Annons

Dåliga Sony-sensorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn-v

Aktiv medlem
Jag har en Sony RX100 M2 som jag användt ca 8 månader, och upptäckt nyligen en svart prick på varje bild, som ökar I styrka ju mindre bländare jag använder. Damm på sencorn ser det ut som menjag har knappast byt objektiv på kameran. Innan jag köpte denna RX-kameran använde jag en Sony RX100, som har samma problem, och fore detta använde jag en Sony HX9V som hade samma problem. Jag använder kamerorna dagligen och det blir en hel del bilder tagna under normal omständigheter. Finns det någon annan som har drabbas av samma problem. Jag kan även nämna att jag har en Sony Nex 6 som uppträder konstigt ibland. Jag har fotograferat sedan 1971 och användt Minolta, Mamiya, Nikon och Canon kameror av olika slag, men aldrig haft några problem, förutom en MInolta XD 7 som kopplingen till windern inte fungerade. Alltså fyra Sony kameor och alla lider av något fel. Snacka om Skitkvalite. Vore tacksam att höra om det är några andra som har varit ute för problem med Sony-kameor
 
Lätt fixat.

Köp en gummiblåsa och blås ren sensorn och objektiven. Något man måste göra med alla digitala systemkameror, oavsett märke.

Byt inte heller objektiv i dammiga miljöer, eller på stranden.
 
Damm på sensorn har inget med sensorkvalité o göra. Snarare är det sämre tätning mellan objektiv och kamerakropp (kompaktkamera). Eller så får man helt enkelt acceptera att viss mängd damm smyger sig in efter en hand... Om du stör dig på dammet går det säkert att få sensorn rengjord. Hör med Sonyservice om hur mycket de tar för en sådan åtgärd. Om det är inom garantitiden kan det hända att åtgärden är gratis.

Sony A7 har ganska tjockt sensorglas. Tjockare sensorglaset gör sensorn bl. a. mindre känslig för damm (mörka prickarna mindre synliga eftersom dammkornen hamnar en längre bit ifrån sensorn). MEN tjockare glas framför sensorn har negativa konsekvenser i de fall då ljuset passerar glasytan i större vinkel (ljuset har längre färdväg än om ljuset går rakt igenom). Detta gör att många vidvinkelobjektiv (brännvidd 35mm och nedåt) som inte ampassats för Sony A7 ger dålig kantskärpa pga utsmetning orsakad av det tjockare sensorglaset.

I fallet med Sony A7 och det tjockare sensorglaset hade jag definitivt prioriterat bort "problemet" med damm och gett kameran tunnare glas. Detta går att åtgärda i efterhand men det kostar en slant: http://kolarivision.com/product/sony-a7-series-thin-filter-legacy-lens-upgrade/
 
ANNONS