Advertisement

Annons

cmyka (sig) själv

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola_H

Aktiv medlem
Jag skall leverera några bilder till en tidskrift och intressant nog vill de ha dem i cmyk. Jag har redan tidigare förstått att det här med cmykning inte är helt enkelt. Mycket riktigt, när jag konverterar till cmyk så får jag problem med "blåsta" högdagrar (det är vindsurfingbilder med mycket vitt i brytande vågor, mycket kontrast i bilderna rent generellt).

Någon som har bra tips?

Ola_H skrev:
[B Mycket riktigt, när jag konverterar till cmyk så får jag problem med "blåsta" högdagrar (det är vindsurfingbilder med mycket vitt i brytande vågor, mycket kontrast i bilderna rent generellt).[/B]

Vad har du fått för profil? Med vilken återgivningsmodell har du gjort konverteringen?

Stefan

De har inte gett mig någon profil (bilderna är i adobe rgb från början). Rekomendationer om återgivningsmodell och hur man ställer in detta är väl sådant jag skulle vilja ha hjälp med, liksom att få tips opm någon bra generell cmyk-rymd (om detta existerar).

Möjligen är det bäst att be att få lämna RGB-bilder istället, men jag är inte säker på att jag har det valet...

OK, då behöver jag veta vad de kommer att trycka på för papper för att kunna ge en sådan rekommendation.

Stefan

Som sagt, jag hade mina aningar om att det här med cmykning inte var så enkelt.

Jag vet inte vad det är för papper, men om det går någon slags ledning är det alltså en vindsurfingtidning (Boards) som trycks på ett ganska blankt (och tjockt) papper. Du kanske förväntar dig ett betydligt mer exakt svar, men eftersom tidningen inte gett mig mer info och jag inte är insatt i detta så är det svårt för mig att bli mer specifik.

Om jag skall be tidningen om mer info, vad tycker du jag skall be om då?

(Faktum är att jag tidigare inte kollat trycket i tidningen så noga, men vid en närmare koll hittar man både bra och dåliga bilder, så kanske har de inte järnkoll på detta själva.)

Ola_H skrev:

Om jag skall be tidningen om mer info, vad tycker du jag skall be om då?

Det bästa vore var att du fick en profil från dem. Då vet du hur bilden ska överföras korrekt till CMYK. Men om de inte har det, så kan du fråga om vilken rastertäthet och vilken papperskvalitet de använder.

Stefan

Tycker det låter lite konstigt.. Det brukar ju vara tryckeriet och inte tidskriften som sköter cmykningen..Det är ju de som har koll på rastertäthet och papper.
Tryckarna har ju garanterat en icc-profil som simulerar RGB-tjofräs..

Kanske en relevant fråga till tidsskriften är varför? Det brukar ju bli bäst om rätt person får utföra rätt arbetsuppgift ;)

om de säger att det ska vara cmyk men att det inte finns ngn profil så har de (den som beställt bilden) ju ingen koll. Skicka i RGB iallafall (nånstans i processen kanske det blir rätt cmykat om du har tur), alternativt kolla i tidningen vilket tryckeri som trycker tidningen och maila dem / kolla deras hemsida för iccprofil.

Det blir anorlunda när man gör om bilder till cmyk, oftast till det sämre pga cmyk är en mindre färgrymd. Men, troligtvis kan du få bättre resutat än du fått nu.

Det låter som om det är ett bestruket papper som tidningen trycks på. Prova då att använda Euroscale coated som cmykprofil. Men det bästa är ju som Staffan nämde att du får rätt profil från tryckeriet.

Du får nog räkna med att bilden blir något "tamare" än din din originalbild i RGB. Oftast får man dra lite i kurvorna/nivåerna i PS efter det att du cmykat bilden för bästa resultat.

Senast ändrad:
Ja, givetvis blir bilden ordentligt mycket tamare än din ursprungsbild med alla dom där fina och klara färgerna.

Oavsett tryckmetod, så är CMYK alltid avsevärt mycket mer komprimerad som färgrymd än din RGB-rymd.

CMYK, som är en s.k. subraktiv färgrymd, byggs upp av färgpigmentblandningar av Cyan, Magenta och Gul. Därtill lägger man en s.k. Key-color, som är blandningen med de svarta pigmenten. Detta för att 100% vardera av CMY, oavsett kvalitet på färg och papper, ger en "smutsig" svart.

Dessutom kan du aldrig lägga på 400% färg, 100 av varje, med tanke på smetning och genomtryck och andra faktorer.

Vad man då gör, är att översätta pixlarnas värde i den RGB-färgrymd du använder till den CMYK-profil som används för respektive tryck. I samband med detta utförs också s.k. akromatisk repro, för att få ner mängden färg i trycket.

Dagspress exempelvis, har ofta en maximal färgmängd på 240% - vilket gör att man i samband med separationen drar ner färgerna till minsta gemensamma nämnare, och ersätter det med key-colorn istället. I varje rasterpunkt trycker du då med 3 färger istället för 4, vilket förstås också minimerar risken för moaire m.m.

Att CMYK:a din bild är egentligen inget konstigt, förutsatt att du har en väl kalibrerad skärm och att du utgår från en behandlad medianeutral RGB-bild. Ditt original ska helt enkelt se bra ut på din kalibrerade skärm.

Sen är tidningen förstås skyldig att veta vilket tryckeri de använder och tillhandahålla rätt profil åt dig - allt annat är spöstraff tycker jag.

Men som någon nämnde i tråden, ta reda på själv vilket tryckeri de använder, ring sedan deras repro och be att få rätt profil direkt från dem.

/Michael

Nej, här håller jag inte med.

Som fotograf reagerar man ofta att bilden blir "dassig" på skärmen i samband med CMYK:ningen. Tänk dock på att det är inte där bilden ska ses, det är i trycket.

Drar du i kurvorna på en bild som omvandlats till CMYK från ett perfekt RGB-original, så ändrar du ju pixelvärdena och framför allt svart- och vitpunkt igen.

Möjligen, möjligen kan du använda dig av nyans/mättnad och selektiv färgändring för att finjustera - med betoning på finjustera.

Det som däremot ska göras, som inte görs på ditt medianeutrala RGB-original, är att skärpa upp bilden.

Görs enklast med filtret oskarp mask, och ska alltid göras i läge 100% och dessutom (framför allt för dagspress) göras "överdrivet" mycket - så att bilden faktiskt ser överskärpt ut på skärmen.

Du får nog räkna med att bilden blir något "tamare" än din din originalbild i RGB. Oftast får man dra lite i kurvorna/nivåerna i PS efter det att du cmykat bilden för bästa resultat.

Vi jobbar alla olika. Mina erfarenheter säger mig att det bli bättre om man justerar bilden (dock inte allt för mycket) efteråt. Men jag jobbar på ett tidningsförlag och jag får in RGB bilder med VÄLDIGT varierande kvalitet..

Jadå, det där problemet känner jag till =)

Förstår vad du menar också. Det jag dock vill få fram är att det är en god idé att tänka RGB så långt man kan, dvs utgå från att framställa en helt medianeutral bild som är helt oberoende av ut-media.

Då behöver du ytterst sällan göra något åt bilden mer än skärpan som läggs på i efterhand.

Kul dock att höra andras erfarenheter. Finns trots allt så otroligt mycket kompetens och "fingertoppskänsla" i branschen, man inte ska bortse ifrån.

lagus skrev:
Vi jobbar alla olika. Mina erfarenheter säger mig att det bli bättre om man justerar bilden (dock inte allt för mycket) efteråt. Men jag jobbar på ett tidningsförlag och jag får in RGB bilder med VÄLDIGT varierande kvalitet..

ANNONS
Götaplatsens Foto