Annons

D2H, vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Nessler

Aktiv medlem
Hej!

Har fått en möjlighet att köpa en D2H.
Vad skall man tänka på, nåt som bör kollas extra noga?

Har en D1:a idag o gillar själva "robustheten",
men vill åt lite mera "nytt o fräscht".
Samt lite mindre brus på ISO 800...

Priset som är 7000:- är det ok?
Ingen glugg med då altså...

Tacksam för svar!
Hälsningar,
Peter

Låter ju som ett bra pris. Men tänk på att om du ofta använder iso 800 kanske det inte är den allra bästa kameran för ändamålet. Men det vet du säkert.

MattiasL skrev:
Låter ju som ett bra pris. Men tänk på att om du ofta använder iso 800 kanske det inte är den allra bästa kameran för ändamålet. Men det vet du säkert.

Men det går väl att köra den på det?

Min D1:a funkar inte alls på det...
Blir brusigt utav bara fan...

//P

Många klagar på att D2H brusar som attan. Jag har en D2H och upplever inte alls detta som störande. Bara man exponerar rätt så går det bra.

D2H är en kanonkamera för det priset. Skönare kamerahus får man leta efter ;)

Det du kan kolla är ju isåfall hur många exponeringar den gjort. Antingen via en jpg eller raw fil. Funkar med olika exifprogram.

Ett vanligt förekommande fel på D2H:n är att ljusmätaren/exponeringsmätaren flippar ur. Detta är dock något som Nikon fixar utan kostnad även om garantitiden har gått ut.

Vet inte om det bara är min D2h som gör det min spegel hänger sig nästan alltid på första exponeringen efter att jag satt på kameran. Men det lär du ju märka direkt. Annars är det en grym kamera, fast iso 800 kan vara lite knepigt om man inte exponerar perfekt. men för det priset, köp!

zwei skrev:
Vet inte om det bara är min D2h som gör det min spegel hänger sig nästan alltid på första exponeringen efter att jag satt på kameran. Men det lär du ju märka direkt. Annars är det en grym kamera, fast iso 800 kan vara lite knepigt om man inte exponerar perfekt. men för det priset, köp!

Ja jag tycker den verkar rätt toppen för
det priset...

Thx,
Peter

zwei skrev:

Har vid ett par tillfällen fått detta fenomen. Det blinkar "err" i displayen och slutaren hänger sig. Det hände mig 2 ggr på cirka 300 bilder. Jag skickade dock in min kamera till Nikon, när jag fick tillbaka den så stod det "reperation av slutare", men det verkar inte som att de bytte den, men jag har iaf inte haft detta fel igen.

Vet att det finns fler här på forumet som haft samma felsymtom på sina D2H.

D Nilsson skrev:
Har vid ett par tillfällen fått detta fenomen. Det blinkar "err" i displayen och slutaren hänger sig. Det hände mig 2 ggr på cirka 300 bilder. Jag skickade dock in min kamera till Nikon, när jag fick tillbaka den så stod det "reperation av slutare", men det verkar inte som att de bytte den, men jag har iaf inte haft detta fel igen.

Vet att det finns fler här på forumet som haft samma felsymtom på sina D2H.

Enligt säljaren är den nyservad och nyrengjord...
Skall testa den imorgon...

Tack för tipsen!
//Peter

Kolla om alla gummidelar sitter tight där dom borde sitta. Kamerahusets gummidelar faller av precis som på tidigare Nikonmodeller. Konstigt att Nikon inte löst problemet.

Peter Nessler skrev:
Men det går väl att köra den på det?

Min D1:a funkar inte alls på det...
Blir brusigt utav bara fan...

//P

det är lite skillnad på brus och brus också.. D1 har mer "mönsterbrus" medan D2h har lite mer random (som är lättare att få bort)

Abrus skrev:
Kolla om alla gummidelar sitter tight där dom borde sitta. Kamerahusets gummidelar faller av precis som på tidigare Nikonmodeller. Konstigt att Nikon inte löst problemet.

Har hört attt många har det problemet, har dock aldrig haft det själv.

Skall kolla efter det, tack för tipset...

//Peter

värt att nämna kanske är att Nikon fixade bort mönsterbruset till modellerna D1h och D1x också..
..så slipper "ni" undra
Det gäller alltså inte hela D1-serien

Själv föredrar jag lätt D1H framför brusMonstret D2H.
D2H må va bättre på många andra sätt, men vad hjälper det när man inte får något bra ur kameran på högre iso?

Försök få tag i en D2Hs istället, den brusar mindre än D2H, dock inte så lågt som D1H.

schaki skrev:
D2H må va bättre på många andra sätt, men vad hjälper det när man inte får något bra ur kameran på högre iso?

Försök få tag i en D2Hs istället, den brusar mindre än D2H, dock inte så lågt som D1H.

Så du menar att en nyare kamera brusar mer än en gammal? Har nog missat det! Nu fattar jag inget...ändrade man nyare modeller till det sämre? Är det annan sensor eller vad??

//P

schaki skrev:

Beror ju på hur bruskänslig man är. Men vissa måste ju ha kliniskt rena bilder från brus....
Sen är det ganska stor skilland att se en brusig bild på skärmen och att ha den utskriven på papper.

Givetvis är D2Hs mindre brusig, dock så är det väldigt sällan man ser den begagnad och när man väl gör det så ligger den på långt över det dubbla priset än vad Peter kommer ge för D2H:n
Då får man ställa sig frågan.. är det värt 7000-8000kr mer för att få mindre brus på höga iso??

D Nilsson skrev:
Beror ju på hur bruskänslig man är. Men vissa måste ju ha kliniskt rena bilder från brus....
Sen är det ganska stor skilland att se en brusig bild på skärmen och att ha den utskriven på papper.

Givetvis är D2Hs mindre brusig, dock så är det väldigt sällan man ser den begagnad och när man väl gör det så ligger den på långt över det dubbla priset än vad Peter kommer ge för D2H:n
Då får man ställa sig frågan.. är det värt 7000-8000kr mer för att få mindre brus på höga iso??

Tack, började bli liite orolig där...
lite brus kan jag stå ut med, mina bilder trycks sällan mer än i A4 format...
Har man en D1:a så är ju alla andra brusbilder bättre...hahaha!

Tack!
//Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto