Annons

Crimson.se vs Fujidirekt.se

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Hej alla framkallare och förstorare.
Hur står sig crimson mot fujidirekt i fråga om pris/kvalitet?
Har någon provat båda labben och kan uttala sig?

Ja, det har jag. Titta i K&B 8/2008. Crimson är bättre (bäst i test), men dyrare. Fujidirekt fick bra köp pga förhållandet kvalité/pris.

Har inte skickat bilder till Crimson tidigare med funderar på att testa dem nästa gång.
Hur är det med skyddet gällande copyrighten?
Är det lugnt att skicka kanske en hysterisk pangbild utan risk att originalet "smiter" ut från labbet?
Jag lämnar ju ifrån mig originalet.

MVH Mikael.

Jag har testat båda labben och Crimson är helt överlägset. Fuji kör enbart på blankt papper medan Crimson har Fujis (!) matta riktigt tjocka papper.

Crimson har en profil. Är osäker på om Fuji har det. När det gäller Crimson, så har jag ett konto där. Skickar upp reglebundet och kryssar i en ruta med en s.k. normal leverans på ca 4 dagar och 20% rabatt. Har hitills både fått kakan och ätit den. Dvs bilderna har kommit senast 2 dagar efter att jag har tankat upp dem och rabatten har jag fått.

Har en kalibrerad skärm, så hitills har det aldrig varit några negativa överraskningar med leveranserna från Crimson.

Skulle nog tro att Crimson håller högre kvalitet.
Fujidirekt har ett stortlabb i tyskland som sprutar ut hundratals kopior i timmen. Har varit på fujicolorslabb när de låg i Skärholmen och tro mig det är inte mycket koll på de bilderna.
Men e man inte så noga med kvaliten samt vill ha det billigt är väl fujidirekt bra.

Men det finns många små fotohandlare runt om i landet som har eget labb med hög kvalitet på bilderna.

Fujidirekts fotobok SUPERB!

Jag beställde två fotoböcker av dom och är mäkta imponerad av bildkvaliten! Mycket bättre utrskriftskvalitet än vad det är på fujidirekts andra utskrifter. Jag kan verkligen rekomendera fujidirekts (hårda) fotobok om man inte har några jättestora kreativa önskemål på layouten; programmet man använder är ganska simpelt och har en del tråkiga buggar. Tex går det bara att använda ramarna på foton som är stående. Störande!

Fujidirekts musmatta var inte sådär "super", den var inte dålig men färgerna var blekta och bilden kändes inte superskarp längre.

fotoboken är bra men..

fotoboken är bra(förutom layouten den fixar man bättre själv i PS) men vad jag minns från den jag gjorde så är det inte fujidirekt själva som gör den. Utan de har nån annan. Nu e det iof. några år sen, men då har jag för mig att den trycktes i Holland.

Har inte skickat bilder till Crimson tidigare med funderar på att testa dem nästa gång.
Hur är det med skyddet gällande copyrighten?
Är det lugnt att skicka kanske en hysterisk pangbild utan risk att originalet "smiter" ut från labbet?
Jag lämnar ju ifrån mig originalet.

MVH Mikael.
Använd film, framkalla och kopiera själv och bränn sedan omedelbart negativ+kopia. Hur säkert som helst.

Jo, det var ju ett seriöst svar?
Synd att sådant ska förekomma även här.

MVH Mikael.
Var det en seriös fråga?

Hur gjorde man förr (för inte alls så många år sedan)? Jo, man skickade iväg hela orginalet dvs filmen och fick tillbaka den + kopior (om man ville ha det). Det funkade då så varför skulle det inte funka nu? Fö så laddar du upp en kopia på ditt kära "orginal" med den här pangbilden. På den gamla goda tiden så hände det ju då och då att labbet klantade till det och förstörde orginalet, för gott.

Jo, det var ju ett seriöst svar?
Synd att sådant ska förekomma även här.

MVH Mikael.

De stora labben, som Crimson tar dagligen emot mängder av bilder för kopiering. Att de skulle stjäla din bild när du skickar in den för kopiering är inte bara osannolikt, utan det skulle hota hela deras verksamhet om det bara spreds en misstanke om något sådant.
Dessutom så skickar du troligen inte in originalet med minneskortet, utan snarare en bearbetad kopia till labbet. Så du kan alltid bevisa att det är du som är upphovsman.

Man får nog vara beredd på att få ironiska svar om man framför allt för spekulativa teorier;-)

Mvh

Anders

Ny fråga

Jag tänkte skicka efter en canvasförstoring och vill även förstora upp en annan bild på vanligt sätt.
Crimson är ju väldigt bra - har använt dem förut, men jag upptäckte att Fuji var billigare. Har framkallat 100 gratis-bilder hos dem ett par gånger och kvaliteten blir väl okej, men inget jag skulle vilja ha på en dyr förstoring eller canvas.
Hur är det, blir bilderna bättre när man beställer förstoringar av dem? Hur blir canvas-bilderna? Är det mycket sämre än Crimson?

Jag tänkte skicka efter en canvasförstoring och vill även förstora upp en annan bild på vanligt sätt.
Crimson är ju väldigt bra - har använt dem förut, men jag upptäckte att Fuji var billigare. Har framkallat 100 gratis-bilder hos dem ett par gånger och kvaliteten blir väl okej, men inget jag skulle vilja ha på en dyr förstoring eller canvas.
Hur är det, blir bilderna bättre när man beställer förstoringar av dem? Hur blir canvas-bilderna? Är det mycket sämre än Crimson?

Jag har beställt ungefär fem stycken 50x75 förstoringar (ej canvas) av fujidirekt och dom håller enligt min mening ungefär samma kvalitet som de mindre korten, dvs inte dåligt men inte "wow-kvalitet" heller.

Bilderna är utskrivna på samma glansiga papper som de mindre bilderna.

Jag har ingen kalibrerad skärm vilket kanske också är orsaken till att mina bilder blivit lite mörkare än förväntat.

Nästa gång jag framkallar.kommer jag testa crimson.
Men för ni som inte läst det, fujidirekts fotobok är verkligen fantastisk i kvaliten!!! Otroligt fint silkesmatt papper och väldigt fina utskrifter.

Okej, då kanske jag ska se mig om efter nåt annat företag ändå. Kollade på ProFormat och de verkar bra, speciellt att man kan välja storlek/proportioner på bilden själv. Crimson har ju bara några fasta storlekar och de passar inte denna bilden...

Men tack för tipset om deras fotobok! Det ska jag komma ihåg.

Jo, jag vet. Hade funderingar på vanliga utskrifter också, men tog Crimson till det istället nu idag. De har jag ju provat innan så. Men tror nog inte jag vågar testa canvas hos Fuji ändå, även om det kanske blir väldigt annorlunda. Man vet ju aldrig och jag vet inte hur det funkar med reklamation om man inte är nöjd. Man får ju vad man betalar för.
Tänkte först ringa och prata med dem, men ändrade mig. Känns som att det skulle bli lite dumt; "Hej, jag undrar om era canvas-tavlor är av bättre kvalitet än era vanliga kort, eller är de likadana?" De blir nog inte så glada då...
Ska nog ta och vänta tills efter nyårshelgen och ta och ringa upp lite olika firmor och höra om priser och format och sånt. Kanske nån som har en Fuji-canvas hittar hit tills dess också.

Jaha, det visste jag inte! Men frågan är om jag fixar att beställa med den tjänsten. Man ska väl vara duktig på profiler och färgrymder och allt vad det heter, eller har jag missuppfattat det? I vanliga fall använder jag Pro-tjänsten, men Prefix-tjänsten, är inte den mer avancerad? Eller kan man bara skicka in bilden precis som man gör med Pro och så blir det likadant, eller måste man göra en massa andra justeringar själv?
Om det går någorlunda enkelt så hade det ju varit väldigt bra, för allt annat de skrivit ut åt mig har blivit jättebra.

Det dummaste av allt (har inte bara med Prefix-tjänsten att göra dock) är att jag inte har en kalibrerad skärm och har inte råd att köpa ett sånt verktyg för det heller. Hittills har bilderna jag skickat till Crimson blivit jättebra. Aningens mörkare bara, men inget som jag bryr mig om. Men det är så dumt att inte veta säkert innan...

Jag är ganska säker på att du kan testa utan några djupare kunskaper. Crimson läser den färgprofilen som du skickar upp. Det enda som du behöver veta, är exakt vilken storlek din bild har. (Dvs, skicka upp bilden precis så stor som du vill att pappersbilden skall vara.) Millimeter fungerar hur bra som helst. Se efter att bilden har tillräcklig hög upplösning. Minst 200 men gärna 300 dpi.

ANNONS
Götaplatsens Foto