Annons

D200s?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Igår var jag inne i stan så jag tänkte jag skulle passa på att klämma lite på en D200 som jag gått och funderat på att köpa om inte allt för länge (har nu en D70s). Jag säger bara HERREGUD! sicken kamera! Sökaren är ju enorm? Känns som den är minst dubbelt så stor som D70s? Jag blev helt ställd. Jag har läst att den skall vara större, men inte såhär stor skillnad. Nu skiter jag i allt, jag skall ha den vid nästa lön. Frågan är bara; kommer det en D200s snart? Hadde vart surt att köpa en D200 nu och om en månad så kommer D200s för då väntar man ju hellre.

Det skulle väl i så fall vara en uppgradering till samma sensor-tjosan som D80 har kanske (alltså kringelektronik och mjukvara). Har svårt att tänka mig att det kommer så tidigt.
D80 har väl samma sökare som D200, om det mest är den du är ute efter.

Makten skrev:
Det skulle väl i så fall vara en uppgradering till samma sensor-tjosan som D80 har kanske (alltså kringelektronik och mjukvara). Har svårt att tänka mig att det kommer så tidigt.

Det kommer en uppdatering som enbart är mjukvarumässig till D200 snart. Fast uppdateringarna är inget som berör vanlig fotografering vad jag vet utan är mer yrkesmässiga förändringar.

Jag vet inte om det finns nått som en D80 har som man skulle vilja ha i en D200. Såg några testbilder där man jämförde och har för mig att D200 gav mindre brus.

/Maverick

Makten skrev:

Jodå det vet jag. Jag kan båda kamerorna rent tekniskt sätt helt innantill och utantill. D80 intresserar inte mig, det är D200 jag har siktat in mig på. Men tänkte bara ifall det gått rykten eller något om en s version snart.

Dennis_R skrev:
Jodå det vet jag. Jag kan båda kamerorna rent tekniskt sätt helt innantill och utantill. D80 intresserar inte mig, det är D200 jag har siktat in mig på. Men tänkte bara ifall det gått rykten eller något om en s version snart.

Vet du om man kan ställa in D200 på självutlösning med seriebildstagning (3 bilder) med bl.a. bracketing valt?

elohim skrev:
Vet du om man kan ställa in D200 på självutlösning med seriebildstagning (3 bilder) med bl.a. bracketing valt?

Jag vet iaf att man kan köra bracketing med 9 steg jämfört med endast 3 som jag har på min D70s. Jävligt bra eftersom jag älskar att pyssla med HDR. Vad du menar med "3 bilder i självutlösning" vet jag inte riktigt vad du menar?

Dennis_R skrev:
Jag vet iaf att man kan köra bracketing med 9 steg jämfört med endast 3 som jag har på min D70s. Jävligt bra eftersom jag älskar att pyssla med HDR. Vad du menar med "3 bilder i självutlösning" vet jag inte riktigt vad du menar?

Menar att om man kan ställa in kameran att ta tre bilder i serie när man har ställt in den på självutlösning. Detta skulle isf vara bra för, som du säger, HDR-bilder. Men då får inte bilden röra sig mellan exponeringarna, det är det jag är ute efter.
Alternativet är ju en fjärrutlösare, men det ska tydligen kosta skjortan.

Eller hur gör du?

elohim skrev:
Menar att om man kan ställa in kameran att ta tre bilder i serie när man har ställt in den på självutlösning. Detta skulle isf vara bra för, som du säger, HDR-bilder. Men då får inte bilden röra sig mellan exponeringarna, det är det jag är ute efter.
Alternativet är ju en fjärrutlösare, men det ska tydligen kosta skjortan.

Eller hur gör du?

Jaha okej du menar så. Ja men det går bra med D200. Bättre än med många andra kameror faktiskt. Du kan ta upp till 9 olika exponeringar med en bracketingen med D200. 3st under exponerade, orginalet, och tre överexponerade. Detta för att få med så mycket information i ljusa och mörka partier som möjligt. Men självklart krävs det stativ och stilla motiv också. Men ifall det skall gå med självutlösaren ser jag absolut inget problem. Dock har jag alldrig testat då jag bara känt på en D200 i ca 5min.

Dennis_R skrev:
Men ifall det skall gå med självutlösaren ser jag absolut inget problem. Dock har jag alldrig testat då jag bara känt på en D200 i ca 5min.

Jag tyckte du skrev ovan att du kunde D200:an rent tekniskt sett helt innantill och utantill.. =)

elohim skrev:
Jag tyckte du skrev ovan att du kunde D200:an rent tekniskt sett helt innantill och utantill.. =)

Ja men självklart så kan man ju inte veta ALLT. Jag försäkrade mig bara för primitiva saker som "D80 har samma sökare som D200, varför köper du inte en sån" nonsens ;)

Dennis_R skrev:
Ja men självklart så kan man ju inte veta ALLT. Jag försäkrade mig bara för primitiva saker som "D80 har samma sökare som D200, varför köper du inte en sån" nonsens ;)

Hähä, så klart. Men det låter som om det finns bra möjligheter och massor med inställningar iaf.

elohim skrev:
Hähä, så klart. Men det låter som om det finns bra möjligheter och massor med inställningar iaf.

Ja precis :) En hellsickes kamera för pengarna är det. Fick ett helt nytt perspektiv på den efter att jag känt på den med egna händer. Att sitta och läsa en massa skit på nätet gör den inte till rätta. Efter att ha känt på en D200 och D80 i butiken så kunde man verkligen känna skillnaden i kvalité och funktion. D80 var typ en liten plastbit som tog kort. D200 var tung och robust, man kände verkligen att det var en kamera. Knapparna var inte alls plastiga och det osade kvalité på långa vägar. Och slutarljudet på D200 gav en orgasm nästan! Choff Choff! lät nästan som en D2X(s).

Dennis_R skrev:
Frågan är bara; kommer det en D200s snart? Hadde vart surt att köpa en D200 nu och om en månad så kommer D200s för då väntar man ju hellre.

Man måste ibland bestämma sig för vad man vill ha. Det kommer ju en ny modell inom ett år igen, tänk om den är jättemycket bättre, vad gör man då?? Nä, köp det du behöver och vill ha och tänk inte så mycket på vad som kommer senare. Duger kameran åt dig nu så borde den väl duga om ett år med, eller?? Gå inte på teknikhypen som verkar råda för tillfället.

Re: Re: D200s?

Mikke Sandberg skrev:
Man måste ibland bestämma sig för vad man vill ha. Det kommer ju en ny modell inom ett år igen, tänk om den är jättemycket bättre, vad gör man då?? Nä, köp det du behöver och vill ha och tänk inte så mycket på vad som kommer senare. Duger kameran åt dig nu så borde den väl duga om ett år med, eller?? Gå inte på teknikhypen som verkar råda för tillfället.

Jo självklart sitter man inte och väntar på att en ny model skall komma. Men jag menar kommer den tex nästa månad så är det värt att vänta.

Dennis: jag är också på gång att inhandla en D200 och har funderat på samma sak som du. När kommer en uppgradering? Saken är den att jag egentligen inte har särskilt brottom. Har haft min D70 sen mars 2004, så jag är inte den som byter huset ofta. Jag har fått byta slutaren på D70, något som jag helst vill slippa i framtiden och hoppas på att D200 håller bättre. Jag tänkte nämligen behålla mitt nästa hus under en längre period.

Därför känner jag att det vore rätt snopet om jag idag köper en D200 och om 1 månad får reda på att en D200s är på g.

ANNONS
Götaplatsens Foto