Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 Exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Within_Temptation

Avslutat medlemskap
Skall väl till & börja med nämna att jag varken är världsbäst på varken bildredigering eller att ställa in min nyinköpta d200....än så länge *s

Var ute & fotade i botaniska idag för att "känna" på kameran...,körde mestadels på p läget pga att jag hade sällskap med mig som inte fotade & ville vara lite "rationell", när jag nu kom hem märker jag att det "gyllene" som normalt sett finns i bilder med eftermiddagsljus är fullständigt frånvarande.
Bilderna känns matta på ngt vis.....

Har aldrig upplevt detta på varken Min F65 eller min Canon kompakt.
Nästan samtliga exponeringarna var på detta vis. (tog ett 100 tal)

Vad gör jag för fel?

Till att börja med kan man säga att du måste stänga av automatisk vitbalans om du har den påslagen, ofta kan du ställa in vitbalansen på inställningen "moln" så får du ett med gyllene resultat direkt ur kameran. Detta eftersom vitbakansen strävar efter att göra gråa nyanser just gråa, och neutraliserar då det gyllene ljuset som kan framträda t.ex. under en eftermiddag.

Annars så antar jag att canonkompakten är gjord för att ge "vykortsbilder" direkt ur kameran, medans d200 är en kamera där fotografen förväntas efterredigera bilderna, och därmed är inställningarna så neutrala som bara går. Du kan dock ändra både skärpa, färgmättnad och annat direkt i kameran om du så vill.

Ahaaa...har haft mina funderingar kring det hållet,förgmättnad har jag ställt tidigare med bra resultat, jag är grön gällande vitbalans.
Då skall jag läsa in mig bättre på det=)

Jo, jag vet att bilderna från den kameran kräver efterbearbetning, men jag försöker sträva efter att få så bra bilder jag kan direkt ur kameran nu, samtidigt jag lär mig mer om redigering för att på sikt kunna göra mer i datorn.
Det skumma är att förra gången jag fotade var allt perfekt & jag har inte ändrat ngt sen dess..mysko..

Jättetack för ditt svar =))))

Jag har också en d200 sedan ett halvår och det tar lite tid att komma underfund med den.

Jag fotar bara i JPEG och försöker få bilderna så "rätt" som möjligt i kameran för att slippa efterbehandling (som jag försöker begränsa till att justera exponering och beskärning).

Vitbalansen har nämnt men till det kan man tillägga att för varje inställning kan man dessutom justera för varmare eller kallare färger.Jag brukar använda "moln" för soliga dagar och "skugga" för molninga. Detta ger varmare färger.

Man kan dessutom ställa in Adobe sRGB för mer eller mindre färg (om du använder sRGB).

Du kan också justera konstrast och skärpa. Själv har jag intställt både kontrast och skärpa på +1, liksom färgmättnad. Detta ger bilder som passar mig i färg, kontrast etc,

Det tar lite tid att experimentera sig fram till vad man gillar. Lita inte för mycket på LCD skärmen ¨på baksidan utan ta bilder och kolla på datron.

Within_Temptation skrev:
Nån som vet hur man åtgärdar detta i PS?
Du kan börja med att laborera lite med nivåerna. Öka lite på kontrasten och naturligtvis höja mättnaden i PS. Sen har du också spakar för enskilda färger om du exempelvis vill framhäva rött eller grönt lite mer. Jag är själv inget PS-freak men det är de inställningarna jag brukar hålla mig till mestadels. Skärpan behöver du öka på en del eftersom D200:as lågpassfilter drar ner skärpan en hel del.

ville bara för informationens korrekthet även tillägga att alla intällningar som skärpa, färgmättnad etc som man ställer in i kameran endast gäller då man fotograferar i jpg! fotograferar man i RAW format gör inga ändringar i kameran ALLS..

superenkelt faktiskt..

om du fotograferar i RAW format, och öppnar dessa filer som kallas .NEF i photoshop får du upp en ruta med inställningsmöjligheter som du inte kan få om du öppnar en jpg fil.. i denna ruan som är en RAW konverterare, kan ställa in t.ex. vitbalans, du kan göra en hel del grejjer som är mycket trevligt.. du kan ändra exponering, brightness kontraster, färgmättnad osv osv..

tro mig.. allt blur hur mycket bättre som hällst om du kör i RAW, högre kvalite, enklare redigering..

visst, det kommer kräva lite mer redigering, men man får snabbt in en vana.

jag öppnar min fil, fixar färgmättnad, vitbalans ifall det behövs.. lägger på lite skärpa å poff färdig.. tar mindre än 2 minuter..och om man ska göra liknande inställningar så går det att göra samma inställningarpå flera bilder sammtidigt om man vill det..

nej exakt.. kör man I RAW så görs ingen redigering i kameran alls..

kör man jpg så gäller dom inställningar man ställer in i kameran..

dock är det mycket svårare att efter redigera en jpg eftersom du har mycket mindre information att jobba med och du har inte enkelheten i rawkonverteraren till din hjälp

Efram skrev:
nej exakt.. kör man I RAW så görs ingen redigering i kameran alls..

kör man jpg så gäller dom inställningar man ställer in i kameran..

dock är det mycket svårare att efter redigera en jpg eftersom du har mycket mindre information att jobba med och du har inte enkelheten i rawkonverteraren till din hjälp
OK det fattar jag. Jag menade bara att det kan vara bra med vissa JPEG inställningar i kameran eftersom de ändå saknar betydelse vid RAW-konvertering. Alltså, JPEG inställningarna förstör inget om du nu skulle välja att fota i RAW. Hänger du med hur jag tänker.

jaja du menar så..

jo det är helt rätt som du tänker.. inställningarna för jpg kan inte påverka eller ändra något för dina raw blilder.. så det är bara att ha sina jpg inställningar så man inte behöver ändra dom om man vill köra lite jpg då och då för mindre seriösa eller mindre viktiga bilder t.ex

Efram skrev:
jaja du menar så..

jo det är helt rätt som du tänker.. inställningarna för jpg kan inte påverka eller ändra något för dina raw blilder.. så det är bara att ha sina jpg inställningar så man inte behöver ändra dom om man vill köra lite jpg då och då för mindre seriösa eller mindre viktiga bilder t.ex
Bra att vi förstår varandra. Jag har faktiskt aldrig fotat i RAW men börjar inse mer o mer att det inte behöver ta så mycket mer tid i anspråk. Jag har beställt ett Canonhus och som jag förståt det så skall medföljande RAW-konverterare vara riktigt bra. Det blir att lära om.

om du använder photoshop något så finns där även en inbyggd som aktiveras bara genom att du öppnar en raw fil i photoshop.. mycket smidigt och bra..

sen kanske det inte är den absolut bästa konverteraren, men den är inte dålig.. ja använder bara den..

annars finns det annat som t.ex. Capture ONE som brukar vara välldigt vältalat

paul innergård skrev:
Men om man fotar i RAW spelar väl inte inställningarna någon roll alls.

Jo det gör dom, om du använder Nikons programvara, då visas rawfilen med dom kamerainställningar du använt, dvs exakt som en Jpg fil skulle sett ut direkt från kameran, men du är naturligtvis fri att ändra alla inställningar utan kvalitetsförlust.

Det är väldigt praktiskt eftersom dom flesta bilder kräver väldigt lite editering om man ställt in kameran efter eget tycke och smak, lite justering av vitbalans är oftast allt jag behöver göra, bortsett från uppskärpning då.

Med andra rawhanterare visas inte kamerainställningarna, eftersom Nikon valt att krypterat den informationen så att endast deras egen programvara kan läsa den.

Med andra fristående Rawhanterare visas bilden i programmets standard inställningar, ganska långt ifrån vad en Jpg bild eller en Rawfil ser ut direkt ifrån kameran i Capture NX, och kräver därmed betydligt mer efterarbete.

rolle

åfan ja man lär sig nått nytt varje dag..

men då säger dom alltså fel i den nya RAW serien som fotosidan har lagt ut för ett tag sedan.. den du hittar på framsidan alltså..

eller?

ANNONS
Götaplatsens Foto