man handla från Nikon Store. Här snackar vi typ 40% påslag jämfört med butikspriser på en del varor. Andra grejer är bara sanslöst dyra jämförelsevis. Det allra roligaste med just Nikon Store är att det finns en o annan på forumet som faktiskt försvarar dess existens som ett sunt alternativ.

Lite lustigt att se den här Canonhärmningen av Sony Style och Nikon store med tanke på att Canon nyligen i en artikel om ett dåligt affärsår 2007 påstod att alla andra tillverkare skulle ta efter Canons omstrukturering snart och sarkastiskt önskade dem lycka till... ja, good luck Canon store.

Robin Gyllander skrev:
Men vart kan man annars få tag på canons miniräknare och skyddsfilter?
Miniräknaran är omöjliga att få tag på.

hihi :)

Jag tänkte att äntligen kommer det en sida/butik med bara Canon produkter till bästa priset och samtliga Canongluggar med tillbehör. Men icke.

Robin Gyllander skrev:
Canon store borde väl teoretiskt ha mindre priser än en vanlig butik?

Jag känner inte till exakt hur Canon resonerar, men jobbar som konsult inom distanshandelsbranschen, så jag har ganska bra koll på allmänna trender etc.

Det är många producenter / importörer som av olika skäl känner lite på direktförsäljning till konsument. Skälen kan vara många t.ex. att vilja göra sig av med beroendet av återförsäljare, att vilja ha en större del av kakan (d.v.s. kunna tjäna pengar i alla led själva), att kunna sänka priserna genom att hoppa över ett led eller att öka den totala marknadsnärvaron.

Samtidigt är man livrädda för att stöta sig med sina återförsäljare. Därför är en vanlig strategi att sälja dyrare och / eller med sämre leveransvillkor, men andra strategier kan vara att samarbeta med sina återförsäljare, typ att man kan hämta ut varorna hos sin lokala återförsäljare (som får kickback), att man paketerar produkten så att återförsäljaren t.ex. monterar och servar (är väl kanske iofs inte aktuellt i det här fallet) och därmed får del av kakan osv.

Nedanstående är spekulationer, men i Canons / Nikons fall skulle jag tro att satsningen på egen e-handel direkt till konsument främst är en kombination av att öka den totala marknadsnärvaron samtidigt som man vill minska beroendet av återförsäljare (har man en fungerande infrastruktur för försäljning till konsument så är det ju "bara" att gasa den dagen man vill köra igång på riktigt). Det ger också lite extra förhandlingsfördelar mot återförsäljarna; går ni inte med på våra villkor så hoppar vi över ert led, utan att för den sakens skull gå in och konkurrera med återförsäljarna på något plan och därmed stöta sig allt för mycket med dem.

Om man får försöka sia lite i framtiden, så tror jag att en trend kommer att vara att många producenter / importörer av märkesvaror inom segmentet lättrörliga varor faktiskt kommer att satsa på allvar på direktförsäljning till konsument (via nätet, men kanske också via egna butiker), med duktiga återförsäljare som komplement - inte som huvudsaklig kanal och med mindre fokus på att sälja via stora kedjor.

Den motsatta trenden (återförsäljare som börjar sälja egna märken, t.ex. NetOnNets Centrum, Andersson och Avant) har ju funnits ett tag och inom dagligvaruhandeln har ju trenden funnits längre och är ännu tydligare. Jag skulle inte bli förvånad om vi inom en ganska snar framtid kommer att se kinesiska tillverkare som specialicerar sig på att tillverka även systemkameror för försäljning genom de stora kedjorna och med kedjornas varumärken, t.ex. en Andersson-systemkamera, där innehållet är identiskt mellan NetOnNets och Sibas kameror, men där varumärke och kanske till viss del design skiljer sig åt lite. Kanske med licensierad 4/3 eller Pentax-fattning...

Alla vill ha kontroll över alla led för att pressa priser samtidigt som man kan ta del av kakan i alla leden.

Robin Gyllander skrev:
Men hur mycket billigarre skulle det kunna bli om canon "dissade" återförsäljarna?

Svårt att säga rakt av. Initialt kanske inget alls. Det är ju främst lågmarginalprodukter vi pratar om, d.v.s. återförsäljarnas påslag är ganska små, men man gör ju allt för att kapa kostnader på alla plan. Tittar man på vad en instegs-DSLR kostar idag jämfört med bara för några år sedan är det tydligt att en väldigt stor del av de kostnadsbesparingar som kameraproducenterna gör (i alla fall på de rena konsumentprodukterna) kommer konsumenterna tillgodo.

ANNONS
Götaplatsens Foto