Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 fota med 12 eller 14 bit

Produkter
(logga in för att koppla)

Teed

Aktiv medlem
Hej!

Ni som har D300 fotar ni med 12 eller 14bit färg djup?
Funderar på hur stor skillnad det blir i praktiken.
 
Väldigt liten - mätbar, men sällan synbar. Jag kan påvisa den, men i en normal bild inte se den. De som säger att den "syns tydligt på jämnhet i gradationer" har aldrig någonsin kunnat uppvisa en bild där det gör skillnad - placebo-effekten här är stor. Jag har själv helt enkelt genom att "med lite bakslug list" fått en 14-bits-fantast att göra bort sig totalt genom att byta filnamnen på bilderna han jämförde - han höll nog på att förevisa de "enorma skillnaderna i hur hårt man kunde arbeta filerna" i tio minuter framför datorn innan jag berättade att han arbetade i "fel filer". :)

Men skillnaden är inte speciellt stor, vare sig i filstorlek (välj lossless compressed!) eller i kamerans hastighet - så varför inte?
 
Men skillnaden är inte speciellt stor, vare sig i filstorlek (välj lossless compressed!) eller i kamerans hastighet - så varför inte?

Ganska stor skillnad i kamerans hastighet med tanke på att seriebildstagningen sjuknker till 3,5 bps från 6bps ;) Utöver det finns det väl ingen större nackdel med att köra 14-bitar
 
Jag testade runt med 12 och 14 bitar i början när jag hade min D300 och de enda fall jag kunde se någon märkbar skillnad var om jag behövde ändra exponering och dylikt rejält i efterbehandlingen, dvs om jag hade misslyckats helt med exponeringen till att börja med. Även då var den skillnad jag kunde hitta dock försvinnande liten och såvitt jag kunde se helt försumbar. Jag tycker att den långsammare hanteringen med 14 bitar därför gör det lätt att välja 12 bitar.
 
Jag testade runt med 12 och 14 bitar i början när jag hade min D300 och de enda fall jag kunde se någon märkbar skillnad var om jag behövde ändra exponering och dylikt rejält i efterbehandlingen, dvs om jag hade misslyckats helt med exponeringen till att börja med. Även då var den skillnad jag kunde hitta dock försvinnande liten och såvitt jag kunde se helt försumbar. Jag tycker att den långsammare hanteringen med 14 bitar därför gör det lätt att välja 12 bitar.

Jag tycker det märks när man ska rädda innehåll i ett (nästan) utbrännt område: Då får man gradient istället för ränder.
 
Det går ju snabbt och enkelt att ändra inställningen. Jag kör 14bitar om jag har gott om tid, behöver jag snabbare serietagning ändrar jag till 12bitars.

/FW
 
Det är jag med på att det är lätt att byta, men frågan var hur stor skillnad det gör i praktiken.

Men om jag fattat rätt så finns det några svar.
Man kan rädda bilden om man klantat sig enormt eller om man har ett otroligt konstigt motiv.
Sedan sänker man farten till nästan helften.
Men det går inte att se någon skilnad normalt sett.

Är detta en korrekt summering?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto