Annons

Dåliga bilder i bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
afe skrev:
Är tanken med bildkritik att där bara ska publiceras "bra" bilder? Det tror jag inte!

Självklart är det bra att ha en viss självkritik innan man laddar upp en bild för allmänt beskådande, men att bara ladda upp bilder man är nöjd med är ju fånigt...
Nä, det är väl inte alls fånigt. Man vet troligtvis varför man inte är nöjd med bilden som man inte laddar upp. Man har alltså utövat självkritik.
Visst kan man ha fel även där och självcensurera en brett uppskattad bild som aldrig kommer att visas på FS, men hur ska man göra då? Tömma minneskortet direkt till FS?
 

Tomasz

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Jag tycker du ska svimma! Ingen ide´att kämpa mot liksom! När du vaknar så ska du se framtiden an med tillförsikt. Undvik dock att läsa din kritik på hästbilden/bildkritik får då får du ågren och blir på dåligt humör igen. Din semester kommer sent i år eller? /J

Ps. Krupp är en infektionssjukdom som drabbar barn och går på luftrören. Du är för gammal, dessutom den går aldrig längre upp än till luftrören. Dina problem verkar sitta längre norrut. Tänk om alla här på sidan skulle använda sidan som en spottkopp så fort dom inte är i form - Hur skulle det se ut? Ds.
Jag skrattar så att jag har svårt att andas efter att ha läst det här, har jag krupp då?
Den ljusnande framtid på FS är och har alltid varit humorn som man hittar ibland, tack Janne!
 

rofr

Aktiv medlem
Danlo skrev:

Haha, men jag lärde mig en läxa. De bedömmarna skulle kunna dissa en bild av Avedon eller Vincent Peters utan blinka med kommentarer som "finns inget djup och ingen berättelse" eller "ytligt tema"

Men sen kommer en bild på en snigel i medljus med värsta färgsticket och igensvärtade lågdagrar utan genomtänkt komposition som genast kommer med..

Det är väl helt ok att "dissas" även om man inte gillar kommentarerna. Man har ju iaf fått en kommentar till skillnad från den ofta totala tystnaden på kritikpoolen.

Däremot håller jag helt med om "snigeln". Det vore mycket givande att få ta del av de bedömningar som följer framsläppta bilder. Om inte annat så skulle det ge en ledtråd till hur fs bedömmer - särskilt sniglar.
 

cw-op

Aktiv medlem
Tomasz skrev:
Jag skrattar så att jag har svårt att andas efter att ha läst det här, har jag krupp då?
Den ljusnande framtid på FS är och har alltid varit humorn som man hittar ibland, tack Janne!
Ja du Tomas, Hej förresten long time!
Ibland ställs man inför svåra val här i livet. Ska man skratta eller gråta? Jag valde att skratta och det gjorde tydligen du också. Det är bra! Vi hörs! /j
 

wirsen

Aktiv medlem
vad som gör fotosidan.se sämre

Jag har inte orkat läsa igenom alla inlägg i denna tråd, men skulle bara kort och gott säga att vad jag anser göra fotosidan.se till en tråkigare och mer "otrevligt" forum för fotografer, inte är de "mindre" bra bilderna i poolerna utan den dåliga bildkritik som de får. Likt skaparen av trådens kritik, ex. (dålg bild!),utan några förslag på hur personen i fråga ska kunna ta bättre bilder. Det stör mig mer än "mindre" bra bilder i poolen då man lätt kan hoppa över de som jag inte bryr mig om.

Något som oxå försämrar sidan är de envisa gnällspikarna som skapar en dålig stämning på forumet och i kritikpoolerna.

Tanken har aldrig slått er att ni gör fotosidan.se till en sämre sida och inte de personer som laddar upp bilder som de anser vara värda och visa.

Länktips: http://www.onexposure.net/

Lämna fotosidan.se för onexposure - Snabbväxande fotocommunity satsar på kvalitet, där lär ni passa in bättre!
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Re: vad som gör fotosidan.se sämre

wirsen skrev:


Tanken har aldrig slått er att ni gör fotosidan.se till en sämre sida och inte de personer som laddar upp bilder som de anser vara värda och visa.

no no det där är förbjudet enligt Fotosidans regler!

Bilder som laddas upp i en kritikpool skall endast laddas upp för att få kritik, ej för att visas upp för andra!

Men det är ju den citerade biten som jag absolut tror är den största orsken till att folk är här och därför hamnar i kritikpoolen, inte för att få kritik utan att få visa upp sina underbara bilder. Därför tror ialal fall jag att min idee jag skrev några inlägg tidigare kunde funka mycket bra.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
wirsen skrev:
Ok, men genom att visa upp en bild söker de flesta även kritik.
Det är väl här ett strot problem ligger. Är det verkligen som du säger eller är det så som jag tror?

Jag tror att kanske 70% av dom som lägger upp en bild mest vill visa upp sin bild och få respons på den, alltså respons i form av beröm och medhåll men viss möjlighet till påpekande om förbättring av det lättare slaget som dock inte får resultera i något negativt om bilden.

Om det är som jag tror då borde isåfall mitt förslag om en kommentarspool bli en given succe.

Hur många kommentarer har man inte läst tex där kanske solen fräter ut bröllopsklänningen helt och halva bduden och killen ser ut att ha en grådaskig kostym som egentligen skall vara svart samtidigt som himlen är kritvit med ljusgrönt solblekt gräs med maskrosor och buskar som kapar alla fötter. Dom får en kommentar om bilden och resultatet blir:

"Jag ville ha klänningen så ljus för att framhäva det vita... Himlen ville jagha ljus för att man skulle se att det var fint väder och hans kostym var faktiskt så där gråaktig. Maskrosorna tycker jag ramar in bilden fint..."

Jaha, vad vill dom då ha för kritik? Är det inte bara då att man vill visa sitt mästerverk som vi andra tycker kan förbättras både 1,2,3,4,5 och 100 gånger?

Jag har aldrig motsagt mig "dåliga" bilder men jag vill veta vem som vill ha kritik eller ej, man har givit för många kommentarer och fått på pumpen för ofta för att tycka att det är roligt. Då är det bättre att Fotosidan förändrar sig och skapar en bildvisningspool med möjlighet till kommentarer och att detta framhävs lika mycket som bildkritikpoolen. Då har vi ett alternativ och alla som ligger i kritikpoolen vet vi vill ha kritik
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
Det är väl här ett strot problem ligger. Är det verkligen som du säger eller är det så som jag tror?

Jag tror att kanske 70% av dom som lägger upp en bild mest vill visa upp sin bild och få respons på den, alltså respons i form av beröm och medhåll men viss möjlighet till påpekande om förbättring av det lättare slaget som dock inte får resultera i något negativt om bilden.

Om det är som jag tror då borde isåfall mitt förslag om en kommentarspool bli en given succe.

Hur många kommentarer har man inte läst tex där kanske solen fräter ut bröllopsklänningen helt och halva bduden och killen ser ut att ha en grådaskig kostym som egentligen skall vara svart samtidigt som himlen är kritvit med ljusgrönt solblekt gräs med maskrosor och buskar som kapar alla fötter. Dom får en kommentar om bilden och resultatet blir:

"Jag ville ha klänningen så ljus för att framhäva det vita... Himlen ville jagha ljus för att man skulle se att det var fint väder och hans kostym var faktiskt så där gråaktig. Maskrosorna tycker jag ramar in bilden fint..."

Jaha, vad vill dom då ha för kritik? Är det inte bara då att man vill visa sitt mästerverk som vi andra tycker kan förbättras både 1,2,3,4,5 och 100 gånger?

Jag har aldrig motsagt mig "dåliga" bilder men jag vill veta vem som vill ha kritik eller ej, man har givit för många kommentarer och fått på pumpen för ofta för att tycka att det är roligt. Då är det bättre att Fotosidan förändrar sig och skapar en bildvisningspool med möjlighet till kommentarer och att detta framhävs lika mycket som bildkritikpoolen. Då har vi ett alternativ och alla som ligger i kritikpoolen vet vi vill ha kritik
Jag tror du har väldigt mycket rätt här Kalle, visst några vill ha kritik och tips och hjälp.. men det stora flertalet, är precis som du beskriver
 

xandx

Aktiv medlem
Jag har börjat att fråga den som lägger in bilden vad det är de vill ha kritik på om de inte skrivit det. De brukar faktiskt svara mig :) Jag hävdar att man inte bör få lägga in en bild i bildkritik om man inte skriver vad det är som man vill ha kriticerat i bilden..! Antingen förkryssade alternativ eller att man måste skriva minst 30 ord?
 

klabbarpan

Aktiv medlem
xandx skrev:
Jag hävdar att man inte bör få lägga in en bild i bildkritik om man inte skriver vad det är som man vill ha kriticerat i bilden..!
Varför det? Det är väl upp till var och en att kommentera det man vill i bilden. Lägger man upp en bild för kritik så är man väl beredd på det.
 

Ubbe 1

Aktiv medlem
Vore intressant att veta vad WebMaster tycker om detta "problem". Verkar som att det är en hett debaterad fråga och många vill tycka till. Vad gör Fotosidans "Stab" för att förbättra sidan utifrån omtalad kritik? Det är nog det svaret som många nu väntar på.....

/U
 

xandx

Aktiv medlem
klabbarpan skrev:
Varför det? Det är väl upp till var och en att kommentera det man vill i bilden. Lägger man upp en bild för kritik så är man väl beredd på det.
Hmm ja men vadå..? Du kan väl kriticera en bild på 1000 olika sätt, de flesta skite i att skriva ved det är de vill förbättra med bilden och precis som förra inläggen säger, om jag kriticerar tex att den är överexponnerad så svarar fotografen, jag vill ha det så. Enklare att fotografen skriver vad det är för något de vill ha kritik på.
 

klabbarpan

Aktiv medlem
xandx skrev:
Hmm Du kan väl kriticera en bild på 1000 olika sätt,
Jag tror att det finns många som inte har den kompetensen att de vet vad de vill ha kritik på.

Svarar de att de vill ha det på ett visst sätt, tex. överexponerat, då får man väl utgå från att det är så de vill ha det.
 

xandx

Aktiv medlem
klabbarpan skrev:
Jag tror att det finns många som inte har den kompetensen att de vet vad de vill ha kritik på.

Svarar de att de vill ha det på ett visst sätt, tex. överexponerat, då får man väl utgå från att det är så de vill ha det.
Men om de inte har kompetensen varför då posta i bildkritik??
 

xandx

Aktiv medlem
klabbarpan skrev:
För att lära sig något och höja sin egen kompetens, det är väl hela poängen med kritik. Eller?
Men vänta nu...! Blir det inte rundgång i diskussionen nu! Om jag vill lära mig något så frågar jag men jag lägger inte ut en bild med card blanche..!
 
ANNONS