Annons

canons dynamiska omfång

Produkter
(logga in för att koppla)

pallep

Aktiv medlem
Klurarade lite på detta med dynamiskt omfång vi kan kalla det DO så slipper man skriva det om och om igen.

Jag har själv en canon s2, det jag undrar är om DO skiljer nåt imellan s2, 350d och 20d?

Hur är det med nikons modeller? (D50 D70)

Finns det någon kamera som har ett DO som är betydligt bättre än merparten? (oavsett pris)

/Patrik.

Större pixlar == bättre omfång...

S2 har 5 miljoner på en yta som är5,8 x 4,3 mm
20D har 8 miljoner på en yta som är 22,7 x 15,1 mm

Man ser skillnaden i omfång ganska klart när man försöker ha med något som är nästan helt vitt i bilden. Kompaktkamerorna bränner ofta ut högdagrarna.

Jotack det där med bränna ut högdagrar känner jag igen.
Nåja blir väl till att kasta ut 20kkr så man blir nöjd.
Varför ska man alltid fastna för dyra hobbies.

Vilket då ger att Nikon har mycket bättre DO då D70/50 har färre pixlar och större sensor än 350D & 20D? Har inte sett detta lyftas fram i alla oändliga vs. debatter så jag gissar att det finns mer till ekvationen.
Jeppe skrev:Större pixlar == bättre omfång...

pallep skrev:
Jotack det där med bränna ut högdagrar känner jag igen.
Nåja blir väl till att kasta ut 20kkr så man blir nöjd.
Varför ska man alltid fastna för dyra hobbies.
20000 kr? Det finns väldigt bra kamerapaket för under 10000 kr. Canon 350D är en väldigt bra kamera för pengarna.

Jag har en Kodak SLR/n. Den ger mig ett stort DO. Vill man inte ge 460000 kr för kamerahuset kan Fujifilm S3 Pro vara ett alternativ för 24000 kr. Annars skulle jag kolla på en vanlig D-SLR.

Vill man ha väldigt stort DO får man gå upp ytterligare i sensorstorlek. Då pratar vi 100000 kr eller mer.

Senast ändrad:
Om man har möjlighet att använda RAW, gör det!
Då finns större möjligheter att balansera tonomfånget i efterhand.

ANNONS
Götaplatsens Foto