Annons

Coolpix 5000/5400 Gallery - Superb images!

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Okker skrev:
Ok, du är nöjd! Jag är nöjd! Alla glada och lyckliga...var och en med sitt. ;)
Men är du verkligen säker på att du inte skulle vilja ha en 11MP Canon 1D eller vad den nu heter?

Hade en 10D och en 1Ds kostat lika mycket hade ju valet varit väldigt enkelt...

Tyvärr kostar 1Ds 4ggr så mycket som min 10D, så jag får allt vara nöjd med det jag har.

Jag är nästan beredd att skära av någons könsorgan med en smörkniv för att få tag på en 1Ds...

Det är klart att bilderna är efterbehandlade. Återigen, vad spelar kamerakroppen för roll? Vad spelar efterbehandlingen för roll?

Jag menade mer om kameran kunde själv, automatisk photoshoppa bilder...

Jag hoppas nästan att kameror börjar skapa perfekta bilder utan människohjälp, för då kommer alla yrkesfotografer som "kan ljussättning" och likn skit bli VÄLDIGT rädda.

Vi andra som kan andra saker än ljussättning (skriva artiklar, programmera, se sexiga ut) kommer ju inte förlora våra jobb, direkt...

EdwardH skrev:
Jag är nästan beredd att skära av någons könsorgan med en smörkniv för att få tag på en 1Ds...
Men då är det alltså kamerakroppen som är det viktiga för dig. En cool kamera, med många megapixlar...
Du förlitar dig alltså på att kamerakroppen skall ha känsla, talang och tekniskt kunnand och inte du - fotografen -?

EdwardH skrev:

Jag menade mer om kameran kunde själv, automatisk photoshoppa bilder...

Jag hoppas nästan att kameror börjar skapa perfekta bilder utan människohjälp, för då kommer alla yrkesfotografer som "kan ljussättning" och likn skit bli VÄLDIGT rädda.

Vi andra som kan andra saker än ljussättning (skriva artiklar, programmera, se sexiga ut) kommer ju inte förlora våra jobb, direkt...

Ja det vore ju något, robotiserade fotoateljéer. Men vem ska konstruera algoritmerna för beräkningen av den perfekta bilden? Vad är en perfekt bild? Återigen är vi tillbaka till det subjektiva....
Nej jag tror att det kunniga yrkesfolket sitter säkert i sadeln.

Och för att slutligen sväva ut något
Behöver du då i din perfekta värld ha med dig en egen kamera iom att alla perfekta bilder redan är tagna så kanske du bara kan ladda ner dem? Finns inte risken att du som kamerabärare riskerar att sabotera för kameran när den försöker ta de perfekta bilderna? Kanske blir det så att det sitter digitalkameror överallt... =)

Actually Edward, I think you've rather missed the point of this thread and gone off on a tangent of your own. The point of a thread is rarely completely transmitted my the title alone, but rather the title and the contents of the original message. Here it is again:

"To back up one of my comments from yesterday in the 5400 thread where I said:

--------------------------------------------------------------------------------
I've seen good photographers produce marvelous images with cameras considered as "dogs" by the boys at DPR so I prefer to do my own tests.
--------------------------------------------------------------------------------

here is a gallery of images, most of which were taken with a Coolpix 5000, the image quality of which is pretty much the same as the 5400..:

http://www.photo.net/photodb/member...?user_id=492716

I bet she's not whining and complaining about her little camera....;-)"

Soooo, the point I was making is NOT how great the Nikon Coolpix 5000/5400 is, but simply that a great photographer will take a given tool and get the best/most out of it, which I believe is what that lady has done in that gallery of images.

To criticise her images because they are post-edited is, quite frankly, ludicrous.
Nikon images especially are not subjected to much in-camera sharpening deliberately, leaving that part up to the photographer to adjust according to his/her taste. That doesn't mean necessarily changing or falsifying the image, as you have every right to sharpen the image so that it exactly matches what your eyes see.
When I post-edit my images I use Capture, Bibble and PS 7 to create the effect that I want, whether the effect I want is as natural as possible or more "arty". Prior to digital I would have done so in the darkroom, right?

Again, the point of this thread was to show that a good photographer can take a compact camera and produce work that many of us could only dream of achieving with our DSLRs....

One might add that if you are ever going to produce great digital images consistantly, you better make sure you also master the post-editing process as that is an important part of the digital capture process, whether you like it or not.

MVH Duncan

Hardly, Edward. Perhaps when someone starts selling imagination, intelligence, sensitivity, personality and flare/talent in a bottle, THEN perhaps the pros will have some competition...

MVH Duncan

Senast ändrad:
Ja det vore ju något, robotiserade fotoateljéer. Men vem ska konstruera algoritmerna för beräkningen av den perfekta bilden? Vad är en perfekt bild? Återigen är vi tillbaka till det subjektiva....Nej jag tror att det kunniga yrkesfolket sitter säkert i sadeln.

Helt korrekt!

Behöver du då i din perfekta värld ha med dig en egen kamera iom att alla perfekta bilder redan är tagna så kanske du bara kan ladda ner dem? Finns inte risken att du som kamerabärare riskerar att sabotera för kameran när den försöker ta de perfekta bilderna? Kanske blir det så att det sitter digitalkameror överallt... =)

LOL! Well put!

MVH Duncan

Camerans skrev:
Soooo, the point I was making is NOT how great the Nikon Coolpix 5000/5400 is, but simply that a great photographer will take a given tool and get the best/most out of it, which I believe is what that lady has done in that gallery of images.

Well, som du listade ut: jag började prata om kameran, inte fotografen.

Fact is, jag bryr mig inte om den personen. Den kan vara lite bra eller dålig den vill.

Ska man visa vad kameran klarar av ska man inte redigera bilderna efteråt...

But she's not trying to show what a Coolpix 5000 can do, she simply has posted some of her images at a gallery on the net....

MVH Duncan

Bilderna är fantastiska !

Citat....."Anyway, our first lesson of photography at college was to build a pinhole camera and take pictures with it. It was the most straightforward way to understand that it is the man who makes the picture, not the camera."

MVH Ludwig

ANNONS
Götaplatsens Foto