Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Döda pixlar på 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Tog en bild med ganska lång slutartid (543 sec). När jag kollar på bilden så upptäcker jag att det innehåller en massa konstiga punkter i helt andra färger än normalt. Har klippt ut 6 små ställen på bilden för att visa. Tre av exemplena är på himlen, men det är inte stjärnor, stjärnorna blev centimeter långa streck pga av den långa slutartiden.
Bilddata:
Slutartid: 543 sec
Bländare: 13
ISO: 100

Bilagor

• ill1.jpg
    ill1.jpg
    31.5 KB · Visningar: 514
Har skrivits spaltmetrar om detta här på FS, sök & kolla.

Jag tror att det mer är regel än undantag att du råkar ut för sådant här på en så lång slutartid, detta oberoende av digitalkamera...

andreasc89 skrev:
Tog en bild med ganska lång slutartid (543 sec). När jag kollar på bilden så upptäcker jag att det innehåller en massa konstiga punkter i helt andra färger än normalt. Har klippt ut 6 små ställen på bilden för att visa. Tre av exemplena är på himlen, men det är inte stjärnor, stjärnorna blev centimeter långa streck pga av den långa slutartiden.
Bilddata:
Slutartid: 543 sec
Bländare: 13
ISO: 100

Om det där uppstår när du fotar rent allmänt så är det fel på kameran (alltså, de syns oavsett slutartid). Testa fota något svart, tillexempel med objektivlocket på. Annars så är det vanligt med stuck pixels på digitalkameror, som tidigare nämnts.

Re: Re: Döda pixlar på 300D

Trracer skrev:
Testa fota något svart, tillexempel med objektivlocket på.
En liten varning...
Risken är stor att du kommer att se oönskade prickar, om detta inte är något problem för dig vid normal fotografering så behöver du inte ta så hårt på det. Om det däremot är ett problem så ska man reklamera.

Jag har ännu inte ägt en digitalkamera som varit helt fri ifrån detta & jag har haft några stycken...

Tack för svaren! Testade att ta ett kort, 1/4000, f/36, ISO 100 och objektivlocket på, allt för att det skulle bli riktigt svart... Har letat runt en del i bilden och den ser helt ren ut, alltså allt är svart. Kanske bara uppkommer vid långa slutartider.
Ska söka bättre nästa gång...

/A\

Vid extremt långa slutatider blir det så. 10 minuter är en ganska lång slutartid... Prova med 10 timmar får du se... 100% av alla dagens kameror ger ett oräkneligt antal heta pixlar vid så långa tider.

andreasc89 skrev:
Tack för svaren! Testade att ta ett kort, 1/4000, f/36, ISO 100 och objektivlocket på, allt för att det skulle bli riktigt svart... Har letat runt en del i bilden och den ser helt ren ut, alltså allt är svart. Kanske bara uppkommer vid långa slutartider.
Ska söka bättre nästa gång...

/A\
Det bästa är att inte söka så mycket, den som söker skall finna, fel alltså...

Den digitala hypokondrin...

ANNONS
Götaplatsens Foto