Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cosina AF 100/3,5 Macro kan detta vara något?

Produkter
(logga in för att koppla)

jinnarparen

Aktiv medlem
Hittade detta för på nätet, men undrar lite över kvalitén. Någon som har erfarenhet?

Sen har jag ju i och för sig ett Sigma 70-300/4-5.6 DL Macro Super. Här finns ju möjligheten att ta närbilder så kanske köper jag i så fall "samma" objektiv en gång till.

Rimligtvis så borde ett rent makroobjektiv ge bättre bilder än ett telezoom med makrofunktion.

Tacksam för tips och råd då jag är nybörjare på detta

Jag är skeptisk till Cosina-makrot. Det ger väl bara skala 1:2? Och skala 1:1 med en försättslins om jag inte minns fel. Men du kommer nog närmare (bättre förstoring) än med makrozoomen.

Jag har ingen personlig erfareneht av Cosinan, man jag hört så är byggkvaliteten usel och bildkvaliteten bra på det.

Den medföljande försättslinsen som ger 1:1 ska dock vara sämre optiskt.

jinnarparen skrev:
Hittade detta för på nätet, men undrar lite över kvalitén. Någon som har erfarenhet?

Sen har jag ju i och för sig ett Sigma 70-300/4-5.6 DL Macro Super. Här finns ju möjligheten att ta närbilder så kanske köper jag i så fall "samma" objektiv en gång till.

Rimligtvis så borde ett rent makroobjektiv ge bättre bilder än ett telezoom med makrofunktion.

Tacksam för tips och råd då jag är nybörjare på detta

Precis som Christopher säger här ovan så är det ingen vidare byggkvalitet men bildkvaliteten är faktiskt riktigt bra. Det skramlar och har sig när man använder AF:en och det väger typ fem gram känns det som.

Jag använder mitt som ett rent makro, dvs försättslinsen åker nästan aldrig av, och är hyfsat nöjd med det. Visst skulle jag vilja ha ett originalobjektiv (Canon 100/2,8 macro i mitt fall) men för priset, 1800 kr nytt, så är det om inte ett fynd så åtminstone prisvärt.

Mitt objektiv heter förresten Soligor, men det skall vara identiskt optiskt, och det finns med ytterligare ett antal namn påklistrat. Kolla gärna bland mina bilder för bildexempel, visserligen inga 100% utsnitt, men någon uppfattning ger det kanske:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=426626&target=_blank

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=453960&target=_blank

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=438033&target=_blank

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=521268&target=_blank

Ja, just ja, vid makro är det ingen mening att använda AF:en, jag ställer in förstoringsgrad manuellt och förflyttar sedan kameran i djupled tills skärpan är på rätt ställe. Såvitt jag kan förstå så är det detta tillvägagångssätt som gäller även med andra makroobjektiv, men jag kan ha fel.

oj, finfina bilder det är så att man längtar efter småkryp att fotografera.

Letar fortfarande efter ett lämpligt makroobjektiv då jag förställer mig att det blir bättre med ett sådant än med makrofunktionen på den telezoom som jag har (som inte är världens bästa).

Ser ju bra ut.
Det här med försättslins, brukar väl kunna ge bra mittskärpa, men fallera en del ut mot kanten.
MVH greger.

Jag är helt förtrollad av denna objektiv. Har bara haft den i en vecka men tänker aldrig byta ut den. Den är plastig o AF låter som om nåt går sönder men skärpan är å andra sidan smått otrolig.
Tror inte att det blir så mycket skarpare med en 10000:- objektiv. Om du inte tänker kasta omkring den eller sitta på den så köp den, du blir inte besviken. Den ger även fin o jämn oskarp bakgrund som inte är "sigma skrynklig"
Bifogar en 100% beskuren bild som är obehandlat (förutom att jag beskar den o klistrade in mini originalet) o inte speciellt nedbländad. Jag var tvungen att komprimera den ordentligt för att få plats med den i forumen alltså den är ytterligare en smula skarpare än så här.

Bilagor

• 100%crop.jpg
    100%crop.jpg
    53.3 KB · Visningar: 278
Michael Johansson skrev:
Någon som provat att använda objektivet tillsammans med mellanringar? Eller som vet hur det funkar?
Det är nog ingen idé för att man får inte nåt märkvärdigt mera förstorning vad man redan har.
Detta beror visst på att det är så pass lång brännvid. Hade den varit t.ex 50mm bränvid hade det lönat sig.
Det finns en artikel här på FS just om detta kommer inte ihåg var den är men enligt den så är:
Förstorning=utdrag(mellan ringar i mm)/brännvid(150mm om du har en digital kamera med 1,5 faktor)
Säg att du sätter på 3 st mellan ringar med sammanlagd utdrag av 68mm då blir förstorningen 0,45.
Vid skala 1:2(som redan finns där) blir förstorningen alltså 0,5 och därmed större.

ANNONS
Götaplatsens Foto