Annons

D200 15.30 22/12

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Börja inte leta efter bandning i bilderna bara;-) Jag vet numera TRE personer som får bandning med sina D200:eek:r trots att det inte "ska" vara nåt fel. De beter sig så helt enkelt, och det är bara att acceptera tror jag.

Martin DÅ!! Ser du bandning i utskrift så skicka i den så vet du att det fixar sej! Har du ätit citron?

/K

keckax skrev:
Martin DÅ!! Ser du bandning i utskrift så skicka i den så vet du att det fixar sej! Har du ätit citron?
Ser jag det på skärmen så finns det. Men jag bryr mig inte så mycket. Dock skulle jag verkligen bry mig om jag plåtade professionellt. Inte en chans att jag hade accepterat det då.

keckax skrev:
Martin. -Har du fått ordning på din Sigma 30/1,4 än, eller låter du det vara?
Den är lika kass nu som innan jag lämnade kameran på fokusjustering. Har den ute till salu, men det är väl ingen som vill ha en glugg som fokuserar fel:-( Och jag är inte den som skriver att den funkar om den inte gör det.

Johan... finns inte tillstymmelse till banding i min så du kan säkerligen vara nöjd.
D200,an är helt enorm och ger plåtandet oanande möjligheter.
Folk får tycka vad de vill, men med riktiga grejor blir det bättre. Iallafall för en medelmåtta som mig :)

Jag jagar också ett 80 - 200 2,8 nu som komplement till standardgluggen.

Inga som helst tecken på banding eller andra fel :). Men nu måste jag nog upgradera firmwaren ;P, någon som vet hur? jag har versioner 1.00 och 1.01 :p. :)

JohanSandin skrev:
Inga som helst tecken på banding eller andra fel :). Men nu måste jag nog upgradera firmwaren ;P, någon som vet hur? jag har versioner 1.00 och 1.01 :p. :)
Du går väl in på Nikons hemsida och får nödvändiga instruktioner där. Jag hade dock svårt att förstå nödvändigheten i den uppgraderingen. Den tillför nästan inget för de allra flesta.

så jäkla nöjd med den kameran, först när jag fick den tänkte jag att " det var väl lite väl hysteriska skriverier, den är ju inte direkt olik min D70" Men får jag en D70 i handen nu känns den som en uråldrig leksak, går inte att jämföra. Då ska man ju veta att D70 är en riktigt bra kamera.

När det gäller gluggar så köpte jag bl a en Sigma 50-150/2.8, ohhhh vilken guldglugg! Snabb och toktyst AF, gediget byggd och mycket välbalanserad tillsammans med D200+batteripack. Att den optiska prestandan är oerhört bra gör ju inte saken sämre. Jag hade det äldre nikkor 80-200/2.8 tidigare och är såååå glad att jag bytte till Sigmat.

Så du tycker att Sigma 50-150/2.8 är prisvärt?
Har ju funderat på Nikon 80-200 2,8.
Men priskillnaden är ju enorm.
(Ursäkta trådutsvävningen)

JohanSandin skrev:
Martin, jag får för det mesta ett rätt så negativt intryck av dig. So cheer up mate! And put that grin on your face :)
Yep, jag är negativ. Eller realistisk, som jag brukar kalla det;-)

Om du inte ser några fel; sluta leta. En bra regel:) Tyvärr såg jag fel som inte gick att undgå. Men så granskar jag också saker väldigt noga, lite ofrivilligt. Det här med bandningen uppträder i princip bara vid ISO 200-400, och ytterst svagt i gränsen mot partier som är utfrätta. Så det är inte direkt ofta det ens skulle kunna vara ett problem.
Den bandning som uppträdde som "barnsjukdom" verkade mycket värre vad jag såg bildexempel på, och det är väl inte så konstigt att man inte lyckats trolla bort ett sånt problem fullständigt bara genom mjukvarumeckande.

Att jag sen på kuppen fick en kamera som felfokuserade var ju lagom roligt. Så jag tycker att det är helt naturligt att jag är lite vrång över det hela. En dyr kamera ska vara bra. Basta.
Efter justering är den tillräckligt bra.

Makten skrev:
Ser jag det på skärmen så finns det. Men jag bryr mig inte så mycket. Dock skulle jag verkligen bry mig om jag plåtade professionellt. Inte en chans att jag hade accepterat det då.

Den är lika kass nu som innan jag lämnade kameran på fokusjustering. Har den ute till salu, men det är väl ingen som vill ha en glugg som fokuserar fel:-( Och jag är inte den som skriver att den funkar om den inte gör det.

Jag behåller min för att den i övrigt är en kanonglugg. Men det är manuell fokusering som gäller tyvärr!

ANNONS
Götaplatsens Foto