Annons

CF 2 kort som plötsligt dött

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Sjögren

Aktiv medlem
Hej

jag har ett sandisk CF 2 kort som inte går att få ut någon data ifrån. Misstänker att kortet glappat i samband med att jag läst från det. Kortet satt i en Nikon D70s. Hur gör jag för att få tillbaka filerna?

Hej!
När man köper Sandisk så brukar det följa med en rescueskiva som innerhåller ett program för att rädda bilder.
Kör skivan och prova.

Christer

Om det är ett CF2-kort är det väl inte otroligt att hårddisken kraschat. Det finns specialfirmor som kan rädda info på kraschade hårddiskar. Sök på nätet för att hitta nån i närheten av där du bort!

Jag hade ett Sandisk Extreme III som plödsligt utan anledning slutade funka mitt emellan två bilder när det satt i kameran.

Sedan kunde varken kameran eller kortläsaren kommunicera med det över huvud taget.

Jag fick ett nytt på garantin och hade som tur var inget av värde på kortet just då. Men dom kan alltså paja ihop totalt utan yttre anledning vilket var lite skrämmande.

Om det är ett CF2-kort är det väl inte otroligt att hårddisken kraschat. Det finns specialfirmor som kan rädda info på kraschade hårddiskar. Sök på nätet för att hitta nån i närheten av där du bort!

Hej igen.
Det är väl lite drastiskt att misstänka hårddiskhaveri bara för att inte kortet går att läsa av.
Använder du kortläsare eller försöker du överföra bilderna direkt fråm kameran till datorn via kabel?

Christer

Erland menar nog att minneskortet i fråga är en s.k Microdrive med inbyggd hårddisk istället för flashminne.

Iofs kanske det är bättre att vänta på att Björn Sjögren reder ut saken åt oss, istället för att vi sitter här och gissar. Men jag tror inte att det öht tillverkats solid state-minnen i typ 2.

Hej igen. Efter diverse googlande hittade jag gratisprogrammet "pc inspector smart recovery". Det funkade! Diverse betalprogram (demoversion) gjorde det inte. Som bonus dök det även upp bilder som jag raderat för flera år sen (ja, en del har sina digitalkameror i flera år). Efter att ha kopierat över filerna till datorn så var det bara att formatera flashminnet. Skönt, hade varit jobbigt att åka ut till kunden och fota om allt.

P.S. Smart Recovery kräver kortläsare. D.S.

ANNONS
Götaplatsens Foto