Annons

Canonkameran slutar fungera

Produkter
(logga in för att koppla)

Danyboy

Ny medlem
Jag har en canon eos 40D och jag har ett problem. I somras när jag använde kameran, slutade den att fungera. Den frös i det läge som den var i just då; t ex om jag tittade på en bild jag tagit så gick det inte komma ur det läget. När jag stängde av kameran,stängdes den inte av, jag såg fortfarande bilden jag hade tittat på innan och inga andra knappar fungerade heller. Jag lämnade in kameran och de skickade den till Linköping och de kom fram till att de inte var något problem på kameran. De sa till mej att det måste vara objektivet eller minneskortet. Sagt och gjort, jag köpte ett nytt flashkort och sedan har den fungerat tills nu. Men nu har jag samma problem igen, och jag har ofta formaterat korten. Hur många gånger kan man ladda upp ett kamerabatteri innan man måste köpa ett nytt? Danna gång når jag har haft problem, har jag haft det med ett annat objektiv och båda mina är ef-s, så det borde inte vara något problem. Hoppas på svar MVH Dan

Många som haft strul med att kameran hängt sig har löst problemet tillfälligt genom att ta ut batteriet. Man så att säga "bootar om" kameran. Kanske inte löser grundproblemet, men kan rädda en fotosituation.

Många som haft strul med att kameran hängt sig har löst problemet tillfälligt genom att ta ut batteriet. Man så att säga "bootar om" kameran. Kanske inte löser grundproblemet, men kan rädda en fotosituation.

Hej Nicklas. Har testar det också och det fungerar tyvärr inte, men tack för tipset ändå

Dåliga batterier som har för hög Ri kan orsaka dessa problem - använda inte piratbatterier och köp nytt efter 50-100 laddningar ( ja, jag vet att de skall klara 300 laddningar, men det gör de inte).

Köp inte billiga minneskort. Använd sandisk kort eller annat välkänt bra märke.

Byt inte objektiv med kameran på - speciellt inte om den fortfarande jobbar med skrivning på kortet.

Håll kontakterna rena på objetivet och misstänker du dålig objektiv så testa med något annat och se om det fungerar bättre.

Hjälper inte detta så har du troligen ett sjukt hus...

Dåliga batterier som har för hög Ri kan orsaka dessa problem - använda inte piratbatterier och köp nytt efter 50-100 laddningar ( ja, jag vet att de skall klara 300 laddningar, men det gör de inte).

Köp inte billiga minneskort. Använd sandisk kort eller annat välkänt bra märke.

Byt inte objektiv med kameran på - speciellt inte om den fortfarande jobbar med skrivning på kortet.

Håll kontakterna rena på objetivet och misstänker du dålig objektiv så testa med något annat och se om det fungerar bättre.

Hjälper inte detta så har du troligen ett sjukt hus...

Det fanns en del i ditt inlägg som jag inte har testat. Jag bockar och bugar MVH Dan

Bry dig inte om den uppmaningen. Om kameran inte klarar det är det något annat som är fel, och då spelar det ändå ingen roll hur du byter objektiv.

På grund av RoHS-direktivet är all elektronik, så även kameror, känsligare nuförtiden för stötar och annan mekanisk påverkan. Det tråkiga med detta är att det ofta visar sig helt sporadiskt, beroende på omgivnings- och interntemperatur samt luftfuktighet. Så en kamera som trilskas här och nu kan mycket väl fungera perfekt i verkstaden, men sen trilskas igen när den kommer ut i en annan miljö.

Vi får hoppas att RoHS är bra för miljön, för något annat är det inte bra för.

Ny firmware kanske löser problemen

Canon har släppt en updatering av eos 50D´s firmware. Den finns bara på deras amerikanska sida. Troligen finns det även till din 40:a. Du får kolla själv.

ANNONS
Götaplatsens Foto