Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D300 fota med 12 eller 14 bit
- Trådstartare Teed
- Start datum
The_SuedeII
Aktiv medlem
Väldigt liten - mätbar, men sällan synbar. Jag kan påvisa den, men i en normal bild inte se den. De som säger att den "syns tydligt på jämnhet i gradationer" har aldrig någonsin kunnat uppvisa en bild där det gör skillnad - placebo-effekten här är stor. Jag har själv helt enkelt genom att "med lite bakslug list" fått en 14-bits-fantast att göra bort sig totalt genom att byta filnamnen på bilderna han jämförde - han höll nog på att förevisa de "enorma skillnaderna i hur hårt man kunde arbeta filerna" i tio minuter framför datorn innan jag berättade att han arbetade i "fel filer". 
Men skillnaden är inte speciellt stor, vare sig i filstorlek (välj lossless compressed!) eller i kamerans hastighet - så varför inte?
Men skillnaden är inte speciellt stor, vare sig i filstorlek (välj lossless compressed!) eller i kamerans hastighet - så varför inte?
Sputt
Aktiv medlem
Ganska stor skillnad i kamerans hastighet med tanke på att seriebildstagningen sjuknker till 3,5 bps från 6bps
edsjo
Aktiv medlem
Jag testade runt med 12 och 14 bitar i början när jag hade min D300 och de enda fall jag kunde se någon märkbar skillnad var om jag behövde ändra exponering och dylikt rejält i efterbehandlingen, dvs om jag hade misslyckats helt med exponeringen till att börja med. Även då var den skillnad jag kunde hitta dock försvinnande liten och såvitt jag kunde se helt försumbar. Jag tycker att den långsammare hanteringen med 14 bitar därför gör det lätt att välja 12 bitar.
iSolen.se
Guest
Jag testade runt med 12 och 14 bitar i början när jag hade min D300 och de enda fall jag kunde se någon märkbar skillnad var om jag behövde ändra exponering och dylikt rejält i efterbehandlingen, dvs om jag hade misslyckats helt med exponeringen till att börja med. Även då var den skillnad jag kunde hitta dock försvinnande liten och såvitt jag kunde se helt försumbar. Jag tycker att den långsammare hanteringen med 14 bitar därför gör det lätt att välja 12 bitar.
Jag tycker det märks när man ska rädda innehåll i ett (nästan) utbrännt område: Då får man gradient istället för ränder.
Teed
Aktiv medlem
Det är jag med på att det är lätt att byta, men frågan var hur stor skillnad det gör i praktiken.
Men om jag fattat rätt så finns det några svar.
Man kan rädda bilden om man klantat sig enormt eller om man har ett otroligt konstigt motiv.
Sedan sänker man farten till nästan helften.
Men det går inte att se någon skilnad normalt sett.
Är detta en korrekt summering?
Men om jag fattat rätt så finns det några svar.
Man kan rädda bilden om man klantat sig enormt eller om man har ett otroligt konstigt motiv.
Sedan sänker man farten till nästan helften.
Men det går inte att se någon skilnad normalt sett.
Är detta en korrekt summering?
Senast ändrad: