Annons

Cokin filter P121 (avtonat gråfilter)

Produkter
(logga in för att koppla)

ulricahdesign

Aktiv medlem
Hej alla goa forumläsare :)

Är det någon av er som kan tala om vart detta filter går att köpa någonstans?

Jag har en order liggande hos Scandinavian Photo men den är restnoterad sen länge...

Finns det någon annanstans på nätet?

Tack så jättemycket på förhand.

kolla in hos Photax de säljer Tiffen som dessutom är tillverkade i glas.

Cokin verkar ha helt otroligt långa leveranstider, när jag beställde min avtonade filter fick jag väntai flera månader innan de kom.

Scandinavian photo har lite dålig information på sin hemsida om vilken version av de avtonade gråfiltrena de säljer.
De saluför ett "g121" tex, men enligt cokins hemsida finns det 5 varianter. Någon som vet kanske?

Scandinavian Photo säljer P120 och P121. men om du ringer till dem tar kan de säkert ta hem de andra filtren åt dig. bered dig på en lång väntan...

Jag blev lite avskräckt där av ditt prat om väntan i månader, så jag bestämde mig för att bli försöksperson från en tysk handlare.

De hade de jag ville ha i lager (enligt sidan iaf).
Beställde ett P121F och ett P120.

Är säkert inte alls de två modellerna som jag behöver - det får ju framtiden utvisa, men isf så kan jag tipsa er andra om att ni inte ska köpa de modellerna ;)

Versandhaus Foto-Müller heter handlaren.

Himmel.. tack för alla förslag.. det sista med att handla från Tyskland lät ju suveränt om grejena finns hemma...

Men jag är urusel på tyska och fattar inte för fem öre hur jag ska gå tillväga för att beställa därifrån...

Hm... ska jag våga be om hjälp tro :)

ulricahdesign skrev:
Himmel.. tack för alla förslag.. det sista med att handla från Tyskland lät ju suveränt om grejena finns hemma...

Men jag är urusel på tyska och fattar inte för fem öre hur jag ska gå tillväga för att beställa därifrån...

Hm... ska jag våga be om hjälp tro :)

Hej Ulrica

Har handlat objektiv från Tyskland 2 ggr och det var inte alls svårt. www.technikdirekt.de du kan välja på deras sida i Svenska kronor.
Frakten är inte mycket dyrare än om du köper i Sverige.

Idag hörde affären av sig (de hade som jag förstod det semester den 12:e och 13:e).

12€ hamnade frakten på totalt.
Betalning till bank i Frankfurt am Main via IBAN nummer, enkelt fixat via FSB's Banken via internet. 10:- tog fsb för transaktionen (förutom det administrativa påslag om 1.5% de troligtvis lägger på (som de lägger på alla transaktioner med annan valuta än SEK))

Summan är alltså än så länge upp i 613,65kr för två filter, en anpassningsring, frakt och avgifter.

Får se vad som händer näst =)

Ps. altavistas översättnings-tjänst är oumbärlig för oss med lite knagglig tyska =). Ds.

Senast ändrad:
Idag anlände paketet. Inga extra avgifter eller något. Låg i ett vadderat kuvert. Nya varor.
Allt bra alltså.

Totalt: 613,65kr

Det var lite dålig korrespondans från deras sida om jag nu ska klaga på nåt.

photax.se säljer cromatek avtonade gråfilter (2 steg och 3 steg) för 160 kr styck... Om de är absolut färgneutrala vet jag inte, inte heller ifall de är i glas - betvivlar det med tanke på priset. De är i alla fall i storlek som cokin P, dvs passar i samma hållare

Är det någon som vet om Cokin P filterhållare funkar på objektiv med 77 mm filterfattning, eller har de objektiven för stor diameter?

med rätt adapter (77 mm) ska det inte vara något problem, jag beställde ett för flera veckor sedan från photax.se, har inte sett röken av grejorna ännu...

Hej Mikael.

Cokin P filterhållare passar finfint på mina objektiv med 77 mm filterfattning (t.ex. 16-35 & 70-200 2.8).

Hälsningar Michael Jönsson

ANNONS
Götaplatsens Foto