Annons

CS3 och Canon Pixma Pro 9600

Produkter
(logga in för att koppla)

Borgström

Medlem
Jag har problem med "disiga" bilder och tråkiga färger vid utskrift från photoshop. Någon som kan hjälpa mig? Jag har uppdaterat drivrutiner och pratat med Canon men dom hänvisar till inställningar i programmet. Verkar inte funger riktigt bra ihop.

Menar du kanske Pixma Pro 9500?

I så fall, vilket papper använder du?

Använder du pappersprofiler? Har du i så fall stängt av färghanteringen i skrivardrivrutinen?

Är skärmen kalibrerad?

Har du provat att skriva ut med Easy photo print pro plugin?

Du behöver berätta lite mer om du ska få ett vettigt svar.

Ja, det är 9500.
Jag har provat HP Glossy, Canon Glossy och Kodak papper. Det verkar hända lika med alla papper.
Vad menas med pappers profiler?
I skrivardrivrutinen har jag valt att photoshop ska hantera färger.
Med Easy photoprint pro plugin verkar det fungera bra.
Kalibrera skärmen har jag provat och det verkar bra. Lite mörkt vid utskrift.
När jag skrev ut på min tidigare HP skrivare blev det riktigt fint. Men jag ville ha en bra A3 skrivare.
JAg tror att det är drivrutin eller inställning i CS3 som strular.

Om det blir bra med Easy Photo Print, varför inte helt enkelt använda den när du skriver ut från CS3.

Har du läst avsnittet om färghantering i skrivar-manualen som finns på cd:n? Kanske finns där något tips.

Med pappersprofiler menar jag de färgprofiler som finns inlagda i skrivarens drivrutin eller kan laddas hem från papperstillverkaren.

Borgström skrev:

I skrivardrivrutinen har jag valt att photoshop ska hantera färger.
.
.
.
JAg tror att det är drivrutin eller inställning i CS3 som strular.

Vad har du valt för profil i Photoshop då? Kanske har du kvar samma profil som du hade till din gamla skrivare?

Du bör kunna välja mellan ett antal olika Canon profiler med lite halvkryptiska namn.

Ett alternativ är att ändra så att du låter drivrutien hantera allt istället.

I så fall skall du slå på ICM i färghanteringen i skrivaren.

Jag har Pro 9000 och använder Lightroom. Jag har testat ganska mycket den senaste tiden med att antingen andvända en profil i LR eller att välja "Managed by printer". Resultaten är väldigt lika, så lika att jag nästan tror att de skillnader som jag tycker mig se är slumpmässiga variationer.

Egentligen är det väl ganska logiskt att en profil från Canon ger samma resultat som att välja inställningarna i Canons drivrutin.

När det gäller papper har jag också testat ganska mycket och av Canons papper gillar jag det som har förkortningen SG-201 allra bäst men din skrivare har ju en halt annan typ av bläck så det kanske inte är relevant.

Lycka till!

Min Canonskrivare gillar inte Adobe RGB har jag märkt. För att få vettiga utskrifter får jag konvertera till sRGB först.
Kan det vara det som strular?

Borgström skrev:
Hejsan
Var hittar man pappersprofiler från HP och Canon?
Det verkar inte lätt. Jag ska prova med det. Först.

När det gäller profiler för Canon borde dessa ha installerats när du installerade skrivaren.

Jag gissar att det inte finns några färdiga profiler för kombinationen av HP-papper och Canon skrivare.

Mvh

Ander

AFJ skrev:
Tyvärr nej.

Mvh
Anders

Vad jag menar är att JAG inte vet hur man gör men vad jag förstår skall det gå att det att göra egna profiler.

Ett alternativ kan ju vara att i drivrutinen försöka sig på att justera färgbalansen med de reglage som erbjuds under manuellt.

Men om vi börjar med Canon papperet. Har du provat att välja rätt profil där?

Nu har inte jag Photoshop men i Elements kan man i alla fall i utskriftsrutan välja "Skrivarprofil" och där listas en mängd olika, t ex "Canon Pro9000 PR1" som står för Canon Photo Paper Pro.

Ser du inte detta val?

Mvh
Anders

Mvh
Anders

Profilbeteckningarna kan vara lite krypiska för Canons papper:

SG = Semi Gloss
MP = Matte Photo Paper
PR = Photo Paper Pro
SP = Photo Paper Plus Glossy

Curt L skrev:
Profilbeteckningarna kan vara lite krypiska för Canons papper:

SG = Semi Gloss
MP = Matte Photo Paper
PR = Photo Paper Pro
SP = Photo Paper Plus Glossy

Man tycker ju att de kunde ha använt samma beteckningar i profilerna som de tryckt på sina förpackningar (PP-101, SG-201 osv) men då blir det välf för lätt...

Curt, har du koll på hur siffrorna som avslutar profilerna: 1, 2, 3 och 4 skall tolkas? Jag har sett flera här på fs som menar att 4 är högsta kvalité men jag tycker det verkar ologisk. Min gissning är att siffrorna motsvara de som finns i skrivardrivrutinen och då är ju 1 högsta kvalité.

Förvirrad...

mvh
Anders

Såvitt jag vet är 1 högsta kvalitet. Inte för att jag kan se någon skillnad direkt, men pappret matas långsammare.

ANNONS
Götaplatsens Foto