Annons

canon vs tamron

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobber

Aktiv medlem
Har ett Canon EF 28-105 3,5-4,5 USM till min Canon 350D Som jag är sådär nöjd med.Har sneglat på ett Tamron 28-75 /2,8 DI LD.Är det någon som vet om det skulle bli ett uppsving optiskt sett med tamron objektivet

Jag har själv ett Tamron 28-75/2,8. Efter vad folk tycker på nätet så verkar detta vara Tamrons bästa glugg. Själv har jag inga erfarenheter av andra tamrongluggar men 28-75:an är super. Byggkvaliteten är minst lika bra som ditt canon om inte lite bättre. Dock inte riktigt i klass med "L" serien. Skärpan är mycket bra redan vid 2,8 och vid 4 lysande. Att gluggen dessuton är liten och lätt och kostar en fjärdedel av motsvarande Canon (24-70/L) är ju inte helt fel. Innan hade jag ett EF 28-135 IS som jag tyckte var sådär. Jämfört med detta är tamrons 28-75 betydligt bättre i både skärpa och kontrast. Ditt 28-105 är inget skräpobjektiv men jag tror definitivt att du kommer att tycka att Tamrons lugg är klassen bättre. Fast ljustyrka är ju inte heller helt fel. Vid 75mm och 2,8 har du en ganska bra porträttglugg om du inte är alltför kräsen. Tilläggas bör kanske att jag fortfarnde fotar analogt.

/ Joacim

Jo, jag köpte för övrigt min från technikdirekt i tyskland. Snabbt, smidigt och billigt. Tror att jag fick ge runt 2500:-

/ Joacim

ANNONS