Annons

Döda pixlar Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoJoe

Aktiv medlem
Displayen är väl skit samma, det är ju vad man får ut av kameran som är intressant, eller hur? Inte så jättekul att sitta och klona bort alla fel på CMOS-sensorn.
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Jag köpte en ny coolpix 885 för 4 veckor sedan och då fanns det 2 döda pixlar på alla bilder. Kontaktade cyberphoto och de skickade mig en addresslapp som gjorde att jag kunde skicka kameran till nikon utan att behöva betala frakten själva. helt ok.

/Patrik
 

tiger656

Aktiv medlem
Tycker inte man skall acceptera några defekter överhuvudtaget på en ny kamera. Min 10d gav bilder som hade ett 10-tal mörka fläckar som framträdde vid bilder på himmel, oavsett optik såklart. Efter två samtal med canon it service som sa att det sannolikt var smuts i kameran så bestämde jag mig för att snacka till mig ett nytt hus. Vill inte börja med en servad kamera utan en ny. Fick en ny utan problem som dessutom funkar perfekt. Mitt starkaste argument mot butiken för att få ett nytt hus var canons kommentar att "det är aldrig bra att börja peta i kameran, vad man än gör blir saker statiska och drar åt sig damm".
Lycka till
/Stefan
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
Dead On Arrival!

Bara som referens så pratade jag med Canonsupporten alldeles nyss angående mitt fall av en röd pixel på alla bilderna och de bedömde ärendet som en DOA (Dead On Arrival) då sensorpixlar "dör" inom 10 dagar från leverans och då byter de ut kameran.

Killen på supporten skulle dock skicka ärendet vidare för ett beslut, men han såg inga problem för mig att få kameran utbytt av dem.

Cyberphoto krävde att jag skulle skicka kameran i kartongen till dem för att få den utbytt, men vad ska man göra om man har en sambo har städmani och slänger alla tomma kartonger? :-/

Canon IT-service har ingen befogenhet att byta ut kameror, bara att reparera dem, så ring Canonsupporten istället och spar tid och kraft om ni behöver hjälp med "döda" pixlar.
 

Linmajon

Aktiv medlem
tiger656 skrev:
...vad man än gör blir saker statiska och drar åt sig damm".
Damm är en realitet och något alla DSLR-ägare MÅSTE lära sig handskas med. Det ska bli intressant att följa utvecklingen i o med 300D's kommande framgångar. Det lär inte bli billigt att lämna in kameran varje gång ett dammkorn eller två dyker upp på sensorn...
 

tiger656

Aktiv medlem
Hälsa cyberphoto att det inte var kartongen det var fel på utan kameran. Skämtåsido, kartongen kan väl inte vara ett krav i dessa sammanhang. Kvitto är väl det väsentliga i detta sammanhang och att kameran inte skadas i transporten beroende på att du slarvat med paketeringen. Dom menar väl inte heller att alla kablar, skivor, manualer etc skall med och bytas ut ?
/Stefan
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
De hävdar att man måste skicka kameran i kartongen, BARA kartongen och kameran ska returneras, inte de övriga grejerna, eftersom kamerans serienummer står på den och då kan de själva skicka kameran på service och sen sälja den vidare. Därför ville de även ha kartongen i retur.

Det är väl självklart att man packar omsorgsfullt när man skickar nåt på Posten, man vet ju hur Posten behandlar paket. ;)

Jag tycker att de kan, för att inte säga SKA, UPPLYSA konsumenten om detta, tydligen viktiga faktum. Inte f-n ska man behöva hyra ett magasin för att spara på alla kartonger man samlar på sig genom åren, eller hur?

Löjligt!
 
Senast ändrad:

Jeppe

Aktiv medlem
Re: Dead On Arrival!

Glock skrev:

...men vad ska man göra om man har en sambo har städmani och slänger alla tomma kartonger? :-/
Ger henne smisk på rumpan och säger till henne att skriva "Jag ska inte slänga Josephs kartonger" 1000 ggr på svarta tavlan.
 

Gäddfiskarn

Aktiv medlem
Jag har tre döda pixlar på min splitnya D10a jag med. Och det stör mig som tusan. Inte skall det vara så på en ny kamera tycker jag. Gick ner och snackade med en kille i butiken som inte var säljaren och han påstår att Canons policy är att det får vara upp till 24 döda. Det är ju helt sanslöst dåligt på en ny kamera.

Skall göra som någon föreslog här i forumet och ringa Canon och snacka om det i morrn. Annars får jag tvinga fram ett återköp eftersom att de aldrig informerade mig när de sålde kameran. Är det så illa får de väl säga det "jo och så bara så du vet om oturen är framme får du inte returnera för döda pixlar".

Usch. 21 papp i papperskorgen!
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
TCO skrev:
Jag har tre döda pixlar på min splitnya D10a jag med. Och det stör mig som tusan. Inte skall det vara så på en ny kamera tycker jag. Gick ner och snackade med en kille i butiken som inte var säljaren och han påstår att Canons policy är att det får vara upp till 24 döda. Det är ju helt sanslöst dåligt på en ny kamera.

Skall göra som någon föreslog här i forumet och ringa Canon och snacka om det i morrn. Annars får jag tvinga fram ett återköp eftersom att de aldrig informerade mig när de sålde kameran. Är det så illa får de väl säga det "jo och så bara så du vet om oturen är framme får du inte returnera för döda pixlar".

Usch. 21 papp i papperskorgen!
Betalade du 21 000 kronor för en 10D?

Jag böt CMOS sensor på min två gånger en månad efter att jag köpte den. Hade en röd pixel första gången och tre gröna andra gången. Sen fick jag den utbytt mot ett nytt hus.

Prata med Canon IT Service direkt istället, skit i återförsäljaren. Det är mitt råd!

//Joseph - som aldrig tar nån skit, från någon!
 

Gäddfiskarn

Aktiv medlem
Ja, nu skall jag prata med Canon. 21 var ink ett objektiv skall väl tilläggas, men ändå det är ju det som räknas som kamera. bara ett hus kommer man inte långt med ;)

Men det som stör mig är just attityden att, lite döda pixlar får man tåla. Okey på en pocketkamera för 2000 kanske, men aldrig på ett kamera hus som skall användas i jobbet. Trams.

De borde ju rimligtvis ha olika toleransnivåer i sina kameraserier tycker man.
 

Gäddfiskarn

Aktiv medlem
Jag tackar och tar emot tipset.Att ringa direkt till Canon var helt rätt medicin. Pratade med en bra kille från Conon som sa att det var helt fel uppfattat. De tolererar enstaka döda pixlar på LCDn i kameran om de sitter långt ut i kanten eller så. Men det får inte vara några synliga fel på den färdiga bilden. Alltså tar de och byter ut kamerahuset.

Så skall det se ut, det är skillnad på döda och döda =) Och butiken blev glada för det klara beskedet de med.
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Jag har hittat tre trasiga än så länge. Syns inte på manuell tidsinställning men på alla andra bilder som är lite underexponerade. :-(
Kanske skall nämna att det är en Ixus 400.
 

Bilagor

ANNONS