Annons

cyanotopier

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Hej alla glada !!!!

Jag har sett bilder sk "cyanotopier" och skulle vilja veta lite mer om denna teknik.
Hur man gör, vad man behöver, vad man skall tänka på mm, ja i princip allt.

Vet att många sysslat med det innan och varför inte fråga er som vet?

Tusen tack på förhand !!!

Niklas
www.niklaswibom.com

AlternativePhotography.com har en hel del information om cyanotypi och andra gammaldags processer.

Kemikalierna är nog svåra att köpa som privatperson i Sverige men finns både i England och USA (allt utom det allra giftigaste kan skickas med post till Europa); Silverprint (UK), Bostick & Sullivan (US), Artcraft (US) & Photographer's Formulary (US). Här finns både råkemi och färdiga kit från olika leverantörer.

Du behöver kemi, fint akvarellpapper, en pensel, ett storformatsnegativ, en glasskiva och en UV-ljuskälla. . Jag har själv tänkt ge mig på detta senare i vår och har beställt en bok om diverse gamla processer, t.ex. cyanotypi, Van Dyke och kallitypi. Boken heter "The book of alternative photographic processes" av Christopher James (ISBN 9780766820777) och rekommenderas av många på APUG där det också finns mycket information i underforumet Alternative Processes

Negativet kan komma från en storformatskamera, vara förstorat från småbild (via interpositiv) eller utskrivet på fin OH-film (inte den vanliga, gryniga sorten). I och med att man kontaktkopierar negativet måste det vara i samma storlek som man vill ha bilden.

Den stora utmaningen med cyanotypin är att hitta ett papper som fungerar - processen är ytterst känslig för papper som är buffrade med kalk exempelvis. Det kan man se på själva bilden - om den skiftar i blågrönt när den är klar är det skräp i papperet och då blir bilden inte så långlivad.

Det är relativt lätt att få fram negativ som passar och den blå färgen är kalasfin till vissa typer av motiv. Gillar man inte den blå färgen kan man tona i kaffe eller te (det är tanninerna som reagerar med kemin). Har man svårt för den blå färgen är det nog bättre att testa någon annan process, typ Van Dyke Brown eller salttryck exempelvis.

Arkivbeständigheten för en otonad cyanotypi är fantastisk - det finns fortfarande kopior som ser ut som de gjordes igår fastän de är 150-160 år gamla.

Det skulle vara kul att få jobba med cyanotypier igen. Bristen på kemi gjorde att jag släppte processen. En tanke vore att man kanske kan få fram version II-varianten via Kameradoktorn i Stockholm, men i så fall tror jag att man får gå ihop flera stycken och göra en gemensam order för att det ska vara intressant för dem.

Originalversion av cyanotypin (två kemikalier) går att ordna i Sverige, men den har en del nackdelar (risken för att förstöra negativ, att det lätt blir "skitiga" högdagrar och att man får överkopiera eftersom så mycket av kemin löses ut när man framkallar/fixerar).

Jag försökte att beställa kemi från Silverprint men de ville inte sälja till (privat)kunder utanför Storbrittanien. Nån annan som fått det att fungera?

En bra bok med alternativa processer är John Barniers "Coming into focus", ISBN 0-8118-1894-2.

ANNONS
Götaplatsens Foto