Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canonet 17 QL

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack! Jag har prövat olika bländare. Funkar inte. Om man tittar på kameran framifrån, vad är det för reglage som sitter kl 5:30?

För att vara helt säker; Batteri krävs inte till slutaren om ett bländarvärde är inställt?

En tanke bara. Är det en gammal film i kameran? Om filmen är framdragen till slutet så spärras slutaren också. Men då är även frammatningen spärrad

Menar du reglaget vid klockan 5? Det lilla metallreglaget? Det har ingen betydelse för slutaren. Om jag håller den intryckt så funkar slutaren ändå så länge jag valt bländarvärde manuellt. Det reglaget ska vara fjäderbelastat, om man trycker in det så ska det direkt komma ut igen när man släpper.

Kolla även så inte självutlösaren har fastnat. Då funkar inte slutaren. På QL19 är reglaget i nedre läget när den inte är aktiverad

ANNONS
Götaplatsens Foto