Annons

CCD och solljus

Produkter
(logga in för att koppla)

aliquis

Aktiv medlem
Sökt runt lite men inte hittat ett svar, kan man skada CCDn om man fotar en soluppgång/nedgång? Bör man ha något filter och dylikt? Om man riktar kameran rätt mot solen under flera minuter kan jag förstå att det inte är bra, men hur känsligt är det?

76 pers som har läst, men inget svar, ingen annan som har funderat på det? Ingen som vet? Någon som har upplevt problem när de har tagit foton mot ljusstarka källor?

Seriöst

Jag la in en grej om att ge bort foton. Säkert 50 som tittat, men inga svar. Hoppas att alla inte är lika "hjälpsamma" här på forumet. Din fråga kan jag tyvärr inte besvara. Jag vet inte.
Men du kan ju alltid skriva ´din fråga till en av fotosidans experter. Dom svarar säkert med större glädje än vad medlemmarna verkar göra.
Mvh
/Ernst

Var inte så otåliga. :)
Det är ju lördag förmiddag (nåja) så man kan inte förvänta sig att folk är så aktiva på forumet.

Angående att fota solen så skulle jag undvika att göra det om ljuset är så starkt att det gör ont i ögonen. Vid soluppgång/nedgång så är det nog ingen fara. (Vad gränsen går är inte lätt att veta för det är ju inte så många som testar tills utrustningen går sönder.. ;)

Jag har haft videokameror riktade mot solen utan problem, men jag har skadat en CCD med laser (det resulterade i en hot pixel). Detta var några år sen så jag vet inte om det är bättre idag.

Jag skulle nog undvika att rikta kameran mot solen mitt på dagen, men när solen står någorlunda lågt är det nog okej.

Precis. Och så mycket mer äventyrlig än så här är iaf inte jag med avseende på solen..:)

Bilagor

• crw_8176.micro.jpg
    crw_8176.micro.jpg
    19.6 KB · Visningar: 188
bjanha skrev:
Testa vetja. :p
När jag precis hade fått kameran drog jag upp den mot lövverk framför solen, men då blev jag rädd så jag slutade ;D
Imorse/inatt tog jag bilder på soluppgången men då gnällde en bekant om att det kanske var skadligt, så då tyckte jag att jag lika gärna kunde fråga. Men soluppgång är läckert.

Bilagor

• himmel.jpeg
    himmel.jpeg
    26.4 KB · Visningar: 170
I manualen till min minolta står det:
"När solen befinner sig ovanför horisonten bör du undvika att rikta kameran direkt mot solen under längre stunder. Solljusets intensitet kan skada CCD-elementet. Stäng av kameran eller sätt på objektivlocket mellan bildtagningar." :)

ANNONS
Götaplatsens Foto