Annons

Croppa bild från FF till DX storlek.

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Har tänkt på en sak länge som jag måste få svar på. Alla säger ju att DX är så skönt för att man får gratis "brännviddsförlängning". Med FF får man bättre upplösning osv, pga den stora sensorn.. Men borde man inte kunna croppa i efterhand på datorn och få i princip samma kvalité? Nu är jag inget mattesnille som kan räkna ut detta, eftersom det antagligen har med sensorernas storlek att göra och cropfaktorn, men borde man inte få nästan samma kvalité?

Det är ingen omöjlighet. Men om du ska få motsvarande 12 MP i DX-storlek så behöver FX-sensorna ha 28,4 MP.

Med Nikon D3x får du lite drygt 10 MP i DX-läge.

Problemet är ju att en fullformatare med tillräckligt hög upplösning är väldigt dyra. Så det är nog billigare att köpa två hus istället, en DX med 12 MP och en FX med 12 MP, då får du nog ut mer av utrustningen till mindre kostnad.

Edit:
Såg att du hade Canon. Då krävs drygt 30 MP i FF för att få ut 12 MP i APS-C.

Ja, och för att få 18 Megapixel, som just nu är värsta skriket på APS-C (7D och 550D), blir det ännu värre. 46 Megapixel går det åt på fullformat.
Sen hur stor nytta man har av 18 Megapixel är en annan sak, men så blir matematiken, i alla fall.

hehe okej, då förstår jag! skönt att slippa gå runt att tänka på det äntligen! =) tack för de snabba svaren!

Det finns en annan rolig aspekt på dett resonemang. Sigma 18-50 f/2.8 är ju ett "EF-s" objketiv såtillvida att det inte tecknar ut hela ff bildcirkeln, MEN det passar ju även på ff hus och på dessa så blir det ett lysande ofbjektiv för att croppa till kvadratiskt format med ett bättre utnyttjande av optiken än på den APS-C sensor som optiken är gjord för. Lite feloptimering kanske, men det fungear rätt bra :)

ANNONS
Götaplatsens Foto