Annons

D200 Numrering av bilder. Hur fortsätta löpande?

Produkter
(logga in för att koppla)

per_bursell

Medlem
Har en fråga om D200.

När jag tar bilder och lägger in dem i datorn så börjar kameran räkna från början igen.

Detta ger ju lite problem när man kopierar över flera ggr per dag då filen redan finns med samma datum.

Hur får jag kameran att fortsätta nr serierna även vid överkopiering till datorn? Dvs komma ihåg hur många bilder som tagits??

Mvh Per
 
Tack för svaret!!

Har faktiskt läst igenom manualen som ingick (på Svenska) men det stod inte där.

Har inte tillgång till någon annan manual!

Tackar tackar.....
 
räkneverk..

Om du har filnumreringen i kameran på `kontinuerlig` och problemet kvartstår så är det när du laddar in bilderna i datorn som filerna byter namn. om du laddar in dem via tex. acdsee byts inte filnamnet. annars kan du gå in i kameran via utforskaren och kopiera bilderna direkt från kameran till en mapp så är problemet löst.
Tomas
 
per_bursell skrev:
Tack för svaret!!

Har faktiskt läst igenom manualen som ingick (på Svenska) men det stod inte där.

Har inte tillgång till någon annan manual!

Tackar tackar.....

Det gör det visst det, läs ordentligt. Sidan 159... filnummersekvens..
 
Hi folks

Du kommer att känna igen problemet när du passerar 9999 bilder. Kameran börjar om på 0001 :)
Jag har löst det på min D2 genom att ändra i prefixet varje gång som jag passerar 9999. Sätter helt enkelt en 1 på position 3 i filnamnet så blir det **10001.nef

Mankan
 
ANNONS