Annons

D200 + manuella objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

centipod

Aktiv medlem
När jag sätter ett manuellt objektiv (35/2.8 eller 105/2.5) på min D200 så får jag väldigt konstiga bländarvärden i displayen. Ställer jag objektivet på bländare 2.8 så visar den f/60 bländar jag ner något steg så visar den f/90 och så vidare. Är det fler som har upptäckt det här eller är det bara min kamera?

Det verkar bara vara den visade bländaren som är tokig. Exponeringen blir fortfarande rätt. (ganska rätt, i alla fall inte 9 steg fel som den visar)

Har du matat in i menyn vilket objektiv du använder? Brännvidd och största bländare? Jag har inga problem med min D200 med AI/AI-S objektiv.

Är objektiven AI eller AI-S? Om inte så bör du inte montera dem igen! Det kan vara därför du får knäppa värden, då bländaröverföring mellan kamerahus och objektiv inte existerar, utan du klämmer överföringspinnen på huset.

Finns det en meny? =)

Får titta efter. Tack!

På min F100 behövde man inte mata in i någon meny. Men den kanske inte visade bländaren i displayen... Eller så kunde den ändå känna av vilket objektiv det handlade om på något sätt.

Jo, jag tror de är AI eller Ais. Har glömt vad det innebär. De har i alla fall en "flärp" som vrider på något på kamerahuset för att signalera vilken bländare som är vald.

Jo, jag tror de är AI eller Ais. Har glömt vad det innebär. De har i alla fall en "flärp" som vrider på något på kamerahuset för att signalera vilken bländare som är vald.

Jag kan inte det här riktigt.. men vet så mycket som att "flärp" inte är någon garanti att de är kompatibla med en modern nikon dslr. (objektiven till farsgubbens gamla Nikon F Photomic passade icke på hans Nikon D50) Nu är ju Ken Rockwell är inte alltid att lita på... men här finns lite potentiellt nyttig information iaf :)

http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

ANNONS
Götaplatsens Foto