Annons

Dålig skärpa på 300/f4 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

ps, vill du genomföra riktiga test så kör på ett BRa stativ. Inte vilket som helst stativ duger för 300mm! [/B]

Tack för bra förslag, Niclas! Jag hoppas på bättre ljus i morgon... ;o)

Jag har ett stativ jag använder till min Zeiss 85 -tub. Det är ett Manfrotto 055MF3 Magfiber med 701RC2-huvud. Det fungerar bra till tuben så jag hoppas det är OK även för detta?

Vet inte riktigt vad det är för stativ men jag inbillar mig att jag känner igen betäckningarna på grejerna.. det fungerar helt klart bra för ett ok test.

Hur som helst så är det viktigt att eleminera olika problematiserande faktorer när man testar optik. (Liksom när man testar allt annat smått och gott;)

Det är viktigt med en bra och jämn ljussituation, stadigt stöd samt bra/korrekt kamerateknik..

Sedan så är det lätt att se sig blind i datorn. Lätt att börja sitta stirrande på 200%.. varningutfärdas till alla som känner igen sig;)!!

Visst har jag också gjort skärpetester, men aldrig ngr mer seriösa. Jag har inte heller testat fokusen på mitt tele.. inte heller har jag testat skärpan vid olika bländare.. hehe,, jag fotograferar hellre riktiga motiv;)!
Men visst är det viktigt att eleminera ut om objektivet är felaktigt eller inte!

Lycka till!

MVH Niclas,

Håller med Niclas,

speciellt det med att plåta riktiga motiv. Och även att först använda och lära känna objektivet innan man gör testerna. speciellt om man har uppgraderat sig från en Canon S3 till en DSLR kamera med ett långt tele.

Re: jaja

Tonyeagle skrev:
Med 1/320 s ska du ha en riktigt stadig hand för att få skarpa bilder. Alternativt använda stöd som axelstativ vid frihandsfotografering. 1600 asa gör inte heller bilderna skarpare. Testa igen vid bättre ljus!

Konstigt jag hade "tokskarpa" bilder på 1/100 med mitt 300 4 L IS men det kanske är subjektivt vad skärpa är :)

postar en länk till mitt test av mitt nya EF 300/4L IS USM så har du något att jämföra med:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=66826

testet är utfört med ordentligt stativ och utan spegeluppfällning men med tidsautomatik, dessutom glömde jag mitt hoya hmc super skylightfilter på så testet är kanske inte optimalt men det gav mig tillräkligt med information och jag vet att mitt objektiv är som det ska

- nu i efterhand "i fält" har objektivet visat sig prestera underbart och skärpa ligger alltid precis där det ska samt är mycket bra!

men var inte rädd för att klaga om det skulle vara så att testet påvisar att du har front/backfocus eller att det är så att skärpan inte är vad den ska - och misstänker du att du har ett måndagsexemplar så skicka in testbilderna till återförsäljaren/canon så ska du se att det löser sig!

fridhamre skrev:
postar en länk till mitt test av mitt nya EF 300/4L IS USM så har du något att jämföra med:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=66826

testet är utfört med ordentligt stativ och utan spegeluppfällning men med tidsautomatik, dessutom glömde jag mitt hoya hmc super skylightfilter på så testet är kanske inte optimalt men det gav mig tillräkligt med information och jag vet att mitt objektiv är som det ska

- nu i efterhand "i fält" har objektivet visat sig prestera underbart och skärpa ligger alltid precis där det ska samt är mycket bra!

men var inte rädd för att klaga om det skulle vara så att testet påvisar att du har front/backfocus eller att det är så att skärpan inte är vad den ska - och misstänker du att du har ett måndagsexemplar så skicka in testbilderna till återförsäljaren/canon så ska du se att det löser sig!

Tack för detta inlägg! Efter att ha gjort 100-lappstesten med betydligt sämre resultat än du fick, har jag nu lämnat tillbaka detta exemplar.

I morgon åker jag och testar ett par andra exemplar hos en handlare som har flera på lager. Förhoppningsvis bekräftar detta att jag har haft ett dåligt justerat exemplar....

Tack för all hjälp!

Så irriterande! Hoppas att det ordnar sig fort!
Du har eleminerat olikheter mellan olika hus ? (olika skärpeinställningar etc, ni har likadant hus?)

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Så irriterande! Hoppas att det ordnar sig fort!
Du har eleminerat olikheter mellan olika hus ? (olika skärpeinställningar etc, ni har likadant hus?)

MVH Niclas,

Ja så gott det går.... När det simpla kitobjektivet tecknar skarpare (i och för sig med betydligt kortare brännvidd) och när den förhållandevis enklare S3-an tecknar betydligt skarpare med sitt lilla 480 mm objektiv, så kan man ju undra....

Jag ringde Scandinavian photo som sa att de har skickat in ett antal långa L-objektiv tillsammans med husen för att få dem injusterade tillsammans. De påstår att det ofta har att göra med hur sensorn är injusterad i huset men det vet jag inte hur det stämmer i mitt fall eftersom det simpla kit-objektivet tecknar förhållandevis bättre. Scandinavianphoto säger att detta har de inte behövt göra med något annat märke.... ;o(

Det var dessa långa L-objektiv med IS som fick mig att välja Canon och så råkar man ut för detta. Ja,ja, det kan bara bli bättre... förhoppningsvis får jag tag i ett destu skarpare exemplar i morgon.

subjektivt

Vist är det subjektivt, det här med skarpa bilder. Eftersom vi inte fått se bildexempel så förutsatte jag att bilden betraktades i 100% (vilket verkar vara vanligt hos många som klagar på oskärpa). Jag har svårt att få knallskarpa bilder på frihand (betraktade i 100%) trots att jag anser mig ganska stadig på hand. Brukar behöva ca 1/500 med 400 mm och 1,6 crop och med hjälp av axelstativ. Givetvis är det en helt annan sak att få relativt skarpa bilder om man betraktar i lägre förstoring!
Bläsgås i 100 % oskärpt direkt ur kameran. 400mm.
1/1000s

Bilagor

• gastest.jpg
    gastest.jpg
    57.1 KB · Visningar: 245
Tony, detta gäller även med kameran på stativ, med självutlösare och IS avstängt. Den lilla Canon S3 ger då alldeles suverän skärpa med 480 mm (35 mm eqv) medan det återlämnade 300/4 L IS USM gav en ganska bedrövlig skärpa.

Min slutsats blir nog att det är för dålig kvalitetskontroll även på L-objektiven. Läs följande test av detta objektiv....

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_300_4is/index.htm

Sammanfattningen:
Verdict
The EF 300mm f/4 USM L IS is an excellent lens both regarding build and optical quality. The naked lens performed near-flawless both in the lab as well as in the field where the IS helped in many situations. Combined with the EF 1.4x II converter the quality remains on high level but there's a little penalty here equivalent to about a school mark. Subjectively there's also a slight loss of contrast which cannot be surprising regarding the number of optical elements involved in the converter combination.

Two samples of this lens were tested during the last year with the 2nd one being substantially better. All tested lenses are supplied by users so they've already seen some field usage over time. Nonetheless the variations in quality are disappointing for a designated L class lens. Assuming you can get a good one the EF 300mm f/4 USM L IS is a highly recommended lens.

En liten kompakt-kamera ska ju ge bättre skärpa direkt från kameran. Bilden skärps ju mycket mer direkt i kameran. Med DSLR kameran måste du ju göra en ganska kraftig skärpning av bilderna

Läs detta då:

Ur fotosidans recensioner:

PLUS: Storleken, vikten är mycket bra. Kraftigt stativfäste.
MINUS: Skärpan på majoriteten av bilderna jag tog under de 6 månader var överlag dålig. 10% av bilderna var knivskarpa, resten var inte så knivskarp som jag var van vid av L-optik. Priset är på tok för högt med tanke på att detta är 1:a modellen IS.

Jag KAN ha fått tag i ett måndagsexemplar. Jag köpte det beg. men var nyskick på ytan och linserna. Jag tog bilder med alla möjliga slutartider med liknande överlag dåliga resultat. Å andra sidan så har jag träffat/hört fotografer som tar toppbilder (skärpemässigt) med denna lins. Även sett en del bilder i div. fototidningar.

falke skrev:
Läs detta då:

Ur fotosidans recensioner:

PLUS: Storleken, vikten är mycket bra. Kraftigt stativfäste.
MINUS: Skärpan på majoriteten av bilderna jag tog under de 6 månader var överlag dålig. 10% av bilderna var knivskarpa, resten var inte så knivskarp som jag var van vid av L-optik. Priset är på tok för högt med tanke på att detta är 1:a modellen IS.

Jag KAN ha fått tag i ett måndagsexemplar. Jag köpte det beg. men var nyskick på ytan och linserna. Jag tog bilder med alla möjliga slutartider med liknande överlag dåliga resultat. Å andra sidan så har jag träffat/hört fotografer som tar toppbilder (skärpemässigt) med denna lins. Även sett en del bilder i div. fototidningar.

Där är 13 recensioner på objektivet. 12 säger att det är mycket bra och en säger att det är dåligt. Då väljer du att visa den :)

Förstår heller inte vad den har att göra med skärpan direkt ur kompakt-kameran vs DSLR kameran

testat fokus

Jag hade problem med mitt 100-400 tidigare. Efter att jag testat med linjal/tumstockstestet så insåg jag att jag hade ca 10 cm frontfokus. Efter justering (kostnadsfritt pga konsumentköplagen-2 år) så var det ett helt annat objektiv som jag verkligen kunde glädjas åt. Numera har jag dock bytt ut zoomen mot ett än mer skarpare objektiv 400/5,6 (som verkar rätt justerat)

Sorry om inte mitt budskap gick fram.... så här skrev jag för sådär 20 minuter sedan:

"Min slutsats blir nog att det är för dålig kvalitetskontroll även på L-objektiven. Läs följande test av detta objektiv...."

Jag VET att detta oftast är ett bra objektiv och det är därför jag vill ha tag på ett bra exemplar!

Det jag är lite irriterad över är att Canon uppenbarligen inte har tillräckligt bra kvalitetskontroll på sina prylar, vilket jag försökte styrka med den tyska testen och recensionen här på fotosidan. Jag har även sett några andra ställen där man ondgör sig över kvalitetskontrollen eftersom det inte riktigt är vad man förväntar sig.

falke skrev:
Jag fick idag mitt efterlängtade objektiv 300/f4 L IS USM men just nu är jag fakstiskt lite besviken.

Jag blev också lite besviken när jag fick mitt. Nu blir jag bara mer och mer nöjd med det.
Plåta på bara. Det blir bara bättre och bättre ju längre du har det. Som ett årgångsvin.

Jag tänkta bara rapportera hur det slutade....

Idag åkte jag till Hegethorns i Nässjö efter att ha kollat att de hade flera ex av dett objektiv i lager.

Jag monterade upp stativet och ställde upp fokustestskivan som jag laddat ner från http://www.traumflieger.de/desktop/fokusdetektor/fokusdetektor.php

och kollade skärpan. Ett av deras objektiv bakfokuserade en liten aning och det andra var perfekt på mitt hus. Båda var betydligt bättre än det första objektivet som hade rätt fokus men något problem med autofokus/IS eller vad det nu var. Det var lätt att fokusera bättre manuellt i alla fall.

Så nu har jag med mig ett nytt och skarpt objektiv hem och har fotograferat 100-lappen med helt andra resultat än med det första objektivet.

Att jag sedan fick det väldigt billigt är bara en bonus (12995 kr)..... ;o)

Så de som fortfarande tror att L-objektiven är jämna i kvaliten, rekommenderar jag att jämföra några olika exemplar....

Till saken hör att dessa tre objektiv jag testade var all tillverkade på U-fabriken (U = Utsunomiya, Japan) under september respektive oktober i år.

Bra och objektiv redogörelse Bengt.

Ofta har de som haft problem med detta objektiv betraktats som mindre vetande, dåliga fotografer etc. här på FS av en hel del medlemmar tyvärr.

JanOlofHärnström skrev:
Ofta har de som haft problem med detta objektiv betraktats som mindre vetande, dåliga fotografer etc. här på FS av en hel del medlemmar tyvärr.

Jo, jag tyckte mig märka en aning raljerande ton när jag berättade om mina problem med det första exemplaret. Utångspunkten verkade vara det du beskriver och när jag sedan söker runt lite ser jag ju att det finns flera trådar kring detta.

Scandinavianphoto berättade också att de har fått skicka in ett antal objektiv/hus för att få dem justerade. Så vitt jag förstår är det kostnadsfritt, så jag kan ju bara rekommendera de som inte är riktigt nöjda att göra så.

Allt detta är ju överspelat för min del och gör ju inget nu när jag har fått tag i ett bra exemplar.

ANNONS
Götaplatsens Foto