Annons

colorscan LS40 drivrutiner

Produkter
(logga in för att koppla)

supen

Aktiv medlem
Har skaffat ny dator med vista64. och kan inte hitta drivrutiner till min LS40. Har verkligen inte Nikon drivisar för 64?

Verkar inte som Nikon bryr sig så värst om sina skanneranvändare. Nu vet jag inte hur det är med Vista 64. Själv kör jag en coolscan 5000 ed på intel Mac med os x 10.5, och där har Nikon tom gått ut med att de inte har några planer på att fixa sina drivrutiner och skannerprogramvara. Försökte köra med Nikons programvara, men det var inget lyckat tilltag, hade ett elände att få bort alla filer som (för)störde andra drivrutiner till externa diskar osv.

För mig är detta lite av ett mysterium, att man bryr sig så föga om sina kunder att man rakt ut säger att "vi skiter i era problem, och har ingen avsikt att försöka rätta till dem." Jag menar, bildbehandlig på Mac är ju inte direkt någon udda företeelse.

Hur som helst fick jag skaffa en SilverFast licens för flera tusen för att överhuvud taget kunna använda skannern, kanske något för Sverker och hans soptunna? ;)

Hur länge skall ett företag förväntas stödja gamla produkter? LS40 kom väl för 8-9 år sedan. Jag har viss förståelse för att man inte längre uppdaterar drivrutinerna till den. Det finns ju tydligen lösningar, även om det kostar.

Nej nikon har inga 64-bitars drvrutiner och tänker uppenbarligen inte komma med det heller.
det finns två sätt som kanske fungerar. Det ena är att installera vuescan först (förmodligen räcker det med testvarianten) så att man får drivrutinerna därifrån och sedan installera nikonscan men inte drivrutinerna. Den andra varianten är som tidigare nämnts att installera microsofts virtualpc (tror jag det heter) och en lightversion av 32-bitars xp inuti den - båda går att ladda ner gratis från microsoft. Om det senare fungerar beror på vilket interface det är på LS-40 - själv har jag en ls-4000 med firewire - den fungerar inte eftersom firewireporten inte följer med till xp-installationen. Berätta gärna hur det går - är i färd med att byta till windows 7 jag med...

Jag vill inte stjäla tråden på något sätt men jag måste bara fråga varför en firewireport inte skulle följa med? Det är ju hårdvara.

det är bara att kolla microsofts specar - usb-portar följer med men inte firewire. enligt teknikern i frågelådan var det inte görbart att få med firewire tyvärr. har tyvärr inte tillgång till länkarna just nu men jag tror inte de är särskilt svåra att hitta...
jämför med parallells på mac - även där är det ju lite si och så med vilken hårdvara som kan flyttas...

Hur länge skall ett företag förväntas stödja gamla produkter? LS40 kom väl för 8-9 år sedan. Jag har viss förståelse för att man inte längre uppdaterar drivrutinerna till den. Det finns ju tydligen lösningar, även om det kostar.

min coolscan 5000 ed som jag skriver om är inte ens ett år gammal, och dom har inga drivrutiner eller programvara som stödjer mac os x 10.5 eller senare på intel för den heller. När jag köpte skannern kollade jag speciellt om den skulle vara mackompatibel, vilket det sedan visade sig att den inte var. Om nikon skickat med silverfast ai hade det varit en annan sak.

Men då finns det ju usb <===> IEEE 1394 (Firewire) anslutningar.
Det borde ju lösa biffen.

Precis på samma sätt som att andra SCSI-enheter borde kunna hänga med md samma lösning. ?

Men då finns det ju usb <===> IEEE 1394 (Firewire) anslutningar.
Det borde ju lösa biffen.

Precis på samma sätt som att andra SCSI-enheter borde kunna hänga med md samma lösning. ?

snarare - har funnits - med tveksam kvalite - gjorda för dv-kameror med 4-pinnars firewire - men tillverkningen verkar att ha lagts ned...
själv tror jag nog mer på vuescan-lösningen

scsi nämndes öht inte i virtualpc - möjligt att det fungerar . scsi till usb har det ju gjorts försök med - tveksam funktion där också efter vad jag hört

min coolscan 5000 ed som jag skriver om är inte ens ett år gammal, och dom har inga drivrutiner eller programvara som stödjer mac os x 10.5 eller senare på intel för den heller. När jag köpte skannern kollade jag speciellt om den skulle vara mackompatibel, vilket det sedan visade sig att den inte var. Om nikon skickat med silverfast ai hade det varit en annan sak.

Jag har precis insförskaffat en Nikon Coolscan V ED, i princip samma scanner fast utan vissa finesser.

Jag fick med ett program Nikon Scan 4, som fungerar under 10.5 på en intel-burk. Jag har dessutom testat med Vuescan och det fungerar bra det med, jag kan tänka mig att offra 350:-, vilket är vad det programmet kostar.

Jag har precis insförskaffat en Nikon Coolscan V ED, i princip samma scanner fast utan vissa finesser.

Jag fick med ett program Nikon Scan 4, som fungerar under 10.5 på en intel-burk. Jag har dessutom testat med Vuescan och det fungerar bra det med, jag kan tänka mig att offra 350:-, vilket är vad det programmet kostar.

Jo, jag vet att det kan funka, och ibland inte, som i mitt fall på min macbook pro17". Det kan också bero lite på vilka andra prylar du har anslutna till datorn. Hur som helst tycker jag att det är svagt att man inte har intentionen att fixa detta från Nikon, vilket framgår om man läser på deras supportsida. Andra får tycka vad de vill.

Får det inte att fungera, har försökt att köra det i xp kompitabelt läge, hur jag än försökt så funkar ingenting. Har en HP skrivare och en Epson flatbäd som är äldre än ls40, och till dom finns det drivisar för vista64. Dåligt Nikon

ANNONS
Götaplatsens Foto