Annons

Dålig förbrukning av batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Många (alla?) digitalkameror lägger ju av när de bara använt 30-40% av batteriernas laddning. Är inte detta slöseri, speciellt om man använder vanliga batterier?

Vad gör man då med resten av batteriernas kapacitet? Sparar dem till ficklampan eller sin GameBoy?

Rimligen så använder man inte engångsbatterier, utan uppladdningsbara batterier och då är det heller inga problem.

Kan faktiskt inte komma på någon som använder annat än uppladdningsbara batterier till sin digitalkamera.

Det går ju också att se som att batterierna har för dålig kapacitet. Kameran (liksom all annan utrustning) behöver en viss strömstyrka för att fungera.

Det är ju en viss skillnad på ficklampor odh digitalkameror:) I din ficklampa kan du själv välja om styrkan är tillräcklig (dvs om du får tillräckligt ljus), men jag skulle bli lite irriterad om jag kom hem och upptäckte att mina bilder var sämre pga att kameran har försökt att klämma ut det sista av batteriet

--jalle

J. Patric skrev:
Många (alla?) digitalkameror lägger ju av när de bara använt 30-40% av batteriernas laddning. Är inte detta slöseri, speciellt om man använder vanliga batterier?

Vad gör man då med resten av batteriernas kapacitet? Sparar dem till ficklampan eller sin GameBoy?

Detta beror på att många engångsbatterier har högre inre resistans än NiCd- eller NiMH-batterier. Digitalkameror drar mycket ström (ett par ampere är inte helt ovanligt, om än inte kontinuerligt oftast) och därför för man ett högt spänningsfall i engångsbatterierna. Då sjunker spänningen som kameran får och kameran stänger av sig.
Man bör alltså använda batterier med låg inre resistans.
Detta varierar såklart en hel del även bland engångsbatterierna och det finns batterier där som funkar ganska bra åxå. Men laddningsbara är helt klart att föredra.

Tack för svaren. Jag får fundera på laddningsbara batterier och laddare då, men jag är lite skeptisk eftersom accarna till min Metz stavblixt är väldigt opålitliga. De ger ungefär bara en tiondel så många blixtar som engångsbatterier (Duracell M3) och laddar ur sig själva väldigt fort. Satte i duracellbatterierna för ett par tre år sedan, och de funkar fortfarande (fotar inte mycket med blixt).

J. Patric skrev:
Tack för svaren. Jag får fundera på laddningsbara batterier och laddare då, men jag är lite skeptisk eftersom accarna till min Metz stavblixt är väldigt opålitliga. De ger ungefär bara en tiondel så många blixtar som engångsbatterier (Duracell M3) och laddar ur sig själva väldigt fort. Satte i duracellbatterierna för ett par tre år sedan, och de funkar fortfarande (fotar inte mycket med blixt).

Om du skall köra med engångsbatterier så rekommenderar jag IKEA's batterier. Dessa har ju fått mycket bra testresultat och ligger inte långt efter Duracell förrutom vad avser priset. Jag använder IKEA's i all min hemutr utom i min SB-800 där jag använder uppladdningsbara då dessa ger bättre prestanda enligt manualen.

// Johan

Man måste vara medveten om att olika typer av batterier har olika egenskaper.

Alkaliska batterier är bra till vanliga saker. Tex rakapparater och ficklampor. Som tidigare nämnts så har de hög inre resistans och kan därför bara användas när de är i stort sett nya till strömkrävande prylar som digitalkameror och radiostyrda bilar.

Laddningsbara batterier, normalt Nickelmetallhybrid (NiMh), så kan de ge hög ström under lång tid. Lämpade för digitalkamerorna.
Problemet är att de självurladdar när det ligger oanvända. Ca 1% per dag.
Där har du förklaringen till att din blixt inte funkar så länge. Du räknar god batteritid i dagar i stället för antal blixtar.

/Erik

Tack Erik! Jag är inte speciellt bevandrad när det gäller elektricitet.

Finns det engångsbatterier som passar bättre till digitalkameror än alkaliska? Behöver lite tips innan jag känner mig ha råd att köpa bra laddningsbara och laddare.

Det finns Litium engångsbatterier i R6, men de är svåra att få tag på samt dyra (ca 50kr/st).
Fördelen är att de räcker längre än laddningsbara NiMh och klarar av digitalkameror. De kan lagras i 10 år samt fungerar bäst av alla sorter i kyla.

Fast det är väl inget bra alternativ för dig.

/Erik

eon skrev:
Det finns Litium engångsbatterier i R6, men de är svåra att få tag på samt dyra (ca 50kr/st).
Fördelen är att de räcker längre än laddningsbara NiMh och klarar av digitalkameror. De kan lagras i 10 år samt fungerar bäst av alla sorter i kyla.

Fast det är väl inget bra alternativ för dig.

Nej, inte i längden. Jag kan köpa ett par och testa i alla fall.

ANNONS