Annons

D2X & färgmättnad

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en D2X och håller som bäst på att lära mig den.

Vad jag undrar är om det inte går att ställa in färgmättnaden direkt i kameran som på D200, eller måste det göras i t ex Capture NX som jag använder som framkallare?

Finns 3 lägen.
Fotomeny - Färgläge I, II, III.
Jag kör på I tycker det kan bli lite förvrängda färger annars.

Nej, konstigt nog (jag reagerade på det tidigt efter mitt köp av D2X för drygt två år sedan) kan man inte på D2X ställa in färgmättnaden. Du kan bara välja färgrymd (sRGB eller AdobeRGB) samt färgläge I (för porträtt), II (för andra motiv) och III (särskilt för kraftfulla landskapsbilder). Jag använder också nästan bara färgläge I. Det var ett tag sedan jag använde Capture NX (gillar det inte) men du kan faktiskt, om jag inte missminner mig, även med D2X i programmet välja grad av färgmättnad i efterhand. D2X klipper lätt högdagrarna pga sitt begränsade dynamiska omfång så det gäller att passa sig och kontrollera histogrammen för de enskilda färgkanalerna. Särskilt rött och gult brukar klippa. Jag fotograferar alltid med custominställning med lägsta möjliga kontrast och skärpa. Jag vet inte om det finns möjlighet till att ställa färgmättnaden direkt i kameran på D2Xs.Sedan jag skaffade mig D40X och D80 använder jag nästan aldrig min D2X längre (bara vid de få tillfällen då jag behöver den högre hastigheten dvs 5 eller 8 bilder/s.)

Okej, då får jag använda Capture NX och ställa mättnaden i efterhand. Apropå exponeringen med D2X så hade jag inte räknat med att skulle vara så kinkig och bränna ut högdagrar så lätt. D200 är mycket mer förlåtande på den punkten.

Jag har inte D200 så jag kan inte jämföra. Fotograferar du på ISO 100-200 i RAW går det vanligtvis bra då det dynamiska omfånget då är som bäst. Testa dig fram hur du vill exponera (med hjälp av dels möjligheten att finjustera den grundläggande exponeringen i 1/6 EV-steg +- 1EV (custommenyn b7), dels nyttja exponeringskompensationen så att du blir nöjd. (Du kan spara upp till fyra inställningar i fotomenybank och custommenybank.) Är det en riktigt kontrastrik miljö spelar det just ingen roll vilken kamera man använder - högdagrarna bränns ut. Då får du i möjligaste mån komponera bilden så att kontrasterna minimeras eller göra tvärtom - se till att högdagrarna bränns ut ordentligt (ja, ibland kan det bli snyggare!)! Om förutsättningarna så tillåter kan du ju alltid testa med att ta två (eller flera) exponeringar dvs en för högdagrarna och en för skuggorna. I rawkonvertern kan du ju dessutom konvertera två eller fler filer som sedan i Photoshop läggs samman så att tonaliteten blir den bästa. Det är tidsödande men kan vara värt det för viktiga bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto