Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig skärpa i Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)

marwo

Aktiv medlem
Jag undrar om det är fler som har problem med den svaga skärpan på bilder man tittar på i Bridge (använder PS CS4). Jag började undra om ett av mina objektiv hade tappat fokus när jag förhandsgranskade bilder i Bridge, men upptäckte sedan att samma bilder såg kanonskarpa ut om jag tittade på dem i Canon DPP. Om man dessutom använder sig av Bridges 100% detaljgranskning ("förstoringsglaset") så ser det ofta ganska bedrövlig ut. Sedan, när man öppnar bilderna i ACR eller PS så är de OK, men just i Bridge är det luddigt. Ska det vara så, eller är det någon inställning som jag inte fått kläm på?

Utan att röra något reglage så applicerar väl DPP kamerans standardinställningar på RAW-bilden. Dvs tex "Sharpening 3" om DPP står på "Standard Picture Style".

ACR ställer väl skärpan till den defaultinställning man valt där.

Olika borde det väl bli i vilket fall som helst?

Tack för snabba svar. Jag missade denna diskussion i somras. Ska omedelbart kolla upp saken när jag åter har tillgång till den 'riktiga' datorn.
Gott nytt år på er
Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto