Annons

D100 i handen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Adam.

Känner igen mig.
Men ta det bara lugnt & slappna av någon gång emellanåt.
Försök sätta upp lite tid till "roliga" plåtningar också!

Grattis till D100:an hoppas den kommer funka för din verksamhet.

Vill gärna lyda ditt råd, ska bara...

1. Damma av/vårda videokameran efter 3 dagar i Drome City.
2. Installera Nikon Capture 3, kolla mina 2 fulla 256MB med bilder från D100.
3. Scanna ett antal produktbilder från 135-dia.
4. Fakturera
5. Scanna fler bilder så jag kan uppdatera min hemsida.
6. Jaga göteborgsmotiv till mässkatalog.
7. Logga lite videosnuttar i redigeringen
8. Äta
9. Sova

Oj? Är klockan så mycket? Är det redan dags att gå upp och jobba?

Denna vecka är lite små bökig, så jag kopplar av genom att skriva på fotosidan en stund...

När man köper en så pass dyr kamera som D100, förvånas jag över vad som skrivs i manualen:

"Om man vrider på Metodväljaren samtidigt som man ser genom sökaren måste man se till att inte sticka fingrar i ögonen av misstag."

Jag lovar att vara uppmärksam på detta!

joker skrev:
Men den finns väl redan!? Dimage 7i - proffskameran till amatörpris. Väldas bra kamera utan systemkamerans nackdelar som t ex utbytbar optik.
Utbytbar optik trodde jag var en fördel, eller har jag missat något?

Lex skrev:

Utbytbar optik trodde jag var en fördel, eller har jag missat något?
Nejdå. Det hävdas ofta att det blir problem med damm på sensorn men det är ett icke-problem på bl.a. Canons D30/D60 då en glasskiva sitter en bit framför sensorn. Dammkorn som ev. fastnar på denna syns inte på bilden eftersom dammet hamnar utanför fokus.
Fast optik är förstås en billigare kompromiss, även om den passar många alldeles utmärkt.

Linmajon skrev:

Nejdå. Det hävdas ofta att det blir problem med damm på sensorn men det är ett icke-problem på bl.a. Canons D30/D60 då en glasskiva sitter en bit framför sensorn. Dammkorn som ev. fastnar på denna syns inte på bilden eftersom dammet hamnar utanför fokus.
Det där stämmer faktiskt inte. På jobbet har vi två D30, de måste blåsas av ibland. Plåtar man en blå himmel kommer dammfläckarna med, och på liten bländare syns det väldigt väl.
Däremot är problemet mindre på D30 än Kodaks äldre kameror, t.ex DCS 520.

OK, nu har jag kört D100an i skarpt läge sedan i morse. Naturligtvis hade jag fått ett bättre resultat om jag hunnit testa kameran mer.

Det är klurigt att veta vilket läge vitbalansen (WB) bör vara i. Jag springer runt på en mässa med blandat sol/lysrör/spots mm. Jag valde "auto" läget för att inte bli vansinnig, ett satans rattande varje gång jag byter WB och tillbaka till "skjutläge".

Ok, blixten då. Jag använder en SB-80DX. För enkelhetens skull även den på D-TTL Matrix (typ auto) Här får jag problem. Som jag tolkar manualen bör WB vara inställt på "blixt". Men då blir bilden blå och bakgrunden för mörk. Trots ovan nämda inställning. (Gör jag fel, månne?)Jag provar både blixtrakt på, blixt 45grader, blixt upp, med/utan "sockerbit".

Nu kör jag WB på auto och blixten på "Rear" vilket gör färgerna lite varmare och blixten inte lika påträngande. Men det känns ojämt. Bilden kan fortfarande bli blå. Tar jag om bilden strax efteråt, kan den bli bättre...
Och nackdelen är ju att jag måste använda stativ, då tiderna blir runt 15-30/s vid 400ASA.

Det krävs nog mer träning och tester innan jag blir trygg med denna lilla kamera. I övrigt ser bilderna fina ut. Jag använder TIFF-läger, då vissa bilder kan komma att hamna i trycksaker.
Mina 2 256MB kort räcker inte långt.
Det laddbara batteriet har hållit sig bra.
En förmiddag med LCD-titt på varje exponering och batteriet visar nu halvtid efter kanske 300 exponeringar...

Jaha, nu måste jag ner på golvet ingen!

Calle S skrev:
Det där stämmer faktiskt inte. På jobbet har vi två D30, de måste blåsas av ibland. Plåtar man en blå himmel kommer dammfläckarna med, och på liten bländare syns det väldigt väl.
Aha! Då finns det tvetydiga åsikter om det bland användare. Jag skulle tro att det nog ändå knappast är ett stort problem för en amatör.

Linmajon skrev:

Aha! Då finns det tvetydiga åsikter om det bland användare. Jag skulle tro att det nog ändå knappast är ett stort problem för en amatör.
Att jag ser damm på D30-bilder är ingen åsikt, det är ett faktum.

Sen tycker jag inte att problemet är så stort, eftersom CCD:n går att blåsa ren.

...Till slut kom jag på att om jag väljer "A" med TTL, så får jag fint balanserade blixtbilder. Både färg och exponeringsmässigt.

Men inte med "P" som val.
Är det inte lustigt?
På F100, F4 & F5 har jag inte haft detta lilla problem.
Men men, men lite mer träning så kanske jag kommer på något mer...
Hur har ni övriga D100 upplevt blixten?

Blixtar till D100?

Blixtar verkar vara struligt i samband med Nikons digitala SLR:er. Varför kan man inte använda de vanliga blixtarna t ex SB-24 och SB-28?
Utan måste köpa de nya X-blixtarna? Eller funkar de gamla?
Vilse i tillbehörsdjungeln

Ang. blixtar.
Vad jag har förstått så kan man använda lite ädre blixtar. Men inte med TTL.
Nu använder jag just TTL på min nyinköpta SB-DX80 men får inget bra resultat.

Re: Blixtar till D100?

taigabild skrev:
Blixtar verkar vara struligt i samband med Nikons digitala SLR:er. Varför kan man inte använda de vanliga blixtarna t ex SB-24 och SB-28?
Utan måste köpa de nya X-blixtarna? Eller funkar de gamla?
Vilse i tillbehörsdjungeln

Hej

nej, det är riktigt endast blixtar med DX tillägget fungerar. Anledningen skall tydligen vara att Nikon kamerorna fyrar av förblixtar för att evaluera vitbalans o exponering. Fuji S2, däremot, fungerar fint med gamla blixtar.

Mvh
Johan

picturethis.nu skrev:
....Det är klurigt att veta vilket läge vitbalansen (WB) bör vara i. Jag springer runt på en mässa med blandat sol/lysrör/spots mm. Jag valde "auto" läget för att inte bli vansinnig, ett satans rattande varje gång jag byter WB och tillbaka till "skjutläge".

.....
Nu kör jag WB på auto och blixten på "Rear" vilket gör färgerna lite varmare och blixten inte lika påträngande. Men det känns ojämt. Bilden kan fortfarande bli blå. Tar jag om bilden strax efteråt, kan den bli bättre...
Och nackdelen är ju att jag måste använda stativ, då tiderna blir runt 15-30/s vid 400ASA.

....Jag använder TIFF-läger, då vissa bilder kan komma att hamna i trycksaker.
Mina 2 256MB kort räcker inte långt.
Det laddbara batteriet har hållit sig bra.
En förmiddag med LCD-titt på varje exponering och batteriet visar nu halvtid efter kanske 300 exponeringar...

Jaha, nu måste jag ner på golvet ingen!

Hej, varför inte RAW läge om du är osäker på vitbalansen, du kör ju ändå i TIFF läget vilket ger enorma filstorlekar men utan möjlighet att i efterhand justera bla WB.

Jag har använt min S2 i RAW läge och detta ger mig god info om hur jag framledes skall köra kameran i jpg läge angående skärpa, färger, vitbalans mm. För de riktigt kritiska bilderna kommer jag tveklöst att köra i RAW läge då det ger mig stor frihet att vid datorn välja rätt kvalité på resultatet.

Mvh
Johan

Hej

en sak till, raw läge ger D100 ägare full tillgång till den upplösning som D100 är kapabel till. Vid jpg o tiff så verkar D100 justera ner bruset på bekostnad av skärpa, vid raw är det tvärtom.

Mvh
Johan

Jag tackar för dina svar, det får bli RAW, så får jag "colourcorrecta" i NC 3.

Optik jag använder:

80-200/2.8 ED (den äldre vers.)
24 - 85/ 2.8-4 D

Det är ingen skillnad på bilderna vid byte av optik.

ANNONS