Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200, ni som säljer.

Produkter
(logga in för att koppla)
jo precis..man märker rätt snabbt på begagnatmarknaden vad som går att få för en..får man inga svar på annonsen vet man att man ligger för högt...å får man massor av svar så börjar budgivningen..;-)..jag tror dock inte att jag behöver annonsera då jag redan har tre intressenter..och visst..de är ju mina vänner så då kan jag lätt släppa den för 8000

Men de va nog på gula tidningens tid då begagnatprylar låg på 50% nu för tiden tycker jag det mesta är väldigt högt..speciellt på fotoprylar..

Till och med cannonisterna är mer givmilda på beggat marknaden..

sigma 50-500 till canon ser man ofta för 6500
men vill man ha ett till nikon får man ofta hosta upp mer än 7500

marma skrev:
Sälja den superba D200, för vad? Exakt vad är det man kan göra med D300 som är omöjligt med D200?

Förhoppningsvis ta bättre bilder i högre iso, få tillgång till 8bps, bättre autofokus, bättre skärm samt ett batterigrepp värt namnet.

Jag har sålt min D200'a för 11.500, och behöver gör fyra övertidsskift under tiden jag väntar på min beställda D300 för att finansiera den, ingen större uppoffring direkt.

/kent

Makten skrev:
Varför bryr du dig om vad andra betalar för begagnade saker? Det är väl deras problem om de är så pantade att de inte kollar upp vad prylen kostar ny (och då antagligen begriper att det är för dyrt).

Ja, varför bryr man sig om saker här i världen?

eon skrev:
Eftersom jag byter fotoutrustning ibland så är jag både köpare och säljare i samma person.
Är jag då den fulländade marknaden som har absolut koll på vad saker ska kosta? Nja, men det borde vi dock alla ha tycker jag.
Och om man tänker på det så är det rimligt att köpare och säljare ska vara på samma nivå. Dvs det bör finnas en gemensam känsla av vad som är rimligt begagnatpris på olika saker.

Den köpare som betalar mer än förväntat för en begagnad pryl är dum och har blivit blåst av både sig själv och säljaren.
Det jag vänder mig mot är inte den självreglerande marknadsekonomin utan mot dessa personer som betalar 90% av nypris för en vanlig begagnad pryl. Vi talar faktiskt inte om saker som går upp i värde och popularitet här utan om kameror som är omoderna och enligt användarna kass efter 2år. Särskilt Canon-kameror verkar handlas med vansinnigt höga begagnatpriser.

/Erik

Hur kan någon betala mer än de förväntat sig ??
Om det står i annonsen att en kamera kostar 10,000 och köparen betalar det. Hur kan det vara mer än han förväntat ??

Billigt

Så fort priset är billigt, säg 6000-7000 för en D200, då finns den inte kvar.
Jag betalar hellre lite för mycket, så vet jag att den är i bra skick, och att jag får den när jag köper den.

Skall själv sälja min D200, och jag tänker inte "skänka" bort den. Det är ju en skitbra kamera.

Det verkar finnas "fattiga" prylgalningar som tror att det är lika gratis att köpa elektronik prylar som att piratladda hem programvara på nätet, skärp er, tjäna lite pengar och köp nytt och sluta gnäll över 100-lappar eller nån futtig 1000 lapp.

Min sambo köper DVD filmer från cd-wow för 229:-
, säljer dom på Tradera för 300-330:-.
Folk verkar inte ha tid,lust,ork,kunskap att kolla priser.

Sunda marknadslagar kommer göra att priset på D200 kommer sjunka en hel del närmsta tiden. Utbudet kommer öka medan efterfrågan sjunker. Kombinera det med att flera butiker lär sälja ut D200 och det ser ljust ut för alla som vill köpa beggad D200 i vinter ...

För övrigt skall fredrik grähs vara glad över dessa "fattiga prylgalningar" som inte köper nytt, hur hade han annars tänkt sälja sin D200, till jultomten?

Äsch, jag sitter ju fortfarande och pillar med en D70 så jag är väl begränsad av min bitterhet att uttala mig, men en tråd kan jag väl få påminna om i alla fall?
-1488 inlägg på prick 100 sidor från alla som var övertygade om hur D200 skulle revolutionera allt fotande, och vandra in i evigheten som det ultimata verktyget. För knappt två år sen!

..vill jag ha en D300? You bet!

Men jag har hört att nikon inte har några d200 kvar, vissa återförsäljare står bara med de d200 de har kvar i lager.

Vet inte hurevida det stämmer.

Men, men, men; snälla nån.

Tomas.S skrev:
Men moms, och det är för övrigt ingen tull på digitalkameror sist jag kikade.

Först - 25% mva i Norge, senn +25% moms i Sverige, så det jämnar ut sej :).

Om Japan Foto är villiga att exportera fårstås.

Kursen är ca 0,83.
/Erik J

ANNONS
Götaplatsens Foto