Annons

Canon: Vilken model har live view?

Produkter
(logga in för att koppla)

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Kör idag Sony tänkte köpa en beg billig Canon för att testa macrostacking med adapter eventuellt.
Min fråga från vilken model har Canon live view.
Modellerna jag tänkte var
typ 5D, 7D (ev om det finns några andra bra sensorer, vill ju inte ha för dåliga sensorer jmf med Sony)

7D funkar utmärkt, särskilt som du kan installera Magic Lantern på den, och automatisera dekar av din stacking.

Dynamiskt omfång är intressant när det gäller objekt som har mycket stor skillnad mellan de mörkaste och de ljusaste partierna i en bild, det är extremt sällan det har någon inverkan på den här typen av makrofotografi, och då kan man också använda gaffling, dvs ta en bild som exponerar för de ljusa partierna, och en annan bild som exponerar för de mörka (eller så många man behöver). Gafflade bilder får ett dynamiskt omfång som är långt större än även de bästa sensorerna. Med andra ord, jag tycker du lugnt kan glömma frågan om dynamiskt omfång.

Är 70D något att ha?
Ja, jag har en. :)

EOS 70D var den första kameran med Dual Pixel och eftersom den dessutom har pekskärm så kan man göra åkningar rätt fint när man videofilmar genom att dra med ett finger på skärmen.

Skärmen är även vridbar vilket är trevligt inte bara för video utan även för makro.

Ja, jag har en. :)

EOS 70D var den första kameran med Dual Pixel och eftersom den dessutom har pekskärm så kan man göra åkningar rätt fint när man videofilmar genom att dra med ett finger på skärmen.

Skärmen är även vridbar vilket är trevligt inte bara för video utan även för makro.

Och pekskärm, vilket gör det enklare att zooma in för att t.ex. fokusera manuellt via LiveView

Och pekskärm, vilket gör det enklare att zooma in för att t.ex. fokusera manuellt via LiveView

Jo, en 70D skulle nog passa TS som handen i handsken. DualPixel AF/LV, vinklingsbar skärm, touch och för fokusstackning i kombination med att installera Magic Lantern. Dessutom riktigt vettigt pris beg. Svårt att ge en bättre rekommendation för TS. Sedan tex. ett beg. Tamron 90/2,8 Makro på det så är TS hemma.

Jo, en 70D skulle nog passa TS som handen i handsken. DualPixel AF/LV, vinklingsbar skärm, touch och för fokusstackning i kombination med att installera Magic Lantern. Dessutom riktigt vettigt pris beg. Svårt att ge en bättre rekommendation för TS. Sedan tex. ett beg. Tamron 90/2,8 Makro på det så är TS hemma.

Tyvärr är magic lantern inte riktigt färdig för 70D, de säger att det är "in progress". Nu finns det ju andra fokusstackningsprogram (som t.o.m. är bättre) så det är väl ingen katastrof.

Jag tycker personligen att 90mm är lite långt på APS-C, så jag hade nog föredragit Canon EF-S 60mm f/2.8 USM som objektiv.

Tyvärr är magic lantern inte riktigt färdig för 70D, de säger att det är "in progress". Nu finns det ju andra fokusstackningsprogram (som t.o.m. är bättre) så det är väl ingen katastrof.

Ok. Trodde det var färdigt för 70D vid detta laget. Är beta stabil, eller vilken annan lösning skulle du rekommendera till TS under tiden (har själv bara sett auto stackningsfunktion med just ML)?

Jag tycker personligen att 90mm är lite långt på APS-C, så jag hade nog föredragit Canon EF-S 60mm f/2.8 USM som objektiv.

Bra poäng. Var lite väl mycket inne på FF/småbild där. Annars så håller jag med helt (kör själv oftast med 50mm Zeiss makro på min APS-C Fuji, då jag tyckte att mitt 90mm Samyang makro för Nikon med adapter normalt blev lite för mycket tele på just APS-C).

Jag gillar Canon EF 100mm f/2,8L IS USM Macro på min Canon 70D. Det är enklare att få en bra ljussättning på motivet när jag inte behöver vara extremt nära motivet. Dessutom när det gäller levande insekter så skrämmer man inte dem lika mycket som med EF-S 60mm.

EOS 40D tror jag var den första EOS:en med LV (åtminstone en av de första). En sån kamera kan man köpa mycket billigt idag.

Det kan ju vara något, just nu lägger jag canon hus åt sidan. Får bli om det kommer upp en bra deal.
Tror jag hittat en adapter som funkar. SIgmas MC-11 saknar att föra över funktionen för slutarutlösning verkar det.

ANNONS
Götaplatsens Foto