Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Dåligt med minne

Produkter
(logga in för att koppla)

SGÖ

Aktiv medlem
Scannar diabilder med hög upplösning, efter scanningen kommer det upp en ruta med texten
- scannen kunde inte tilldela tillräkligt med minne stäng av något program-
har inte några andra program igång, har en gigabit minne, vad skall jag göra
MVH SGÖ

Minska upplösningen eller färgdjupet. Det inscannade datat tar helt enkelt för mycket plats i internminnet.

Möjligtvis kan det vara så att scanningsprogrammet har en begränsning i hur mycket minne det kan allokera, och att den gränsen ligger under dina 1GB. Då är det bara att testa ett annat program.

Tredje alternativ: Du har inte konfigurerat tillräckligt mycket virtuellt minne i datorn.
Kör du windows? Då ska man högerklicka på ikonen "den här datorn", välja "Egenskaper"->"Avancerat"->
"Prestanda, inställningar"->"Avancerat"->"Virtuellt minne, ändra".
Markera "Egen storlek" och skriv in lämpligt värde i "Maximal storlek", skriv samma värde i "Ursprunglig storlek". Lämpligt värde är 2000 eller mer.

Då kan vi stryka det tredje alternativet.
Det finns någon begränsning någonstans i systemet.
Troligtvis är det enklaste att minska upplösning eller färgdjup. Om bilderna blir kack då så tycker jag du ska vända dig till supporten för scanningsprogrammet och/eller söka i användarforum för programmet.

Google är också bra, brukar hjälpa mig ofta.

ANNONS
Götaplatsens Foto