Annons

Capture One, förlust av detaljer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag installerade EOS Viewer Utility 1.0.0 och provade... jag kände ingen större hastighetsskillnad i jämförelse med den nämda "gammla" programmet...
Vitbalansen är fortfarande trög att justera... men rawkonverteringen går iaf ca 2 sekunder snabbare per bild.

För mig tar det längre tid att konvertera rakt av med C1, men då så har C1 fördelen med kösystem... jag slipper vänta någon längetid när det gäller lite större mängd filer.. och alla ändringar jag gör på bilderna visas direkt och sparas inför nästa gång man använder dem.

Senast ändrad:
yalazy skrev:
Jag har redan köpt både Photoshop CS och Neat Image i år, så det blir nog inget C1 om jag inte kan se att det tillför en hel del. Tunn plånbok har jag också.

Har du redan investerat i Photoshop CS har du ju redan en kompetent RAW-framkallare som är smidigare än canons FVU.

yalazy skrev:
Nej, på normal. Jag försökte få denna bild bättre genom att ha normal skärpning och ingen brusreducering, men det blev inte bättre ändå??

Funderar på om dett har med färgmättnad och kontrast att göra. I min C1 Rebel går det att välja olika sorters "film", finns linjär, shadow standard och high contrast att välja mellan. Bilden från C1 ser ut att vara mer mättad i färgen och därmed minskar variationerna. Om du provar med välja "shadow" som film och se hur det blir. Filmvalet ger framkallningen olika egeskaper inom ljus, mättnad och kontraster på ungefär samma sätt som fkemiska filmer skilljer sig mellan fabrikaten. En annan fundering är om du väljer valet för linjär?

Sedan är det inte omöjligt att programmen har varsin algoritm för att skapa bilder, vilket leder till variationer som i visar sig i din bild. Är detta ett genomgående problem för flertalet av dina bilder?

cihlin skrev:
Har du redan investerat i Photoshop CS har du ju redan en kompetent RAW-framkallare som är smidigare än canons FVU.

Jo, jag var väldigt lycklig för den...först...sen upptäckte jag att det blev mycket konstiga "artifacts" (ursäkta, hemskt med svengelska, men jag kommer inte på svenskt uttryck just nu). Särskilt om man använde color noise reduction. Tyckte också allmänt att jag fick bättre resultat i FVU, som i sin tur var så långsamt att jag mest fottade jpeg direkt ett långt tag. Tänkte väl att kan Ken Rockwell så kan väl jag ;) Men snart kom behovet av att kunna justera exponering och vitbalans i efterhand ikapp mig... Men jag tycker inte om Photoshops lilla previewruta, och med EOS varianten blev FVU i alla fall lite mer snabbjobbat. Så nu kör jag först EOS FVU och sedan justeringar i Photoshop.

RolandM skrev:
Funderar på om dett har med färgmättnad och kontrast att göra. I min C1 Rebel går det att välja olika sorters "film", finns linjär, shadow standard och high contrast att välja mellan. Bilden från C1 ser ut att vara mer mättad i färgen och därmed minskar variationerna. Om du provar med välja "shadow" som film och se hur det blir. Filmvalet ger framkallningen olika egeskaper inom ljus, mättnad och kontraster på ungefär samma sätt som fkemiska filmer skilljer sig mellan fabrikaten. En annan fundering är om du väljer valet för linjär?

Sedan är det inte omöjligt att programmen har varsin algoritm för att skapa bilder, vilket leder till variationer som i visar sig i din bild. Är detta ett genomgående problem för flertalet av dina bilder?

Eftersom programmet är nytt för mig valde jag standard. Du har säkert rätt i att programmen har olika algoritmer, för jag ser att vissa bilder blir mycket bättre med C1 andra med FVU. Just den där "smetiga" detaljförlusten har jag ännu bara sett på ett par bilder.

yalazy skrev:
Jo, jag var väldigt lycklig för den...först...sen upptäckte jag att det blev mycket konstiga "artifacts" (ursäkta, hemskt med svengelska, men jag kommer inte på svenskt uttryck just nu). Särskilt om man använde color noise reduction. Tyckte också allmänt att jag fick bättre resultat i FVU, som i sin tur var så långsamt att jag mest fottade jpeg direkt ett långt tag. Tänkte väl att kan Ken Rockwell så kan väl jag ;) Men snart kom behovet av att kunna justera exponering och vitbalans i efterhand ikapp mig... Men jag tycker inte om Photoshops lilla previewruta, och med EOS varianten blev FVU i alla fall lite mer snabbjobbat. Så nu kör jag först EOS FVU och sedan justeringar i Photoshop.

Jag sitter och känner på hur C1 skulle vara att arbeta med. Tycker det känns smidigt men reagerar också på artifakterna. Vad beror de på, går det att göra något åt dem? Tycker photoshop CS:s raw är lite trög att använda och C1 känns trevligt och rappare. Använder 1D mark II och läste längre upp i tråden att C1 har problem mer bilder från den, stämmer det fortfarande, är det därför artifakterna uppkommer?

PS CS är bra .. dock saknar det många funktioner som C1 har (te.x Batch, och filhantering)

jag provade mig fram lite med C1s brushantering nu, och kom fram till att brusreduseringen i prefs ska stå på förvalt (sträcket) .. och inte min minimum för bästa resultat.

Det är lite småbuggigt just nu med C1, jag stälde en fråga i deras forum varför Preview galleriet får felaktiga exif loggar och varför programet presterar sämre bildkvalité när man inte vill ha någon brushantering ..

inväntar svar

/Adam

Liite Batch har du ju i Camera RAW.

Du kan ju skapa önskad inställning för en bild och sedan markera dem som du vill ge samma konvertering.
Öppna dem med från filhanteraren med Skift + retur så flyter det på snyggt och fint.

(Plus att du kan skapa ett makro förstås.)

Här anger du att du vill ge alla markerade bilder samma konvertering...

Bilagor

• 01.gif
    01.gif
    8.1 KB · Visningar: 128
modellbilder.se skrev:

jag provade mig fram lite med C1s brushantering nu, och kom fram till att brusreduseringen i prefs ska stå på förvalt (sträcket) .. och inte min minimum för bästa resultat.

/Adam

Tack för svaret men jag hittar inte riktigt vad du menar. Bifogar de standardinställningar som är satta under inställningar. Lägger in exempel på resultatet också.

Bilagor

• bild-2.gif
    bild-2.gif
    20.7 KB · Visningar: 103
ANNONS
Götaplatsens Foto