Annons

D300 i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Browniee

Avslutat medlemskap
Jag har haft grova problem med D300 i studio. Blir inte alls lika kraftfulla bilder som med D50...

Använder inte Auto-iso, D2x-bildstil (porträtt) och har ställt in allt som det i princip var som på D50.

Jag fotar Raw såklart. 14-bitar.
De blir dassiga, ingen direkt bra övergång mellan bakgrunden och modellen.
Jag har läst manualen ett par gånger, och jag kunde D50'n som en smäck, så mina erfarenheter är det inte fel på.
Använder Lightroom. Blixtarna är det inte heller fel på, samma elinchrome som innan.

Du kanske ska välja en annan bildstil än D2x porträtt. Kontrast och färger med denna är ju betydligt mer dämpade än hos Nikon D50. Prova standardbildstilen med kontrast +1, färgmättnad +1, skärpa +1 och ljushet -1. Tycker jag ger alldeles utmärkt resultat!

Aha, kan nog vara felet. Fast man kanske skulle våga prova 'Livfull'? Men provar i studion imorgon och återkommer med svar. Tack, godnatt!

OK, nu är det jag som inte fattar något.

Du fotar i RAW, men varför ska man då bry sig om konverteringsparametrar?

?
Om du fotar i RAW och kör filerna i lightroom spelar det ju ingen roll alls vilka inställningar du kör med i kameran?

Använd antingen View NX eller Capture NX så kan du i efterhand ställa in och om olika parametrar i bildkontrollen efter tycke och smak.

ANNONS
Götaplatsens Foto