Annons

Capture NX

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
Här kommer några dumma frågor från en nybliven D 200 ägare (första digitalaren för mig).

Har sökt på forumet efter svar men har inte hittat något.

Minneskortet är fullt. Bilderna skall in i datorn. Datorn har inbyggd minneskortläsare.

Hur gör jag för att "få in" bilderna i datorn?

Trodde att jag skulle kunna använda Nikon NX för själva överföringen men det går kanske inte (har inte hitat något om detta i manualen)?

Måste man använda programmet som följde med kameran för överföringen (den uppfattningen får jag när jag läser kameramanualen som dock även hänvisar till någon tidigare variant av capture)?

Vad är bäst - att koppla kameran till datorn eller att använda den inbyggda kortläsaren?

Har inte vågat pröva något ännu.

Med Windows XP SP2 dyker kameran upp som en USB disk så du kan markera och dra bilderna dit du vill ha dem. Själv importerar till Adobe Album med Elements 3.

För själva bildbehandlingen använder jag i stort sett bara Capture NX, tycker det är helt suveränt bra. Programmet i sig är lite långsamt men bildbehandlingsprocessen är mycket effektiv så i slutändan går det snabbare och blir bättre än med ACR+Elements.

/Erik

Använd inte Nikon View tillsammans med Capture NX

Installations noteringar från Nikon:

- Det rekommenderas inte att man både har Nikon Capture och Capture NX installerat på samma dator eftersom detta kan leda till oväntade problem.
- Capture NX är både bildhanterare och editor och därför behövs det ingen separat bildhanterare. Camera Control Pro och PictureProject 1.6.3 eller senare kan användas på samma dator där Capture NX är installerat. Tidigare versioner av PictureProject eller Nikon View kan leda till oväntade problem.

Hi folks

Jag har allla tre installerade och det funkar alldeles utmärkt. Dvs Nikon Capture NX, Nikon Capture 4,4 och Nikon View.

Om jag minns rätt så stod det i alla fall tidigare att man inte skulle ha Nikon View OCH Picture Project installerade samtidigt. Att de andra skulle påverka varandra är jag lyckligtvis ovetande om.

MAnkan

Samma här! Nema problemas med Capture, NX och View i samma burk.

Beträffande nerladdning av bilder, så verkar den allmänna(?) uppfattningen vara att göra det via kortläsare. Direkt från kameran tar avsevärt mycket längre tid.

/Oscar

ANNONS
Götaplatsens Foto