Annons

converter till nikon d-50

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er
har en nikon d-50 med ett af nikkor 70-300 1:4-5,6
som ja skulle villja ha en converter till..
de finns ju 1,4 eller 2.0 men vet inte vad ja ska tänka på eller på just vilken som passar just mitt objektiv .... vad eller vilken tycker ni är bäst eller mest prisvärd !!??

Mvh /Dennis

Du ska tänka dig för och gärna pröva först. En telekonverter stjäl bländarsteg från dig (1 resp 2 för de du angav som exempel) och din kameras autofokus kan inte ha hur mörkt som helst för att fungera. Kolla handboken, det står där hur ljusstarkt objektivet måste vara för att autofokusen ska fungera. Jag har en minnesbild av att det står 5.6, och i så fall är du rökt, vad AF beträffar. Men slå upp för säkerhets skull, och prova helst innan köp, som sagt.

Per.

Jag slog upp handboken på nätet och vill rätta mig.

Det står att man kan använda fokusindikatorn i sökaren om objektivet har en ljusstyrka på 5.6 eller bättre. Jag har alltid tolkat detta så att AF inte heller fungerar med långsammare objketiv, men det kanske är en feltolkning?

Någon som vet?

Per.

PS. På cyberphoto står det om Nikons 2x-konverter: "Observera att man inte får någon autofokus om största bländaröppning blir 8 eller mindre (utom i vissa undantagsfall)." Hm... DS

med objektiv med mindre största öppning än 5.6 förlorar du AF. Med vissa konvertrar känner inte kameran av att det sitter en konverter på. Då får du fungerande men seg af (t.ex. Soligor pro 1,4x)

"vissa convertrar"?..

tack för era svar här men kan du (Niklas) syfta till ngn
specifik mod. som til just min gör att autofokus fungerar... igentligen så kanske man klarar sig utan men om det finns o fungerar hyfsat så varför inte..

Med tvågångers konverter på din 300/5.6 får du 600/11 med manuell fokus. Det är rysligt mörkt i sökaren. Ett 600/8 kanske går att få tag i begagnat till en vettig penning, har du kollat? Sigma hade ett spegeltele med den brännvidden.

Per.

Re: "vissa convertrar"?..

Dennis Nyman skrev:
tack för era svar här men kan du (Niklas) syfta till ngn
specifik mod. som til just min gör att autofokus fungerar

Alla konvertrar som inte skickar bländarinfo till kameran fungerar. Den jag testat är Soligor 1,4X PRO Digital AF telekonverter som i alla fall ger fungerande af på både ett sigma 70-300/ 4-5.6 och Tamron 200-500 / 5-6.3. Af blir ganska seg men fungerar skapligt i bra ljus. Konverten är dessutom väldigt skarp. Vågar inte uttala mig om hur den fungera tillsammans med nikonobjektivet.....

ANNONS
Götaplatsens Foto