Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon1ds vid iso100 vs 50d vid iso100

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Jag har förstått att när det gäller brusnivåer vid höga iso så hänger inte de gamla proffskamerorna ens med de nya 1.6 crop. Men en 1ds med fullformatsensor vid iso 100 kontra en 50d borde väl ge ett bättre resultat eller? Tänkte fota landskap med stativ och fota i studio med ds. Har en 50d men en 1ds till rätt pris lockar pga fler inställningmöjligheter, vädertätning och hållbarhet. Blir dock ointressant om inte bildkvaliteten blir bättre.

Tacksam för svar baserade på lästa seriösa testresultat eller om du har testat båda modellerna och sett skillnad med egna ögon.

/Jonas

Tack för ditt svar och för en bra länk. Lite svårt att förstå hur mycket en liten förändring av siffrorna påverkar men precis som du sa så vid ISO 100 vinner Ds. Känns ändå inte som att skillnaden är stor i bildkvalitet. Känns som att prisandet av stor sensor är något överdrivet eller missar jag något?

Stor sensor = större skärpedjup samt MYCKET bättre vig svåra ljusförhållanden. Annars är bildkvalitén samma som hos motsv crop kamera.

/Stefan

Stor sensor = större skärpedjup samt MYCKET bättre vig svåra ljusförhållanden. Annars är bildkvalitén samma som hos motsv crop kamera.

/Stefan

Nja, det kan jag inte hålla med om ;-)

Jag har 5D och 50D.
5D:n ger mycket bättre bilder enligt mig än min 50D, och 50D:n är i nödfall en reservkamera som jag
förmodligen inom kort byter bort mot en 1D Mark III alt Mark IV.

MVH Julle.

Klicka på SNR 18% och sedan på print så får du se det som verkligen har någon betydelse. Signal mot brus, i utskrift av en viss storlek. De ligger mycket nära varann upp till ISO ~800, men 1Ds är cirka 1/3 - 1/2 steg bättre än 50D vid ISO 1600.

(3dB = ett helt steg.)

Lägger man till 1Ds Mark III till jämförelsen så får man se att det hänt en del på de här åren. :)

Tack för era inlägg. Jag suger åt mig information även om lite går över mitt förstånd. Fortsätter fråga lite. 5d mark I och II ligger mycket bättre till gällande dynamiskt omfång än 1Ds och även 50d är bättre. Det är framförallt här det skiljer sig. Har inte detta stor betydelse för bildkvaliteten att kunna få större omfång på kontrasten? Speciellt om jag inte behöver pressa upp iso så högt och på så vis försämra bilden.

Jonas.

/Stefan

Stopp och belägg Stefan! Det är tvärt om. Mindre sensor = större skärpedjup då oskärpecirkeln krymper.
Det innebär att med en kamera med cropfaktor 1,6 får man faktiskt 1,6 ggr större skärpedjup.

mvh
Thorsten

ANNONS
Götaplatsens Foto