Annons

Cathy´s profiles

Produkter
(logga in för att koppla)
Med att optimera skrivarinställningen så antar jag att du menar att det är en själv som ska göra det innan man skickar in testkartan?

Llindberg skrev:
Med att optimera skrivarinställningen så antar jag att du menar att det är en själv som ska göra det innan man skickar in testkartan?

Ja, det menar jag. De flesta skrivardrivrutiner har ett problem med sin linjäritet, utskrifterna tenderar att gro igen i skuggpartierna. Undersök vilken inställning av mediatyp som ger den bästa separationen och bästa svärta.

Stefan

Tack för svaret! En undran, hur gör man det, alltså undersöka svärtan osv. Har själv en hp 8750. Har förstått att man i inställningarna ska välja exakt det man vill ska vara för ICC profilen och att man ska ha de senaste drivrutinerna och att alla olika inställningar som innebär bearbetning ska var avstängda. Men kan man göra något mer än så?

Llindberg skrev:
Tack för svaret! En undran, hur gör man det, alltså undersöka svärtan osv. Har själv en hp 8750. Har förstått att man i inställningarna ska välja exakt det man vill ska vara för ICC profilen och att man ska ha de senaste drivrutinerna och att alla olika inställningar som innebär bearbetning ska var avstängda. Men kan man göra något mer än så?

Du har oftast ett antal olika s k media type settings, alltså olika papperstyper. Dessa inställningar avgör hur mycket bläck som läggs på av skrivaren. Ett vanligt skrivmaskinspapper klarar ju inte av lika mycket bläck som vad en premium glossy paper kan hantera.

Om du skriver ut en gråskala och en färgskala kan du se hur mycket bläck som läggs på av de olika inställningarna. Om du vill ha en färdig finns det en sådan på www.profiler.nu/skrivarp.html och ladda hem det som heter linjärisering och profileringskarta.

Sedan kan du välja den som du tycker ser bäst ut.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto