Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2H, vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)
D Nilsson skrev:
Beror ju på hur bruskänslig man är. Men vissa måste ju ha kliniskt rena bilder från brus....

Givetvis är D2Hs mindre brusig, dock så är det väldigt sällan man ser den begagnad och när man väl gör det så ligger den på långt över det dubbla priset än vad Peter kommer ge för D2H:n
Då får man ställa sig frågan.. är det värt 7000-8000kr mer för att få mindre brus på höga iso??

Själv värdesätter jag lågt brus, även på högre iso, då jag vill kunna ta bilder även på kvällen, utan att använda mig av enbenstativ.

(Finns ibland lyktstoplar och väggar m.m. att ta stöd mot, om slutartiderna skulle dra iväg för långt).

Om Peter Nessler tycker det är värt att lägga 8000kr extra för en D2Hs är upp till honom att avgöra. Själv tycker jag inte att det riktigt är värt det.

Ett tips är att hålla utkik på Ebay.com efter en D1H, förutsatt att upplösningen räcker.

D Nilsson skrev:
Här är lite bilder från en innebandymatch.

Tagna med ISO 1600
http://corredanne.riskaka.com/dhl/innebandy/album/

Givetvis så blir det ju mindre brus när bilderna är så små, men blir en liten hint iaf.

Peter om du är intresserad så kan jag maila några av dem högupplöst så kan du få se hur de ser ut i fullstorlek med ISO 1600
(mailar dem isåfall senare ikväll)

Hej!
Dessa bilder är ju toppen, drar man sedan en liten vända i Neat blir ju bilderna riktigt bra.
Dessutom kör jag hellre på ISO 800 så då räcker nog kameran till...
Har förstått att autofokusen är bättre på D2H än D1H???? Snabbare o säkrare???
Passar mig nog bättre i sportsammanhang...

Det är säkert inget fel på D1H heller, men har man chansen på en modell nyare för detta priset måste jag nog erkänna att det kliar i fingrarna.

Hur e batterilivslängden???

Hälsningar,
Peter

Tror inte jag blir besviken...

Fokusen är snabbast/säkrare i D2-serien

D2H/D2X: Cam 2000
D1/D1H/D1X: Cam 1300
D200/D80: Cam 1000
D50/D70: Cam 900

Batterina är ett stort plus om man jämför med D1-serien. Ett batteri klarar MINST 500 bilder även om man använder displayen flitigt. 1000-2000 bilder är inte ovanligt!.. Enligt manualen kan man komma upp i 3000 bilder.
När jag tog dessa innebandybilder så kom jag hem med över 300 bilder, och det hade tagit cirka 10% av batteriets kapacitet ;)

Senast ändrad:
D Nilsson skrev:
Fokusen är snabbast/säkrare i D2-serien

D2H/D2X: Cam 2000
D1/D1H/D1X: Cam 1300
D200/D80: Cam 1000
D50/D70: Cam 900

Batterina är ett stort plus om man jämför med D1-serien. Ett batteri klarar MINST 500 bilder även om man använder displayen flitigt. 1000-2000 bilder är inte ovanligt!.. Enligt manualen kan man komma upp i 3000 bilder.
När jag tog dessa innebandybilder så kom jag hem med över 300 bilder, och det hade tagit cirka 10% av batteriets kapacitet ;)

Har den inga större fel när jag tittar o testar tror jag att jag hittat min kamera...

Kanske kan bli en riktigt kul helg som kommer...haha!

Tack för alla svar!
Hälsingar,
Peter

Använd Nikon Capture NX istället för brusreduseringen, det är det bästa program du kan använda med D2H.

Jag har ägt en D2Hs, och med den kunde jag köra i 3200iso utan problem, vid 1600iso behövdes ingen brusredusering alls, det viktigaste är att du exponerar rätt, och kör i Rawformat.

Du kommer garanterat att bli väldigt nöjd med kameran.

Lycka till....

/kent

Zoso skrev:
Använd Nikon Capture NX istället för brusreduseringen, det är det bästa program du kan använda med D2H.

Jag har ägt en D2Hs, och med den kunde jag köra i 3200iso utan problem, vid 1600iso behövdes ingen brusredusering alls, det viktigaste är att du exponerar rätt, och kör i Rawformat.

Du kommer garanterat att bli väldigt nöjd med kameran.

Lycka till....

/kent

Toppen!
Tack!

//Peter

D Nilsson skrev:
Blev det något kameraköp?

Jodå det blev det, bara lite ekonomi som skall till, blev attackerad av en elräkning på 6 000:-
så jag håller på att skapa ihop summan.

Dyrt att flytta till hus mitt i vintern...

Återkommer i tråden när jag kört min första testrunda...

//Peter

WOW...är det enda jag kan säga...WOW!

Vilken kamera, vilken grej att hålla i?!
Så lätt, så fantastiskt skönt grepp...

ojojoj, måååste ut o testa imorgon...

Hälsningar,
en nyfrälst själ!!!!

Gratulerar! Du har nu ett av de fräsigaste kamerahusen som existerar om man ser till funktionalitet och ergonomi (om det vart en D2H alltså?).

getting all sentimental

ja minns första gången jag höll i ett digitalt proffshus.. typ för 5år sedan. nån 1D-modell..
Det omdefinierade min syn på kameror.

det är precis som du beskriver det.. en helt annan grej. en helt annan känsla.

Makten skrev:
Gratulerar! Du har nu ett av de fräsigaste kamerahusen som existerar om man ser till funktionalitet och ergonomi (om det vart en D2H alltså?).

Visst blev det...
det är ju som om man vore barn på nytt...haha!

Hela helgen skall användas till en enda sak..

Hälsningar,
Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto