Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CF- fel IMG_ blivit _MG_

Produkter
(logga in för att koppla)

cyan

Aktiv medlem
Har fått ett fel på benämningen filer på min 20D kamera.
Normalt benäms filerna IMG_ jag får _MG_
I-et har försvunnit ger problem vid vissa albumprogram, Har provat annat CF-kort samma sak, provat återställa till ursprungsinställningarna på kameran. Provat formatera kortet i kameran på nytt inget hjälper.
Jag kan döpa om varje bild med ändra namn men det är inte så kul sysselsättning.
Några tips? hälsningar Claes.

Det som hänt är att du bytt färgrymd från sRGB till Adobe RGB och då byter kameran automatiskt ut filnamnet som du beskriver.

Hakar på med en fråga.

Undrar varför även RAW filen byter namnkonvention. Den påverkas väl inte av färgrymdsvalet så det är väl meningslöst att skilja en RAW fil med kameran satt i sRGB från en RAW fil men kameran inställd på Adobe RGB?

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Hakar på med en fråga.

Undrar varför även RAW filen byter namnkonvention. Den påverkas väl inte av färgrymdsvalet så det är väl meningslöst att skilja en RAW fil med kameran satt i sRGB från en RAW fil men kameran inställd på Adobe RGB?

Mvh
Anders

Ja, det är rätt meningslöst kan man tycka, varför det är på detta viset vet jag inte riktigt.

Det enda som påverkar en RAW fil om man byter färgrymd är att den inbäddade thumbnailen är i Adobe RGB istället för sRGB.

på 30D och 40D kan man ställa in vad filerna ska döpas till och om man vill ha datum till alla filer i filnamnet ,vet inte om 20D klarar det men kolla i EOS Utility

ANNONS
Götaplatsens Foto